Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at de aller fleste opplever å miste i løpet av de første 12 ukene en eller annen gang i livet? Jeg syns nesten alle her på KG mister, og nå er jeg 6 uker på vei og er livredd for å miste! Hvor vanlig er det egentlig?

Anonymous poster hash: c6280...e10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat opplevd en MA. Og da sa gynekologen til meg at det var visst vanlig at 20-25 % opplevde å miste en gang i løpet av livet. Det vil si hver 4 kvinne.

Når det er sagt, så var jeg på ultralyd nettopp fordi jeg følte noe var galt og gynekologen sa også at det var noe med den magefølelsen. Men jeg tenker at dette skjedde fordi det var noe galt med fosteret, og det er jo sånn som skjer.

Mange opplever og miste, men oftest så mister de før de får mensen, altså at de får en mensen som kanskje er kraftigere of kanskje en dag eller to forsinket, men tenker ikke over dette selv, da de ikke har testet. Men i dag så tester mange veldig tidlig og veldig mange får da med seg at det var noe der og derfor tror jeg at det er såpass høye tall også.

Nå mener ikke jeg å skremme deg, for det går som regel oftest bra! Men du må tenke på det at folk går ikke på et forum for å forteller at det går bra, men de går for å fortelle noe de tenker på/sliter med osv og da er det jo gjerne sånn at det er ofte det man leser. Kos deg med graviditeten, og tenk at hvis ingenting tyder på noe annet så går det som regel bra! :)

Anonymous poster hash: 603ad...2da

Skrevet

Jeg har mistet 3 av tre, så jeg er en av de som bruker over mener er 1/4. Det viste seg i etterkant at jeg har en underlivssykdom.

Om du ellers er frisk ville jeg ikke bekymret meg. 1 av 10 kvinner har denne sykdommen (endometriose).

Jeg ønsker heller ikke å skremme deg, for kan si at alle mine venninner har det gått bra med, og ingen (har snakket om sa med dem) har mistet noen.

Med ALL størst sannsynlighet vil du ikke trenge å bekymre deg. Og gratulerer så masse med den lille <3 <3

Anonymous poster hash: 76624...507

Skrevet

Jeg er nå 14 uker på vei i første svangerskap. Jeg har også vært veldig nervøs. Dessverre er det noen som mister, men flertallet går til termin og føder friske barn. Nesten ingen av mine venninner eller kolleger med barn har mistet, men alle har vært redde for det. Mao, det er helt normalt og vil gå over med tiden. Hva med en ultralyd om noen uker? Det beroliger mange.

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at mange mister. Majoriteten av kvinnene jeg kjenner til har mistet en gang tidlig i svangerskapet, men så fått flere friske barn før og etter det.

Anonymous poster hash: ef4ee...e74
Skrevet

I min venninnegjeng er vi tre som har mistet, fem har barn og jeg ble gravid igjen med en gang, 24 uker på vei nå. Det er nok ganske vanlig, men det er sjeldnere at man har problemer som gjør at man ikke kan gå løpet ut.

Anonymous poster hash: 1f6f5...da7

Skrevet

Jeg er også livredd. Gravid med nummer to. Føler på en måte at jeg statistisk sett kommer til å miste, og tenker nesten at det hadde vært like greit at det bare skjedde, så hadde jeg "fylt kvota mi"... Nå er det vel ikke helt sånn det fungerer, men det føles for godt til å være sant at jeg skal ha to vellykkede svangerskap på rad.

Anonymous poster hash: a9ea8...8f2

Skrevet

Er det sånn at de aller fleste opplever å miste i løpet av de første 12 ukene en eller annen gang i livet? Jeg syns nesten alle her på KG mister, og nå er jeg 6 uker på vei og er livredd for å miste! Hvor vanlig er det egentlig?

Jeg tenker at når man mister har man gjerne behov for å "prate om det" og KG er da en grei plass. Man skriver ofte ikke her om alt er ok.

• Liker 3
Skrevet

Har vært gravid 1 gang og har 1 barn. Så jeg har heldigvis aldri mistet..

Anonymous poster hash: 53138...0ff

Skrevet (endret)

De fleste kvinner opplever ila sin fertile alder å miste, enten før ikm eller noen uker ut i svangerskapet. Ikke alle vet at de har mistet. Er nok mange mørketall i statistikken på dette området :)

Edit: Kan føye til at mange (inkludert meg selv) ikke er åpen om å ha mistet blant andre enn de aller nærmeste. Min MA er noe mine foreldre, svigerforeldre og et par venninner vet om, resten av verden tenker nok at jeg aldri har mistet.

Endret av Lilla-dings
Skrevet

Jeg har hatt en SA i uke 10. Men de fleste går det bra med! Og det er ikke såå vanlig å abortere som noen hevder :) Legen min sa at vi kan få et annet inntrykk fordi: Det er gjerne de som sliter med å bli gravide, de som aborterer eller som har mange plager i svangerskapet som er mest aktive i nettforum. De andre som det går bra med hører vi ikke så mye om

Anonymous poster hash: f31de...37e

Skrevet

Jeg har hatt en SA i uke 10. Men de fleste går det bra med! Og det er ikke såå vanlig å abortere som noen hevder :) Legen min sa at vi kan få et annet inntrykk fordi: Det er gjerne de som sliter med å bli gravide, de som aborterer eller som har mange plager i svangerskapet som er mest aktive i nettforum. De andre som det går bra med hører vi ikke så mye om

Anonymous poster hash: f31de...37e

Jeg var nettopp hos gynekolog og hun sa at det var veldig vanlig å miste en gang. En av 4 kvinner gjør det. Men det folk ikke tenker over er at det er så mange som vet dette nå fordi mange tester for tidlig.

Mitt første barn var ikke planlagt, jeg skulle utredes for cyster og skulle ikek bruke prevansjon (de mente at det var grunnen til at jeg hadde dette) og vi brukte kino da kondom. Den perioden så hadde jeg mensen ganske på dagen da jeg skulle ha den, men måneden før jeg ble gravid med min sønn, så hadde jeg mensen et par dager over tiden og det var en kraftig menstruasjon. Men grunnen til at jeg tenkte over det senere er fordi jeg hadde alle symptomene den måneden som jeg hadde den måneden før jeg ble gravid med sønnen min. Så jeg tror at mange opplever det sånn og veldig tidlig, og ikke så mange som mister sent.

Skrevet

Men selv om 25% opplever spontanabort er det faktisk 75% som ikke opplever det. Så for de aller fleste går det bra. Man må ikke glemme det.

• Liker 1
Skrevet

Men selv om 25% opplever spontanabort er det faktisk 75% som ikke opplever det. Så for de aller fleste går det bra. Man må ikke glemme det.

Ja, det er samt. Men mange tror at det da er noe galt med seg selv ettersom man mistet, derfor synes jeg det er greit å få frem at det faktisk skjer oftere enn man tror. Men selvfølgelig så går det jo faktisk bra for 3 av 4 kvinner :)

Skrevet

Jeg mistet forrige helg, og når jeg var til legen så sa hun at bortimot alle har mistet en eller annen gang, mange av disse FØR de visste om graviditeten, og at dermed "mensen" har kommet et par dager på overtid.

Men sånn etter man har testet positivt så mener jeg å ha lest at ca. 20 % mister.

Prøv å ikke tenk så mye på det, stort sett går det jo bra :)

Skrevet

Det er like vanlige å miste, som at det går bra. Gled deg over graviditeten, mem kanskje du ikke burde dele det med hele verden før du er 12 uker på vei og over den største faren.

Selv kom jeg på oul i uke 19 og fikk beskjed om at barnet var alvorlig sykt, og vi avbrøt svangerskapet. Deretter mistet jeg 4 ganger i løpet av 1 år, og skulle inn på utredning den uken jeg fant ut at jeg var gravid med sønnen min, som nå er 4 år ❤ Men jeg er redd for å prøve å få flere barn. Jeg tror vi holder oss til vårt ene mirakel, selv om ønsket om flere er stort.

Anonymous poster hash: 27ab7...cbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...