Gå til innhold

Oversettelse fra engelsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Anticipation" - er ikke dette egentlig en forventning som er litt negativt ladet? Litt sånn "jo, jeg ser frem til det, men det kan kanskje være litt skummelt"?

Det er i allefall det jeg TROR det betyr.

Men jeg finner ikke noe fullgodt, norsk ord!!!

Arrrgh...! :sur:

Skrevet

i min blå ordbok står anticpation forklart som forutfølelse,forsmak, forutnyting.

Anticipate =foregripe, ta på forskudd, komme i forkjøpet, glede seg til.

Skrevet

Anta med stor sikkerhet resultatet av en hendelse. Forvente at det kommer til å bli slik.

Skrevet
"Anticipation" - er ikke dette egentlig en forventning som er litt negativt ladet? Litt sånn "jo, jeg ser frem til det, men det kan kanskje være litt skummelt"?

Det er i allefall det jeg TROR det betyr.

Men jeg finner ikke noe fullgodt, norsk ord!!!

Arrrgh...! :sur:

forventning. anticipation er temmelig nøytralt. ikke negativt ladet ut over hva konteksten tilsier.

Gjest Anonymous
Skrevet

forventning. anticipation er temmelig nøytralt. ikke negativt ladet ut over hva konteksten tilsier.

Men med en bismak av håp, eller forventning i håpefull spenning...

Når man sier "I anticipate" da kan man ikke bruke det om at noen f.eks skal dø, selv om man forventer at en som er veldig syk skal dø.

Gjest Anonymous
Skrevet

'anticipate' er 'forvente', hverken mere eller mindre. at det har noen som helst negativt vedheng er tull. Som ivanka sier det er nøytralt.

Du kan si 'I anticipate his arrival at 5 o'clock', 'I'll wait in anticipation' etc

Skrevet

'apprehension' , derimot, er 'anticipation's noe mer negative fetter.

'expectation' er et annet nøytralt alternativ.

Skrevet

Utrykket "antiception" betyr også "evne til å forutsi hva som skjer/skal skje eller hva en annen skal til å gjøre" F.eks er uttrykket mye brukt i idrett for å forklare hvor god en spiller/utøver er til å forutsi motstanderens neste trekk. Så utrykket kan også være positivt ment.

Kort sagt: Antiception=evne til å forutsi en handling eller hendelse.

Skrevet
Utrykket "antiception" betyr også "evne til å forutsi hva som skjer/skal skje eller hva en annen skal til å gjøre" F.eks er uttrykket mye brukt i idrett for å forklare hvor god en spiller/utøver er til å forutsi motstanderens neste trekk. Så utrykket kan også være positivt ment.

Kort sagt: Antiception=evne til å forutsi en handling eller hendelse.

er det anticipation du mener?

er antiception et ord?

Gjest lesehesten
Skrevet

Antiception, hmm. Enig med Ivanka.. Finner det ikke hverken i Oxford eller Collins Dictionary.

Derimot er anticipate definert slik i Collins:

anticipate, anticipates, anticipating, anticipated

(verb)

if you anticipate an event, you are expecting it and prepared for it, eks: The secretary had anticipated the question.

anticipation (noun)

fra Latin: anticipare = to take before

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...