Gå til innhold

Barnebøker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke bøker ønsker dere helst at barnet deres skal lese? Noe oppbyggelig? Noe som stimulerer fantasien? Klassikere? Mer moderne, politisk korrekte bøker? Moro-bøker? Faktabøker? Tegneserier? Er det noen type barnebøker dere IKKE ønsker de skal lese?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Ønsker at mine barn skal lese det de selv ønsker å lese. Av barnebøker selvfølgelig, for det bør ikke være for voldsomt.

Jeg har en Disney serie, som handler om Donald og gjengen, og alle deres reiser rundt i verden. Den har fantasi, men også fakta, og minsten elsker de bøkene. Så leser han Tommy og Tigeren, som er favoritt tegneserien hans. ( min også :ler: )

eldste og mellomste leser Donald

Skrevet

Jag önskar för det första ATT han läser böcker. Om han sen kommer läsa harlekin-romaner eller westernböcker, harry potter, Astrid Lindgren eller Agatha Christie spelar egentligen inte Så stor roll.

Jag hoppas kunna väcka ett läsintresse - för det tycker jag är viktigt. Och att han läser mycket, för det är bra träning och stimulans.

SJälv varvar jag tunga klassiker från nobelpristagare med Stephen King, vanliga "deckare", serietidningar, vanliga toplisteböcker och en del fackliteratur.

Skrevet

Jeg er medlem i Donald Ducks bokklubb.

Alle våre fire barn elsker dem. :Nikke:

Nå etter de kom med lydbøker i tillegg - benyttes de ofte!

Eldste jenten til samboer (10 år) elsker å lese alt fra Harry Potter, Hobbitten, Astrid Lindgren, og det hun finner forgodtbefinnende (velger selv...).

Imidlertid elsker hun faktabøker.

Guttene våre er mindre opptatt av bøker og mer opptatt av spill.

Prøver å motivere dem til lesning.

Men de "skjønner ikke hvorfor" (daa...) siden alle bøker blir det laget film av likevell... :ler:

Både jeg og samboer leser en del - så bokreolen er full.

Med alt fra kjærlighetsromaner, krim, klassikere, barnebøker etc.

Men høytlesing har jeg praktisert for gutten min (snart 8 år) siden han var baby. Han leser bra, men har ikke tålmodighet enda til masse tekst og lite bilder.

Ikke ulikt mor da hun var 8 år... :wink:

Men jeg er opptatt av at bøker er tilgjengelig.

For der er en ting en film aldri kan erstatte:

Egenskapte bilder på netthinnen...

Mayamor

Skrevet

Hvis jeg får barn engang, vil jeg at de skal få interesse av å lese først og fremst, og enkleste måten å gjøre det på er å legge til rette, og la de få lese det de selv vil (av barnebøker selvfølgelig...). Jeg håper også at de vil interessere seg om bøker som Pippi Langstrømpe, Emil i Lønneberget, og Barna i Bakkebygrenda. Det syns jeg er utrolig fine bøker...

Skrevet

Jeg syns det viktigste er AT barn (og ungdom, voksne, gamle...) leser, ikke HVA de leser.

Skrevet

Brødrene Løvehjerte er en fin bok, med meget god moral.

Skrevet
Jeg syns det viktigste er AT barn (og ungdom' date=' voksne, gamle...) leser, ikke HVA de leser.[/quote']

Ganske enig med Brunhilde her, om man skal velg hva barna skal lese tar man bort mye av gleden med det.

For jeg synes mye av spenningen er nettopp det å finne den rette boken for meg.

Men en viss veiledning er vel greit.

Min sønn på 10 leser Harry Potter, litt av Jostein Gaarder, Astrid Lindgren, og andre barnebøker i løve serien (lett leste barne bøker).Og Tegneserier da.

Jeg har lest for ham siden han var 2 år, og leser fremdeles litt hver kveld, det er vår kosestund. :)

Og jeg vet at det er viktig, da jeg kommer fra et hjem der alle leste og vi ble lest for da vi var barn og foretrakk en bok framfor tv. Det skapte leseglede.

Men min sambo leser aldri, ble aldri lest for og glor ut øya på tv, og tror at bøker er til pynt i bokhylla. :ler:

Prøvde meg på litt høytlesning for ham, men ble hysjet på da nyhetene kom. :roll:

Så hans leseorgier begrenser seg til Pondus stripa i avisa.

Skrevet

Hvis vi noen gang får barn skal de få så mye de vil av bøker og de skal få lese hva de vil. De skal bli lest for fra de er bitte-bitte små, og jeg skal lese for dem så ofte de vil. (Ok, kanskje ikke så ofte, men i alle fall en god del *ler*)

Løker og det å bli lest for har utrolig mye å si for de små. Det stimulerer dem på mange måter, og de lærer masse av det.

Denne er ganske fin:

http://www.trolliord.org/kampplakat1.jpg

Skrevet

Det var en flott side, den skal jeg ta vare på :P

Skrevet

Det viktigste er jo at de leser!

Men jeg foretrekker klassikere som Lindgren, Vestly, Prøysen oosv

Skrevet

Når jeg var 6 digga jeg min Disney Kokebok med bilder. Den hadde vaffel røre... også litt av hvert. øh.

Jeg fikk aldri se ferdig resten av Disney filmene som det ble vist korte klipp av i Julen jeg :cry:

Pippi Langstrømpe må jeg jo bare lese til barna mine, hvis jeg får barn. Der er det også masse filosofi inni.

Også filmen Mio min Mio, hvis den er like bra som jeg husker den...

Hobbiten må jeg jo lese.

Gjest lilletroll
Skrevet

Datteren vår er jo bare tre så hun leser jo ikke selv, ennå, men hun er veldig glad i bøker, og det er vi glade for. Hun er med i en bokklubb som heter Go'Boken, som er helt suveren. Der velges bøkene ut etter alderen på barnet, og de har masse flotte og lærerike bøker!!

Der skal hun få være medlem en laaang stund til!!

Skrevet

Ungene mine elsket at jeg leste Ludde-bøkene for dem, det er bøker med humor for små barn.

Skrevet

Jeg har begynt å samle på Madonnas barnebøker til gutten min. Rett og slett fordi jeg synes de har et godt budskap. Nå er han litt for liten til å skjønne noe av de ennå, men jeg gjemmer de til senere.

Skrevet

For meg er det gnaske vesentlig at hovedvekten av bøker de leser er GODE bøker. Med det mener jeg bøker med godt språk.

Å lese mye hjelper så bra i språkutviklingen, og da synes jeg det er viktig at påvirkningen er fra et korrekt og ordrikt språk, og ikke fra dårlige oversettelser for eksempel.

Jeg kommer nok til å finne fram alle de gamle "Bokklubbens barn bøkene" mine når den tid kommer, der finner man det aller meste av mine favorittbøker som liten.

Bøkene om Ruffen er en av favorittene, de er tidløse. Alt av Astrid Lindgren, den franske billedboken "Serafin og hans makeløse mesterverk"....Det er så mye gøy å velge blandt!

Bøkene om Emma og Tomas er de første jeg selv husker, og noen bøker om det vesle spøkelset Labolina.

Gleder meg til jeg får barn jeg kan begynne å lese for! Lørdagstur til biblioteket er nok en familietradisjon jeg kommer til å føre videre hvis jeg har muligheten.

Skrevet

Her går det i Disneyklassikere, Thorbjørn Egner (Hakkebakkeskogen bl a), Astrid Lindgren, Anne Cath. Vestly for å nevne noen.

I tillegg har vi en del Tassen-bøker, bøkene om Ludde, ett par om Angelina Ballerina, Albert Åberg, Mummitrollet m fl.

I tillegg har vi jo de gode gamle eventyrene da.

Er så greit med nær familie som jobber i Cappelen. 8)

Så her er det hyllemeter på hyllemeter med bøker fra 0-100 år. :-)

Skrevet

Vi prøver å lese alt mulig vi - og iallefall en bok for dagen!Den tar vi som regel på sengekanten og det er en skikkelig kosestund. Kan godt lese den samme boka om igjen flere ganger - det elsker han!

Gutten min er 6 år!

Klems fra Charmina

:babyjente: 44 dager til termin :babyjente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...