Gå til innhold

Spår USA-imperiets fall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Professor Johan Galtung har studert 37 imperiers vekst og fall – fra det romerske via det ottomanske (et av de beste etter hans mening) til det engelske, russiske og dagens amerikanske. Hans spådom er at det amerikanske imperiet faller innen år 2020, eller 2015 hvis Bush blir gjenvalgt.

- USA er på vei til å utvikle seg til et fascistisk diktatur, mener Galtung, som elsker republikken USA men hater det amerikanske imperium.

Han har ikke funnet noen felles faktor som hovedårsak til at imperier går under, men mener at antall motsetninger som imperiene forårsaker etter hvert blir så stort at imperiets ledelse ikke klarer å håndtere dem. Og når de går ned skjer det med et puff, ikke et smell, sier mannen som i 1980 spådde at det russiske imperiet ville falle i 1990.

Spår USA-imperiets fall

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Dette har jeg liten tro på. Men jeg ser at det har stått på internett, så da er det vel sant allikevel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kan ikke forstå annet enn at Bush vil abdisere hvis han blir gjort kjent med Galtungs spådommer

Skrevet

Vel

USA har en viss hang til å intervenere (åpenlyst og skjult), diktere og videre understreke meninger med militær håndfast besluttsomhet. Jo mer det interveneres og dikteres, desto mer vil folk i den ganske verden bli forbannet, og USA vil risikere i takt med økende harme å bli ofre for angrep, som igjen blir å forsvare med militær besluttsomhet.

Jeg vet ikke, jeg...USA vil bestå, men det kan vel hende at konsekvensene av alt det de finner på røyner såpass på økonomien at de kanskje vil måtte ettertrykkelig omdefinere seg og sin rolle litt om noen år.

Skrevet

Nå passer vel Johan Galtung best på en humorside. Mannen er jo sprøyte gal. Det Ottomanske riket var noe av det aller værste bebariske imperium som noen gang har vært på jorden, og J.G. syntes det var best.

Mannen har hevdet at Vesten skulle unskylde korstogene over for verdens muslimer! Snakker om historieløshet.

Skrevet

Korstogene er riktignok gammelt nytt - men det ble altså gjort en del heslige overgrep i guds navn, mot muslimer, under korstogene. At jeg sier dette, betyr ikke at jeg på noen måte går god for overgrep utført av muslimer, i Allahs navn. Uten at jeg nødvendigvis sitter på Galtungs skuldre og veiver entusiastisk med bannere, vil jeg ikke gå til det steg å kalle ham for historieløs når han antyder at overgrep bør avstedkomme en viss ydmykhet og "det var ikke bra, det der"-uttalelser. Både kristendom og islam har stinkende svin i den historiske skog, og ideellt sett, i en "alle mennesker må være snille med hverandre"-betydning, vil det hverken være dumt eller historieløst å si unnskyld til hverandre.

Milo

Skrevet

LOL han der har det med å komme med en haug teorier. Noen av de får han rett ,men de andre "glemmer" han. Var det ikke han som var skråsikker på at Usa ville nuke Afghanistan? lol

Skrevet

Wow for en utrolig spåmann,tenk å forutse at Usa ville reagere. Jeg trodde ikke du satte noe lit til denne fyren jeg TomKrus,virket slik ut i fra dine innlegg. Denne fyren er helt virkelighetsfjern.

Skrevet
Wow for en utrolig spåmann' date='tenk å forutse at Usa ville reagere. Jeg trodde ikke du satte noe lit til denne fyren jeg TomKrus,virket slik ut i fra dine innlegg. Denne fyren er helt virkelighetsfjern.[/quote']

Jeg diskuterer, jeg, og tar utgangspunkt i hans spådom om Usa-imperiets fall som debattemne. Helt virkelighetsfjern er han ikke, men hans arroganse kan nok virke uspiselig for mange.

Men ja, hans doktriner er jo virkelighetsfjerne:

Sikkerhetsdoktrinen:

1. Det er en ond motpart.

2. Motparten planlegger vold – et uttrykk for ondskap.

3. Botemiddelet er å vise styrke.

4. Styrke skaper sikkerhet.

Fredsdoktrinen:

1. Problemet er en uløst konflikt.

2. Den representerer en fare for en eller flere parter.

3. Løs konflikten for helvete!

4. Fred.

Skrevet

I gjennomgangen av det Galtung foreleste om kom dette med:

There are 200 countries in the world, 2000 nations (ie. ethnic groups), but only 20 countries that are also nations, where the entire population belongs to the same ethnic group. These countries have solved their problems!

Like mine tanker om et homogent samfunn som den beste løsning,så du har rett,helt fjern er han ikke.

Skrevet
I gjennomgangen av det Galtung foreleste om kom dette med:

There are 200 countries in the world, 2000 nations (ie. ethnic groups), but only 20 countries that are also nations, where the entire population belongs to the same ethnic group. These countries have solved their problems!

Like mine tanker om et homogent samfunn som den beste løsning,så du har rett,helt fjern er han ikke.

Så løsningen er 2000 nasjoner? Eller hva som skjer med de 1999 andre berører vel ikke oss på noen måte, så hvorfor bry seg om slikt.

Skrevet

Vi var et stort sett homogent samfunn med unntak av samene som vi hadde blitt rimelig forsonet med. Deretter fikk man massepsykosen om det multikulturelle samfunn innført. Mitt poeng er at et homogent samfunn er ønskelig og at vi før masseinnvandring var netopp det.

Skrevet
Vi var et stort sett homogent samfunn med unntak av samene som vi hadde blitt rimelig forsonet med. Deretter fikk man massepsykosen om det multikulturelle samfunn innført. Mitt poeng er at et homogent samfunn er ønskelig og at vi før masseinnvandring var netopp det.

Greit nok, men er det ikke utopisk å tro at man får til det? Det blir stadig flere folk her i verden. Stadig flere på flyttefot.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ved hvilken rett vil du nekte noen å bo hvor de måtte ønske?

Eiendomsretten overgår hva enn du måtte mene om multikulturelle samfunn. Hvis folk ønsker å komme hit for å livnære seg av ærlig arbeid har du ingen moralsk rett til å nekte dem dette.

Innlegget er redigert. Hege (admin)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...