Gå til innhold

Mennesker i dag lever i sin egen boble.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke så enkelt å komme i kontakt med folk når de lever livet sitt gjennom sosiale medier på smart-telefonen og ignorerer det som skjer i den virkelige verden. Tinder, Happn, Facebook, Snapchat, Instagram, email, nettaviser og hva har du. Det er vanskelig å konkurrere med en slik endeløs strøm av stimulans.

Når stoppet du sist opp og kikket opp på stjernehimmelen? Og det uten å ta bilde av det for å dele det med resten av verden?

:)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Pendler inn til Oslo hver dag og tilbringer mye tid på Nationaltheatret og Karl Johan. Faen meg umulig å få blikkontakt med folk..

-Jente

Anonymous poster hash: be251...829

Skrevet

Helt enig! Pendler inn til Oslo hver dag og tilbringer mye tid på Nationaltheatret og Karl Johan. Faen meg umulig å få blikkontakt med folk..

-Jente

Slapp av. Mennene sitter nok på Tinder eller Happn og kikker etter deg.

Latterlig. Og egentlig ganske tragisk.

• Liker 4
Skrevet

Slapp av. Mennene sitter nok på Tinder eller Happn og kikker etter deg.

Latterlig. Og egentlig ganske tragisk.

Haha, hadde nå bare det vært tilfelle.. Syns det er trist ja, smiler til dem når jeg går forbi, men vet ikke om de registrerer det. Ønsker så gjerne å treffe en fyr in real life (driver ikke med nettdating), men vurdere bare å gi opp..

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi lever i vår egen boble ja. Og det er ikke bare på grunn av sosiale media heller, men generelt. Bare les f.eks. her på KG, hvor mange som sliter med å bygge opp sosiale nettverk og vennskap/kjærlighetsforhold i voksen alder idag.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Var ikke som om man pleide å snakke med fremmede på tbanen før smarttelefonen. Smarttelefonen og internett er blant de få oppfinnelsene i min levetid som har gjort livet mitt merkbart bedre.

Endret av Summers
  • Liker 6
Skrevet

Er det ikke litt forutintatt å anta at alle som går med nesa i mobilen sitter på sosiale medier da? Bruker mobilen ekstremt mye fordi jeg gjerne sitter med skolearbeid på bussen og når jeg er på farten(student som ikke har tid å kaste bort 15-20 minutter på å ikke gjøre noe kontruktivt bare fordi jeg sitter på bussen:P). Mobiler i dag er jo en liten datamaskin. For meg er den først og fremst et verktøy, dernest underholdning.

Anonymous poster hash: 77d17...b46
  • Liker 1
Gjest AnonGangerTo
Skrevet (endret)

Det er ikke så enkelt å komme i kontakt med folk når de lever livet sitt gjennom sosiale medier på smart-telefonen og ignorerer det som skjer i den virkelige verden. Tinder, Happn, Facebook, Snapchat, Instagram, email, nettaviser og hva har du. Det er vanskelig å konkurrere med en slik endeløs strøm av stimulans.

Når stoppet du sist opp og kikket opp på stjernehimmelen? Og det uten å ta bilde av det for å dele det med resten av verden?

Så enig med deg! Vi er omringet hele tiden av digitale tidstyver eller det jeg pleier å kalle for "den digitale narkotika". Et klikk og du er hekta! For meg var det først Twitter, så Facebook og i de siste 3 årene Pinterest og Instagram. Jeg merker hvor avhengig jeg er av å sjekke de to sistnevnte men heldigvis har jeg evnen til å se på andre ting, slik som naturen og himmelen. Liker også å sette meg ned et sted og bare se på folk gå forbi. En utrolig avslappende aktivitet!

Dessverre er denne trenden kommet for å bli. Hva blir det neste?

Endret av AnonGangerTo
Skrevet

Var ikke som om man pleide å snakke med fremmede på tbanen før smarttelefonen. Smarttelefonen og internett er blant de få oppfinnelsene i min levetid som har gjort livet mitt merkbart bedre.

Jeg mener at paradoksalt nok har sosiale medier hevet barrieren for medmenneskelig kontakt. Akkurat det er ganske logisk.

Hvordan har smarttelefonen gjort livet ditt merkbart bedre?

Er det ikke litt forutintatt å anta at alle som går med nesa i mobilen sitter på sosiale medier da? Bruker mobilen ekstremt mye fordi jeg gjerne sitter med skolearbeid på bussen og når jeg er på farten(student som ikke har tid å kaste bort 15-20 minutter på å ikke gjøre noe kontruktivt bare fordi jeg sitter på bussen:P). Mobiler i dag er jo en liten datamaskin. For meg er den først og fremst et verktøy, dernest underholdning.

Anonymous poster hash: 77d17...b46

Tja. Nøyaktig hva de gjør på telefonen var ikke hovedpoenget, men jeg tok jo høyde for at folk bruker mobilene til ulike ting i hovedinnlegget. Når du er ferdig med skolearbeidet ditt er det nok videre på Facebook. Eller så sjekker du nettavisen som du sjekket for fem minutter siden en gang til. 

Skrevet (endret)

Jeg mener at paradoksalt nok har sosiale medier hevet barrieren for medmenneskelig kontakt. Akkurat det er ganske logisk.

Hvordan har smarttelefonen gjort livet ditt merkbart bedre?

Hvordan kan noe være paradoksalt og logisk samtidig?

Tidligere var det kjedelig å reise alene, nå synes jeg det er helt greit. Kan se på film, chatte, henge på KG, google maps, lese aviser, osv, osv samme som jeg gjør når jeg er hjemme:-)

For folk med lite å finne på så kan internett være ganske avgjørende. Tror jeg hadde kjedet livet av meg uten sosiale medier. 

Endret av Summers
  • Liker 2
Gjest PseudonymBruker
Skrevet

-Jente

T-bane/tog-stasjoner i rush-trafikken er neppe det beste stedet å treffe folk. Om morgenen er ihvertfall jeg trøtt, og på ettermiddagen er jeg sliten og sulten. Og at folk når de reiser kollektivt lever i sin egen boble er ikke noe nytt.

kubrick-subway-newspapers.jpg

Skrevet

Det er knall for oss som er sjenerte. Før måtte vi glane på asfalt og brostein.

• Liker 4
Skrevet

Mens før i tiden var de kjempesosiale:

84a6f5c278c58a18c9183e38ced26265.png

904e29853896c6d51475d9784436fffa.png

82ca08588296076658bc7ffaab640633.jpg

Anonymous poster hash: 2537c...35f
  • Liker 4
Skrevet

Hvordan kan noe være paradoksalt og logisk samtidig?

Tidligere var det kjedelig å reise alene, nå synes jeg det er helt greit. Kan se på film, chatte, henge på KG, google maps, lese aviser, osv, osv samme som jeg gjør når jeg er hjemme:-)

For folk med lite å finne på så kan internett være ganske avgjørende. Tror jeg hadde kjedet livet av meg uten sosiale medier. 

Paradoksalt i lys av at det kalles sosiale medier. 

Å fylle hvert eneste minutt av sin tid med underholdning, stimulans og andre irrelevante distraksjoner er etter min mening bortkastet tid, fordummende og ødeleggende for kreativitet og nye ideer. 

• Liker 1
Skrevet

Så enig med deg! Vi er omringet hele tiden av digitale tidstyver eller det jeg pleier å kalle for "den digitale narkotika". Et klikk og du er hekta! For meg var det først Twitter, så Facebook og i de siste 3 årene Pinterest og Instagram. Jeg merker hvor avhengig jeg er av å sjekke de to sistnevnte men heldigvis har jeg evnen til å se på andre ting, slik som naturen og himmelen. Liker også å sette meg ned et sted og bare se på folk gå forbi. En utrolig avslappende aktivitet!

Dessverre er denne trenden kommet for å bli. Hva blir det neste?

Jeg er dessverre for dårlig på måtehold, så jeg har slettet alt av sosiale medier på telefonen. Instagram har jeg heldigvis aldri hatt. Prøver å begrense meg til å sjekke Facebook om morgenen og før jeg legger meg på PC-en.

Det er rart å tenke på hvordan Facebook og lignende har tatt så kontroll over livene våre og endret hverdagen vår.

Synes ikke det er rart at barn og voksne sliter med ADHD med tanke på hvor mye stimulans vi utsettes for. Det er en endeløs strøm som aldri tar slutt.

Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet

Mennesker har i bunn å grunn til alle tider levd i sine egene små bobller.

Skrevet

T-bane/tog-stasjoner i rush-trafikken er neppe det beste stedet å treffe folk. Om morgenen er ihvertfall jeg trøtt, og på ettermiddagen er jeg sliten og sulten. Og at folk når de reiser kollektivt lever i sin egen boble er ikke noe nytt.

kubrick-subway-newspapers.jpg

Jeg er egentlig helt enig med deg. Jeg er også trøtt på morgning og sliten på ettermiddagen. Men, den er mange slike "hvor kan du sjekke opp folk" tråder her på KG, og jeg sitter med inntrykket at det kun er nettdating og byen som gjelder,mot det syns jeg er ufattelig trist!

Treningssenter: creepy

Kollektivtransport:sliten

Byen (på lyse dagen): har et ærend

Smile til noen på en cafe/butikk: creepy.

Altså hallo?!?

• Liker 1
Skrevet

Paradoksalt i lys av at det kalles sosiale medier.

Å fylle hvert eneste minutt av sin tid med underholdning, stimulans og andre irrelevante distraksjoner er etter min mening bortkastet tid, fordummende og ødeleggende for kreativitet og nye ideer.

Veldig enig!

Skrevet

Folk bruker mere tid på å se på andres "perfekte" liv istede for å gjøre noe positivt ut av sitt eget.;) Du har de som sitter å hyller folk som er buisniss-smart, istede for å skaffe sine egne penger. Samme ser man med hollywood...

Anonymous poster hash: 97946...554

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...