Gå til innhold

Ditt beste tips for å få opp kondisen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sliter litt med joggingen, har liksom ikke helt kondisen..

Skjønner jo at man må trene for å få den opp, men HVORDAN? :)

Hva er ditt beste tips? Hvor lang tid tok det før du merket at du jogget lengre?

Anonymous poster hash: 751ea...793

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Sliter litt med joggingen, har liksom ikke helt kondisen..

Skjønner jo at man må trene for å få den opp, men HVORDAN? :)

Hva er ditt beste tips? Hvor lang tid tok det før du merket at du jogget lengre?

Spinning (intervall)! (Jeg er ingen jogger)

Anonymous poster hash: fc220...155

Skrevet

Spinning (intervall)! (Jeg er ingen jogger) Anonymous poster hash: fc220...155

Ts her. mulig jeg er litt..dum men hva er spinning?

Skrevet

Jeg digger programmet couch to 5 k. Det begynner på sofapotetnivå og får deg opp til en halvtimes løping med intervalltrening i noen uker. Det finnes til og med gratis apper, som f.eks. Get running, som er basert på programmet.

Anonymous poster hash: 058bb...a77
Gjest SykkelJenny
Skrevet (endret)

Jeg går lange turer - i veldig raskt tempo.  

Endret av SykkelJenny
Skrevet

Intervaller! Gjerne motbakke

Gjest sapmi belovoubme
Skrevet (endret)

Samme som han personen over sier, bakkeløp. løp opp å gå ned til du virkelig ikke klarer mer.

tro meg, man får steinkondis av det

Endret av sapmi belovoubme
Skrevet

Ts her. mulig jeg er litt..dum men hva er spinning?

Spinning er sykling på treningssenter. Sykling ute på vanlig sykkel gir samme effekt hvis det er intervalltrening

Skrevet

Jeg merket veldig stor forskjell på å ha blikket rettet oppover, gjerne mot toppen av noen trær langt borte, istedenfor å se ned i bakken/ rett frem. Sistnevnte er jo ofte nødvendig pga røtter osv, men med høyere fokus fikk jeg mye mer driv.

Vet ikke om du løper ute, men jeg har vært ekstremt treg på dette med å kunne løpe lengre, sammenhengende. Jeg tror mye av grunnen var at det var umulig å finne flate strekninger, og at jeg ble mer sliten enn jeg trodde av bakkene.

En annen ting er at når jeg først hadde tilbakelagt et stykke, feks 5 km var det utrolig mye lettere å løpe både lengre og fortere.

Skrevet

Løp med musikk, det distraherer, og det blir ikke så fort kjedelig.

Bakkeintervaller, løpe/gå intervaller.

Skrevet

Intervaller! Gjerne motbakke. Jeg blir litt ekstra motivert av å løpe med 180 BPM-misikk. Det gir meg ett lite kick!

Skrevet (endret)

Ikke kjør på med harde intervaller som nybegynner. Ja, det er en god metode for å øke maksimalt oksygenopptak, men en må ha et visst grunnlag for å få skikkelig utbytte.

Du burde heller fokusere på å øke antall kilometer. Så kan du heller supplere med raskere/hardere økter etterhvert. Løping er mer enn bare oksygenopptak.

Jeg merket veldig stor forskjell på å ha blikket rettet oppover, gjerne mot toppen av noen trær langt borte, istedenfor å se ned i bakken/ rett frem. Sistnevnte er jo ofte nødvendig pga røtter osv, men med høyere fokus fikk jeg mye mer driv.

Dette er et godt tips. Ikke nødvendigvis på grunn av fokus, men med blikket opp og frem vil en automatisk få en mye bedre holdning som igjen gjør at en "åpner" opp brystkassen slik at lungene kan arbeide friere.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
Skrevet

Intervaller! Gjerne motbakke

Intervaller gir ofte merkbar gevinst på kort tid. Ulempen med å gå rett på intervalltrening er at man da vil stabilisere seg på et lavere nivå enn hvis man hadde hatt et grunnlag av rolig langkjøring.

For å få best mulig utbytte av intervalltrening må man ha et solid grunnlag av lange turer der man hovedsakelig ligger under syreterskel.

TS: Det høres ut som du ikke klarer å jogge noe særlig langt sammenhengende enda. Alle må starte på det nivået de er. Legg tempoet lavt, men allikevel så høyt at det er jogging og at du ikke kunne forflyttet deg like fort med rask gange. For de fleste vil det si minst 7-8 km/t. Løp så lenge du kan i dette tempoet uten å ta det heeelt ut. Gå raskt i 2-300 meter, så begynner du å løpe igjen. Etterhvert vil du nok klare å løpe noen kilometer i dette tempoet sammenhengende.

Det er imidlertid ca. 10% av befolkningen som ikke kan forbedre oksygenopptaket. Dette skyldes gener, og kan ikke trenes opp. Det er likevel folk med denne tilstanden som klarer å løpe flere kilometer i strekk. Det går an å få en viss gevinst ved å trene utholdende styrke på beina.

Om du tilhører disse 10% av befolkningen er ikke mulig for meg å si, det må nesten testes av fagfolk.

Skrevet

Spinning er sykling på treningssenter. Sykling ute på vanlig sykkel gir samme effekt hvis det er intervalltrening

Hvis målet er å kunne jogge flere kilometer sammenhengende, har det lite for seg å sykle. Selv elsker jeg å sykle, men så er da også målet å komme i form til sykkelkonkurranser, ikke løping.

Å jogge gir hard støtbelastning på musklene i beina hver gang foten lander. Hvis man bare sykler blir ikke musklene tilpasset denne julingen, og man vil ikke klare å jogge særlig langt selv om man er i god sykkelform.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...