Gå til innhold

Sponset til Afrika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal reise ned til Afrika for å besøke et par skoler der nede, hvor jeg gjerne vil bidra på best mulig måte. Jeg vil kunne bidra med undervisning, omsorg og forståelse - men jeg vil også kunne bidra med noe mer nyttig som f.eks utstyr. Vet dere om eventuelle bedrifter som kunne støttet meg med en del utstyr som er nyttig der nede? De har jo overhodet ingenting, og jeg takler ikke å sitte her hjemme og vite at det finnes noen barn (tenker på de voksne også selvfølgelig!) som ikke har det bra på noen måte. Jeg er kun 16 år og har ikke masse penger å bruke på utstyr selv, derfor jeg spør.

Og før noen eventuelt bemerker det; Jeg skal ikke dra alene til Afrika, jeg skal dra med et familiemedlem.

Anonymous poster hash: 53537...d73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte et spørsmål, jeg. Tror dere jeg kunne kontakten en tv-kanal eller en redaksjon og høre om de vil være med ned, filme og litt slikt? Hadde vært utrolig bra om det ble dokumentert og delt med andre, da det er viktig å vise hvordan det faktisk er nede i slike land, derfor jeg tenker på det! :) 

Gjest Morello
Skrevet

Du bidrar nok mer ved å sende ned pengene du ville ha brukt på turen. ^^ 

• Liker 2
Skrevet

Greia er at jeg vil bidra personlig. Jeg vil være der nede og oppleve det, for jeg føler ikke at jeg vet 110% hvordan det er før jeg er der nede selv.

Skrevet

Oog, likevel så er jeg jo aldri 110% sikker på at pengene jeg sender ned dit kommer dit jeg vil heller

Skrevet

Jeg vil være der nede og oppleve det

Det tror jeg nok.

Skrevet

Det tror jeg nok.

Var det positivt eller negativt ment?

Skrevet

Noen som kan komme med noe relatert til det jeg spør om i HI? :)

Skrevet

Skal en hjelpe, må en kunne hjelpe. Du må kunne noe som ikke de innfødte kan bedre enn deg. De første månedene er du mest til heft for dem, men OK, skal du være der et år eller mer, kommer du nok etter hvert inn i forholdene og kan være til hjelp med din spesialkompetanse. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg skal reise ned til Afrika for å besøke et par skoler der nede, hvor jeg gjerne vil bidra på best mulig måte. Jeg vil kunne bidra med undervisning, omsorg og forståelse - men jeg vil også kunne bidra med noe mer nyttig som f.eks utstyr. Vet dere om eventuelle bedrifter som kunne støttet meg med en del utstyr som er nyttig der nede? De har jo overhodet ingenting, og jeg takler ikke å sitte her hjemme og vite at det finnes noen barn (tenker på de voksne også selvfølgelig!) som ikke har det bra på noen måte. Jeg er kun 16 år og har ikke masse penger å bruke på utstyr selv, derfor jeg spør.

Og før noen eventuelt bemerker det; Jeg skal ikke dra alene til Afrika, jeg skal dra med et familiemedlem.

Prøv å få bedrifter til å sponse deg med midler slik at du kan handle der nede. Da støtter du samtidig lokalt næringsliv. I de fleste land i Afrika er det meste å få kjøpt.

Skrevet

Skal en hjelpe, må en kunne hjelpe. Du må kunne noe som ikke de innfødte kan bedre enn deg. De første månedene er du mest til heft for dem, men OK, skal du være der et år eller mer, kommer du nok etter hvert inn i forholdene og kan være til hjelp med din spesialkompetanse. Lykke til!

Hvorfor ikke prøve å være litt mer positiv og tenke at det faktisk sitter noen 16-åringer der ute som tenker på verdensproblemer og slikt, som gjør alt hun kan for å hjelpe, istede for å tenke at jeg ikke kan hjelpe med mindre jeg er der 1 år? :)

Skrevet

Prøv å få bedrifter til å sponse deg med midler slik at du kan handle der nede. Da støtter du samtidig lokalt næringsliv. I de fleste land i Afrika er det meste å få kjøpt.

Det var lurt!

• Liker 1
Skrevet

dytter

Skrevet

Du kan starte en innsamlingsaksjon, via facebook feks og samle inn penger som går til de bestemte skolene dine? Dette kan også gjøres via Røde Kors, flere gjør det nå for de syriske flyktningene. Man kan opprette en egen giver side her: https://www.rodekors.no/gi-her/arrangere-innsamling/

Det er kanskje ikke så lett å bidra meg så mye hvis du "bare" er 16 år, men hvis du er ivrig etter å hjelpe så finnes det nok noe du kan gjøre, men ville nok anbefale deg å finne en organisasjon å jobbe med/for. Hvis dette er noe du har lidenskap for og du tenker langsiktig så kan også ta deg en relevant utdanning - bli lærer og jobb på skole, bidra for at barn og voksne får opplæring. Ta å studer noe innen for helse og bli med i leger uten grenser. Det finnes også studier på universitet som Utviklingsstudier hvor man lærer om bistand og sosial og økonomisk utvikling i forskjellige land og som innebærer 4 måneder feltarbeid Afrika / Asia.

Anonymous poster hash: 074b5...599
Skrevet

Det er flott at du vil samle inn penger, de bør gå via en hjelpeorganisasjon for å få utnyttet dem best. Det er også flott at du ønsker å se mer hvordan andre har det og lære av det, men programskapere har mange tilbud om å filme/skape tv av lignende prosjekt, og det må i så fall være en spesiell grunn til at de skal velge akkurat deg og ditt prosjekt. Er det spesielt, eller er det bare ett av mange? Og Afrika er digert, stor forskjell på Marokko, Sudan og Namibia, du sier ikke noe om hvor du skal.

Ellers virker det på meg som om du går litt i fellen med å tro at bare fordi du er rik, hvit og priviligert så har du masse å bidra med, og det er ikke nødvendigvis tilfellet. Å ha interesse og engasjement er ikke nok, du trenger faglig kunnskap og tyngde for å bidra. Norske ungdommer seg bilder av blide mørke barn som flokker seg forran kamera, og tror at bare de bidrar med en klem så er det til stor hjelp. Beklager om jeg høres kynisk ut, men du virker naiv, for så vidt ikke så rart tatt din alder i betrakning. Det er ikke uten grunn at hjelpeorganisasjoner krever relevant faglig bakgrunn og erfaring, språkkunnskaper, gode samarbeidsevner og sterk psyke før de sender folk ut på prosjekter. I en alder av 16 er det begrenset hva du kan bidra med når du ikke kan språket, ikke kjenner kulturen og ikke har fagkunnskap.

Samle inn penger, og reis for din egen læring, så får du ta det andre som det kommer.

Anonymous poster hash: 2ddb7...eb6
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...