Gå til innhold

Hjelp! Hvordan fjerne krydder-lukt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er en student som leier en leilighet, og har en del egne møbler her, deriblant en stoffsofa jeg gjerne vil ta vare på.

Problemet er at jeg deler denne leiligheten med enda en person som bruker en del eksotiske krydder i matlagingen, og nå lukter det konstant i leiligheten. Personen er også av utenlandsk opprinnelse, og jeg føler liksom ikke at jeg bare kan be ham om å slutte å bruke krydderne i matlagingen, det føles liksom litt frekt.  :(

Denne personen er nylig innflyttet her, og lukten merkes veldig godt, og jeg er redd den skal sette seg i klær og møbler. Har bodd alene i leiligheten en stund, og nettopp derfor investerte jeg litt i møbler og diverse, men nå føles det så bortkastet. 

Det er på kjøkkenet det er verst, lukten slår liksom mot en når man åpner kjøkkenskapet, men den kjennes også i resten av leiligheten - med unntak av soverommet mitt (heldigvis) hvor vinduet står på vidt gap. Akkurat nå så fyrer jeg opp duftlys på stua for å dempe det, men blir liksom litt ør av at det skal lukte kirsebærblomst her konstant.

Noen som har gode tips på hva jeg kan gjøre for å gjerne lukten?

Anonymous poster hash: d796e...61c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Dytte opp*

Skål med eddik?

Kull (som i kullfilter med kjøkkenvifte)?

Anonymous poster hash: 2dd27...5ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skål med eddik?

Kull (som i kullfilter med kjøkkenvifte)?

Skal prøve med edikk, får kjøpe en flaske i morgen. Kanskje jeg også burde ha det over på en sprayflaske og spraye veggene på innsiden av skapet?

Lufting?

Anonymous poster hash: 7ba28...d0a

Begrenset hvor mye man får luftet nå som det går mot vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve med edikk, får kjøpe en flaske i morgen. Kanskje jeg også burde ha det over på en sprayflaske og spraye veggene på innsiden av skapet?

Nei!! Ikke spraye rundt med eddik

Men du kan vaske med eddikk som er utblandet i vann. Husk at eddik er etsende. Kjøp husholdningseddiken som er merket med 7% eddik og ikke den eddiken som er 35% da den er etsende.

Du kan sette skåler med eddik utblandet i vann, her og der (som da vil trekke til seg lukt)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du kan vaske med eddikk som er utblandet i vann. Husk at eddik er etsende. Kjøp husholdningseddiken som er merket med 7% eddik og ikke den eddiken som er 35% da den er etsende.

Du kan sette skåler med eddik utblandet i vann, her og der (som da vil trekke til seg lukt)

Ellers, ville jeg prøvd å spise de samme kridderne selv, for da vil du etterhvert ikke merke lukten fra krydderne like godt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tipset!

Ellers, ville jeg prøvd å spise de samme kridderne selv, for da vil du etterhvert ikke merke lukten fra krydderne like godt :)

Faen heller, det lukter jo helt forferdelig, for å være ærlig. Vil virkelig ikke at klærne og møblene skal ta til seg den lukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tipset!

Faen heller, det lukter jo helt forferdelig, for å være ærlig. Vil virkelig ikke at klærne og møblene skal ta til seg den lukten.

Beklager.

Hvilke krydder er det egentlig snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager.

Hvilke krydder er det egentlig snakk om?

Klarer liksom ikke å identifisere lukten, men en real blanding av hvitløk, karri, garam masala og diverse innvandrersjappegreier. Veldig intens lukt i hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han du deler leilighet med lager mat, be ham om å ha en liten panne med vann og eddik på kok med lokket av. Eddiken vil da "trekke" til seg lukten fra krydderene han bruker. Funker i hvertfall når jeg koker fisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjelper er å lufte. Dessverre setter lukten seg om dette er mat som blir laget ofte.

Anonymous poster hash: 152b5...a2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke kjøkkenvifte? Om dere har, så bli enige om at den settes på noen minutter før matlagingen starter (for å få luften i god bevegelse), og står på så lenge det er utildekkede matrester på kjøkkenet. Sørg også for at vifta holdes ren, så den er så effektiv som mulig. 

Dette hjelper ikke mot lukten som allerede har satt seg, men det kan hjelpe til å unngå ytterligere forverring. 

(Og så synes jeg godt du kan kjøpe 35 % eddik, du må bare blande den ut til riktig styrke før bruk. Det er det som er poenget med den.)

Anonymous poster hash: 7acef...3a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar. Problemet er egentlig ikke under selve matlagingen, da blir kjøkkenviften heldigvis brukt, men selve oppbevaringen av krydderet eller hva det nå enn er, gjør at lukten kommer sivende ut av kjøkkenskapet. Har satt inn litt kaffegrut, og det har dempet greit, skal få skaffet noe eddik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...