Gå til innhold

Hund på tur - gal etter katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre med hund som er gal etter katter som har klart å trene det bort?

Hunden min er kjempe snill, drar sjelden i båndet og glad når folk vil hilse. Men hvis det dukker opp en katt, ja da er bikkja komplett idiot. Han drar, hopper, hyler og klynker. Han er litt stor så jeg blir dratt etter noen ganger hvis jeg ikke har oppdaget katten på forhånd og har to sek. på å stålsette meg. Hvis noen ser dette uten å se katten må de jo tro det har klikka for hunden og blir livredd. Han hyler på en måte han aldri gjør ellers, og det kan høres forferdelig ut noen ganger.

Jeg får ikke noe som helst kontakt med han og jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal bli kvitt dette.

Jeg har prøvd å snu retning, men det hjelper ikke, han drar og snur seg.

Jeg har prøvd å få han til å sitte og vente til pus er borte, men da sitter han bare pent til vi begynner å bevege oss igjen også er det samme regla selv om pus er borte forlengst.

Har han sett en katt ett sted langs ruta så skal han sjekke opp denne plassen hver gang vi går forbi i en periode. Han tror vel at pus sitter på samme sted hver dag...

Det er jo ikke sjelden vi møter på katter, og noen av kattene er ikke redd hunder så de sitter midt i veien og flytter seg ikke før de ser at hunden er noe overivrig.

Hva gjør jeg? Noen jeg kan gjøre selv? Privat time med hundetrener?

Anonymous poster hash: 33f07...958
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mynde du har? Har akkurat samme problem, dessverre tror jeg ikke dette kan trenes bort da det er jaktinstinktet som slår inn.

Jeg har lært meg å være årvåken og alltid holde utkikk, samt være sikker på at utstyret er i orden.

Skrevet

Nei ikke mynde, men kanskje det helt motsatte :P en chow chow :)

De er jo mer vakthunder, men alle hunder har vel noe jaktinstinkt i seg.

Skrevet

Jeg tror det er helt naturlig at de fleste reagerer på katter, min gjør også det og hun er veldig intelligent og snill ellers. Bare prøv å unngå å gå tur der det er katter, ellers kan du prøve skremme dem bort før hunden får øye på dem.

Anonymous poster hash: ae078...015
Skrevet

Jeg har en hund som reagerer sterkt på katter, lemen, mus og andre smådyr. Også har jeg en hund som ikke gjør det. Det har med jaktinstinkt å gjøre.

Jeg må ærlig innrømme at jeg har gitt opp å trene bort det. Hunden min er snart 7 år, og vi har trent på dette siden hun var valp. Kjenner meg godt igjen i det du beskriver, ts. Også det at hunden høres helt gal ut.

For meg er det blitt mer og mer klart at det ikke nytter å trene bort det som er et instinkt. Og det at en stadig kommer opp i uventede situasjoner gjør det ikke lettere. Her om dagen gikk jeg tur, både hunden og jeg var avslappet. Plutselig skjøt hun ut mot venstre, så jeg fikk omtrent armen revet av. Der kom det en katt ut av veikanten bak oss som en rakett! Katten hadde gjemt seg i grøfta, men hunden fikk lukta av den idet vi passerte. Hvordan skal en trene på ting en ikke ser og oppfatter før det er for sent? Sånne episoder er ikke uvanlige. 

Min hund forventer også å møte katter vi kjenner til på "faste" steder, og har dermed en forventning om det. Da girer hun seg opp, og "er klar". Og det nytter bare sånn passelig å trene. Hun kan godt late som at hun ikke bryr seg en stund, men klarer ikke å la være å passere uten reaksjon der hun VET det er en katt. Jeg drar henne med videre. 

Min andre hund bryr seg ikke om katter (og det har med at han ikke har så sterkt jaktinstinkt å gjøre, samt at rasen er kjent for å samarbeide med mennesker). Så han kan passere katter uten å bry seg, og han har ikke "sine" steder der han tilter ut fordi det er katt der. Han er mest avhengig av meg og hva jeg vil, og det er en ganske så stor forskjell fra hun andre som er mest styrt av instinkter. Selv om hun også for det meste er uproblematisk ellers.

Skrevet

Uff jaja, da får vi bare fortsette turene som vanlig og håpe på at vi ikke ser noe katt :)

Bikkja reagerer ikke på fugler, og når det florerte med måkeunger her som ikke kunne fly, så brydde han seg ikke om de heller. Så han kan forholde seg rolig når små dyr løper rundt, bare det ikke er katter :P

Han er jo så snill og god ellers så jeg anser jo ikke han som noe problemhund, men bare litt kjedelig med den katte-manien han har.

Skrevet

Jeg tror det er helt naturlig at de fleste reagerer på katter, min gjør også det og hun er veldig intelligent og snill ellers. Bare prøv å unngå å gå tur der det er katter, ellers kan du prøve skremme dem bort før hunden får øye på dem.

Vet ikke helt om jeg ville gjort dette.. kan være hunden tolker det at eier skremmer vekk katter som en adferd den vil adoptere - og derfor forsterke instinktene på at "vi skal ta kattene"? 

Skrevet

Det funker ikke her. Enten vet hun av erfaring at det er katter i området, og da er hun allerede "gal". Ellers merker hun dem gjerne lenge før meg.

Sist nå så hev hun seg ut i grøfta, der det lå ei katt. Den hadde jeg ikke hatt sjans til å oppdage, og hunden gjorde heller ikke det før vi var nesten passert.

Skrevet

Haha,vi har akkurat samme problemet. Hyler og bærer seg,og man skulle tro det rablet for hunden.. Pinlig og bråkete. Har ingen tips til når man ikke rekker å avlede, bare masser av medfølelse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...