Gå til innhold

Piloten døde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jo andrepiloten som landet flyet - og alle slike fly har nettopp det. Ingen større dramatikk i saken spør du meg. Men som det sies i saken, det viser at det er viktig med to i cockpiten til en hver tid.

Skrevet

 

 

Nå tenker jeg fordi jeg må fly i Norge er sikkerheten like dorlig her?

Anonymous poster hash: 11678...354

Anonymous poster hash: 11678...354

 

 

Det var vel ikke sånn at piloten døde pga. dårlig sikkerhet. Og OM noe slikt skulle skje på et fly du er ombord på så skal det være en person til i cockpiten som kan lande flyet (tror jeg).

 

..med mindre begge to dør samtidig da.

Skrevet

 

http://www.dagbladet.no/2015/10/05/nyheter/utenriks/usa/luftfart/fly/41364004/

 

Jeg har ekstrem flyskrekk og forstår at det bare var flaks at dette gikk bra fordi det var bare en reserve pilot på flyet ikke reserve kaptein.

Nå tenker jeg fordi jeg må fly i Norge er sikkerheten like dorlig her?

Anonymous poster hash: 11678...354

Anonymous poster hash: 11678...354

 

Nå døde denne piloten pga sykdom da, og ikke pga sikkerhetsrutinene i flyet.

 

Men alle passasjerfly har tre personer i cockpit; Kaptein, styrmann og navigatør.

De aller minste flyene som i mindre grad brukes i Norge lenger, har bare to i cockpit, kaptein og styrmann.

Både kaptein og styrmann er som oftest like gode piloter, kapteinen har som regel noe mer erfaring enn styrmann, men de skal i praksis klare å styre flyet alene uten hjelp begge to.

 

Statistikken er også med deg; Det er ekstremt mye større sannsynlighet for at du dør av å gå på butikken enn at du dør av et flykræsj.

Det er ekstremt få alvorlige flyulykker i Norge, de aller fleste ulykkene skjer med private småfly, og den siste flyulykken med norsk fly var et militærfly.

 

Personlig har jeg flydd over 200 ganger siden 1986, med alt fra Twin Otter til de største Boeing-maskinene Norge har i sin flystall, og jeg har aldri opplevd en eneste flyulykke, hverken alvorlig, minimal eller nesten-ulykke.

Det nærmeste jeg har vært nødlanding var én gang på starten av nittitallet i en Dash 8-maskin, da flyet måtte mellomlande pga sterk storm i området vi skulle fly over og selv det var mer en precaution enn noe annet.

Flyet fløy videre bare en times tid seinere uten videre begivenheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...