AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #1 Skrevet 6. oktober 2015 Hvilken rutine har du på legginger av din femåring? Når legger barnet seg (og våkner om morgenen)? Hvem finner frem nattøy? Hjelper barnet til med pussing av tenner? Hvor mye tid brukes til bøker/sanger/snakking/film? Hva gjør du hvis barnet roper etter leggetid? Lurer på å endre litt på rutinene her, ettersom han faktisk er blitt fem år, og kan være mer selvstendig. Vi trenger ikke å hente frem pysjen f.eks, det bør han kunne gjøre selv. Er derfor nysgjerrig på hva andre gjør, for å få noen innspill som jeg kanskje ikke har tenkt på selv Anonymous poster hash: d1b2f...704
Gjest Magnifiq Skrevet 6. oktober 2015 #2 Skrevet 6. oktober 2015 Nå har eldste akkurat blitt seks år, men vi gjorde det samme for et år siden. Sier at nå er det leggetid, så går hun ned på bader sitt og finner frem pysj. Jeg tapper vann i vasken og funnet frem klut, mens hun vasker og kler på seg selv. Hun tar på Tannkrem og begynner å pusse tennene, men vi hjelper selvsagt på slutten. Så er det i seng hvor vi ofte ligger og prater sammen om løst og fast 5-10minutter (gjerne mens jeg kiler henne på ryggen). Synger en sang og sier god natt. Noen kvelder vil hun høre på lydbok, så da setter vi på det. Hun er i seng mellom 19:30-20:00. Står opp ca 7:30. Roper hun etter kveld så går vi ned, litt avhengig sv hva det er. Er hun tørst og slikt, får hun ordne selv. (Leggetid og ståopp-tid er på hverdagen. Blir seinere i helgen).
Timseh Skrevet 6. oktober 2015 #3 Skrevet 6. oktober 2015 Nå er min "bare" 4, men vil tro vi har samme rutine om et år også Som oftest bader han på kvelden. Dersom han ikke gjør det så finner jeg frem klut og legger den ved vasken. I blant henter han klut selv. Han går på toalettet og tisser først. Han tar vann på klut og vasker seg selv. Deretter pusser han tennene sine og finner frem den pysjen han selv ønsker og tar den på. Så pleier en av oss voksne å pusse en ekstra gang mens vi synger alfabet-sangen, matematikk-sanger eller andre "lærerike" sanger deretter blir jeg med han inn på rommet. I blant vil han jeg skal synge eller lese for han, men ofte vil han helst at jeg lager en egen historie. Han legger seg mellom 18.30- 19.00 og våkner klokken 06-07.00 om morgenen. Samme tidspunkt i helger. Roper han etter dette, så hører jeg på hva han ønsker. Vil han på toalettet, så får han gjøre dette selv. I blant vil han bare fortelle at jeg er bestevennen hans.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #4 Skrevet 6. oktober 2015 Min er snart fem år. En halvtime før leggetid får han beskjed om at han snart skal legge seg. Som oftest tar han med seg ipaden og vi går ned sammen. Da er klokken ca 19.30. Han vasker seg på hender og i ansiktet, kler av seg alle klærne sine og vi voksne pusser tennene. Så legger vi ham, kanskje snakker litt sammen. Han vil helst sovne i vår seng og det er helt greit. Alt ettersom hvor sliten han er så får han ligge litt på ipaden før han sovner. Etter en stund går vi ned til ham og henter den. Synger noen nattasanger, snakker sammen om dagen som har vært og hva som skjer i morgen. Noen kvelder er han f.eks litt redd og ber oss om å ligge sammen med ham. Det skjer sjeldent, så da gjør vi det. Da bruker jeg å synge ham i søvn (det tar max fem minutter). Noen dager får han ikke ha med ipaden i senga (når han er veldig trøtt og sliten, da er det best å sovne med en gang), noen ganger leser vi bok i steden for, og noen ganger ligger han ti min på ipaden før vi leser en bok og deretter synger. Det varierer litt. Som regel sover han før halv ni, og våkner igjen ca åtte. Om han roper etter at vi har gått så spør vi selvfølgelig om hva det er og løser "problemet" kjapt. Haner flink til å dra ting ut for å slippe å legge seg, men når han først legger hodet på puta så sovner han kjapt. Noen ganger vil han bare prate om noe og da gjør vi det. Ingenting er mer koselig en snakk på sengekanten syns jeg! Anonymous poster hash: 87dff...a87
Hedda-78 Skrevet 6. oktober 2015 #5 Skrevet 6. oktober 2015 Min er fem, og vi har hatt samme rutiner i mange år. Kl 18.30 er det kveldsmat. Vi voksne smører, for det går raskest. Han setter glass og tallerken på benken selv. Rett etter kveldsmat går vi på badet. Han klarer jo nesten alt det praktiske selv, men kan ha litt vanskelig for å konsentrere seg og glemmer hva han holder på med, så jeg må følge med og mase/minne han på det han skal gjøre. Jeg sitter på badekarkanten og følger med på at han gjør alt han skal. Han går på do selv, tørker seg stort sett selv etter nr to også. Vasker hender selv, og kler av seg. Jeg må ofte minne ham på at klærne skal oppi skittentøyskurven. Jeg ser på bukse og genser om det kan brukes en dag til. Han bruker ikke pysj, kanskje om vinteren. I så fall så ligger den oppå benken der han la den ifra seg om morgenen, så ingen trenger å finne fram noe som helst. Tannpuss får han ikke lov til å gjøre alene ennå, men noen ganger vil han pusse litt selv, men vi krever ingenting. Fra 7 år synes vi det er greit at barna pusser selv under oppsyn. Så femåringen sitter på fanget mitt mens jeg pusser. Så vasker han fjeset selv, hvis der ikke henger en klut finner han den frem selv. Så går vi sammen ned, og vi leser alltid en bok. Barna velger bok annenhver kveld hver, og vi har felles lesestund på annethvert rom. Så femåringen velger ofte en bok som syvåringen synes er kjeeeeedelig, og omvendt... Både femåringen og syvåringen kan lese selv, så ofte er det de som leser for meg i stedet Leser ca 15 minutter, og etter lesestunden brer jeg over begge barna i hver sin seng, sier godnatt og gir nattaklem. Da er klokka ca 19.30-19.45 Femåringen er B-menneske, så han liker å leke litt før han sovner. Det synes jeg er greit, så lenge han er stille og inne på rommet sitt. Noen ganger kommer han inn på stuen igjen, og da klarer han ikke å gå tilbake selv fordi han er "så veeeeeeeeldig sliten i beina!". Så da følger jeg ham tilbake i seng, sier kort god natt igjen og går ut. Må kanskje gjenta et par ganger. Hvis jeg oppdager at han har gått inn til storebror (A-menneske) og holder ham våken, blir jeg streng umiddelbart, det aksepterer jeg ikke i det hele tatt. Han våkner og står opp ca 6.15 - 6.45 i ukedagene, vekker ham 6.50 hvis han ikke har våknet av seg selv til da
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #6 Skrevet 6. oktober 2015 Hvilken rutine har du på legginger av din femåring? Når legger barnet seg (og våkner om morgenen)? Hvem finner frem nattøy? Hjelper barnet til med pussing av tenner? Hvor mye tid brukes til bøker/sanger/snakking/film? Hva gjør du hvis barnet roper etter leggetid? Lurer på å endre litt på rutinene her, ettersom han faktisk er blitt fem år, og kan være mer selvstendig. Vi trenger ikke å hente frem pysjen f.eks, det bør han kunne gjøre selv. Er derfor nysgjerrig på hva andre gjør, for å få noen innspill som jeg kanskje ikke har tenkt på selv Anonymous poster hash: d1b2f...704 Min jente er 5 om 2 mnd. Hun ser barne-tv eller Netflix på iPad til ca 18:30. Så går vi og finner frem klær til neste dag, hun velger selv ut fra hva som trengs (vi prater f.eks om at det er turdag og at hun trenger ull) og legger det klart på badet. Finner samtidig frem ny truse og pysj. Vi vasker, dusjer eller bader, etter hva som trengs, hun trenger kun hjelp til å vaske håret, men vi passer på at hun vasker seg skikkelig så klart. Så er det tannpuss, hun tar på tannkrem og pusser selv først, så avslutter jeg skikkelig. Hun går på do og fyller vannflaska, så er det i seng. Vi prater litt, leser en bok eller to, synger eller setter på en lydbok, litt avhengig av tid. Lyset går av senest 19:30 og da sovner hun som regel innen ti minutter. Hun har nattlampe, flaske med vann og klarer å gå på do selv, så med mindre det er noe spesielt så vet hun at hun ikke "får lov" å rope. Det hender hun vil ha en ekstra nattakos, trenger hjelp på do eller trenger å prate, da får hun så klart det. Men vi gidder ikke tøys og drøying av tid "bare fordi". Vi står opp 6:30-7, da er det jeg som vekker. I helgene kommer hun inn til meg rundt 7:30 og slumrer i en halvtimes tid sammen med meg før vi står opp. Leggetid og rutine er det samme i helgen. Anonymous poster hash: d0111...6ad 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #7 Skrevet 7. oktober 2015 Dusjing/bading mellom 18-19 ca annenhver dag. Kveldsmat etter det. Pussing av tenner. Pyjamas eller nattkjole. Legger seg 19-20, avhengig av hvordan dagen har vært. Ligger å hører på musikk til hun sovner.Anonymous poster hash: 66bd3...dd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå