Gå til innhold

Kjønnsforskjeller i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Noen som kan hjelpe her litt til dere som har barn. Jeg studerer barnehagelærere utdanning og vil skrive litt om kjønnsforskjeller i barnehagen. Hva mener du er aktuelle tema?

Her er begynnelsen på Oppgaven

Jeg kommer inn i barnehagen på en mandagsmorning. Jeg ser lille Odin løper mot meg. Han har kledd seg ut som en sjørøver, jeg gir han en highfive og sier han er kul. Bak ser jeg Lisa kommer kledd som en prinsesse, jeg ser på henne og gir henne en klem og sier hun er så vakker og fin. Videre på dagen ser jeg Odin leker med alle de andre guttene, mens Lisa og hennes venn Kaisa leker med dukker i et hjørne. Jeg tenker meg litt om, hvorfor er det slik?

Vi møter jenter og gutter forskjellig når vi kommer til barnehagen. Vi likestiller ikke barn selv om vi ikke tenker over det. Det er ofte slik at gutter er mer aktive og leker mer i store grupper, mens jenter sitter gjerne to og to mens de leker med dukker eller små ting. Er det vi mennesker som gjør det slik? Religion og kultur er med å påvirker på dette. Oppveksten vi gir barna er med å påvirke på at vi ikke likestiller kjønn allerede fra når de er små. Samfunnet gjør at vi ikke likestiller kjønn.

Hvis vi ser på religion og kultur ser vi at det er forskjeller fra kjønn. I noen religioner er det slik at kvinner ikke har de samme rettigheter som menn. Slik var det også i Norge for noen år tilbake. I barnehagen må passe på at når det kommer til ulike religioner så må vi likestille barna og få de interigert i vår samfunn og vår barnehage. Vi må la barnet velge selv hvordan de vil være, og vi må møte barna likt uansett hvilket kjønn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo valgt tema? Jeg tror du må ha en spisset problemstilling. Er religion/kulturforskjeller noe du vil konsentrere deg om? eller kommunikasjon? Først skriver du om hvordan man bevisst eller ubevisst snakker til barn (ganske stereotypt), så drar du inn religion...

Hvordan kommuniserer dere med barna (forskjeller gutter, jenter)?

Hvordan legger man tilrette for lek på tvers av kjønn?

Hva oppfordrer dere barna til å leke med?

Hvordan og hva roses barna for? (Er det kjønnsforskjeller)?

Hvordan og for hva irettesettes barna for? (er det kjønnsforskjeller)?

BØR det være kjønnsforskjeller i noe av dette? Enten slik at gutter oppfordres og oppmuntrer til "rolige jenteleker", fordi de trenger mer trening i rollespill for eksempel, eller jenter oppfordres til mer fysisk aktivitet? Eller bør man forsterke det barna foretrekker og er flinke til, slik at det er greit at guttene og jentene holder seg for seg selv, så lenge de har et valg?

Hvordan er kjønnsbalansen til de ansatte, spiller det inn, slik at bare kvinner bør være obs på at både jenter og gutter trenger noe konkuranse, lære seg reglene i fotball før skolestart, kanskje det blir for mye tegning, perling, sangleker og "jenteting" av den grunn? (noe vi har savnet i "vår" barnehage, der det var kun kvinner ansatt, og en stor overvekt av jenter blant barna. Jenter trenger også å lære fotball).

Du bør finne interessant faglitteratur om temaet. Og se på rammeplaner og annet som barnehagene skal følge, hva sier de om temaet?Skal du gjøre en undersøkelse?

Jeg har bitt meg merke i at man (også ansatte i barnehage) har lett for å si til ei jente: Så flink du er til å "megle"/ta deg av de små/rydde og ordne- Du kan jo jobbe i barnehage når du blir stor! Og til en gutt: Så flink du er til å stoppe krangler og leke med alle, du kan bli fredsmekler når du blir stor!

Anonymous poster hash: fd9f1...059
Skrevet

Jeg synes problemstillinga di er litt uoriginal. Beskrivelsen din av jenter som leker sånn og gutter som leker sånn stemmer heller ikke med slik det er i mine barns barnehage. Der leker de på tvers av kjønn og alle er aktive.

Jeg ville heller skrevet om det at gutter får mer oppmerksomhet i barnehagen (både positiv og negativ), at foreldre møtes forskjellig ut fra om det er mor eller far, at jenter oftere får skryt for utseende og at de er "flinke" osv. Du finner litteratur om dette hvis du søker.

Skrevet (endret)

Du  kommer med påstander uten å begrunne eller referere til teorier. 

Har dere ikke et samfunnsfagpensum? Du må referere til pensum, ikke bare slenge ut påstander om at sånn møter vi gutter i barnehagen og sånn møter vi jenter.

Endret av mini-mio
Skrevet

Problemstillingen er: hvordan påvirker kjønnsforskjeller sosial samhandling i barnehagen.

Jeg sier ikke at det er slik, men det oppleves slik for mange. Vi møter faktisk barn ulikt når det er gutt eller jente.

Skrevet

Akkurat dette er det jo skrevet sykt mye om allerede. Er vel bare å Google sikkert. Og mange avhandlinger på universitetsnivå også.

Mitt inntrykk er at barnehagepersonell generelt er veldig obs på dette, og prøver å behandle alle likt. Samtidig er det viktig å anerkjenne at barn er forskjellige, og kjønn er en stor del av det. Og det må være lov.

Men sånn du skriver, er litt sånn vgs- eller ungdomskolenivå i mine øyne.. Du må vel hvertfall henvise til forskning og vitenskap, ikke sånn du tror det er i en barnehage, eller understreke alle stereotypiene som egentlig er litt overdrevne.

Anonymous poster hash: 0b68d...994

• Liker 3
Skrevet

Problemstillingen er: hvordan påvirker kjønnsforskjeller sosial samhandling i barnehagen.

Jeg sier ikke at det er slik, men det oppleves slik for mange. Vi møter faktisk barn ulikt når det er gutt eller jente.

klart det, men har du tenkt til å underbygge denne påstanden ved å henvise til noen undersøkelser gjort på området?
Skrevet

Er Larsen og Slåtten - en bok om oppvekst på pensum? Skjekk der

Skrevet

Hei. Noen som kan hjelpe her litt til dere som har barn. Jeg studerer barnehagelærere utdanning og vil skrive litt om kjønnsforskjeller i barnehagen. Hva mener du er aktuelle tema?

Her er begynnelsen på Oppgaven

Jeg kommer inn i barnehagen på en mandagsmorning. Jeg ser lille Odin løper mot meg. Han har kledd seg ut som en sjørøver, jeg gir han en highfive og sier han er kul. Bak ser jeg Lisa kommer kledd som en prinsesse, jeg ser på henne og gir henne en klem og sier hun er så vakker og fin. Videre på dagen ser jeg Odin leker med alle de andre guttene, mens Lisa og hennes venn Kaisa leker med dukker i et hjørne. Jeg tenker meg litt om, hvorfor er det slik?

Vi møter jenter og gutter forskjellig når vi kommer til barnehagen. Vi likestiller ikke barn selv om vi ikke tenker over det. Det er ofte slik at gutter er mer aktive og leker mer i store grupper, mens jenter sitter gjerne to og to mens de leker med dukker eller små ting. Er det vi mennesker som gjør det slik? Religion og kultur er med å påvirker på dette. Oppveksten vi gir barna er med å påvirke på at vi ikke likestiller kjønn allerede fra når de er små. Samfunnet gjør at vi ikke likestiller kjønn.

Hvis vi ser på religion og kultur ser vi at det er forskjeller fra kjønn. I noen religioner er det slik at kvinner ikke har de samme rettigheter som menn. Slik var det også i Norge for noen år tilbake. I barnehagen må passe på at når det kommer til ulike religioner så må vi likestille barna og få de interigert i vår samfunn og vår barnehage. Vi må la barnet velge selv hvordan de vil være, og vi må møte barna likt uansett hvilket kjønn

Det ER forskjell på gutter/menn og jenter/kvinner.

Anonymous poster hash: ee094...84f

Skrevet

Jeg er uenig i premisset at kjønnsroller er 100% kulturdefinert. Om jeg ikke husker feil finnes det også forskning som kan underbygge det. Forsøk å google det 

Anonymous poster hash: aaa29...a76
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er uenig i premisset at kjønnsroller er 100% kulturdefinert. Om jeg ikke husker feil finnes det også forskning som kan underbygge det. Forsøk å google det

Anonymous poster hash: aaa29...a76

Biologi er en fin ting. Der er man ulike.

Anonymous poster hash: ee094...84f

Skrevet

Du kan jo reflektere litt rundt kjønnsroller og hva som er fundamentert i det biologiske kjønnet (som også vi feminister er enige om at er forskjellig) og hva som er det sosialt konstruerte kjønnet. 

At jenter gråter oftere/lettere/mer enn gutter; er det biologiske forskjeller eller er det sosiale normer/kultur som har gjort det slik? Ville gutter og jenter grått like mye dersom gråting og det å vise følelser ikke var stemplet som typisk feminint?

At jenter ofte får tilbakemeldinger på utseendet og ikke egenskaper/personlighet, slik du skriver og den kule gutten og fine kjolejenta er også et typisk eksempel for småbarn.

Jeg syns det mest interessante er hvordan de korrigeres ut fra kjønn; hvilken oppførsel er akseptabel, når korrigeres en gutt vs en jente på lydnivå feks, hvordan er forventningene til at en jente skal være snill, versus forventningene om at en gutt skal være snill?

Det er lurt å åpne oppgaven med å skildre en situasjon i presens, men jeg ville kanskje ikke brukt såååå stereotypiske eksempler som pirat/kul og prinsesse/fin. Litt flere nyanser :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 6d4bd...bec
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...