AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #1 Skrevet 6. oktober 2015 Hesten min er barfot for første gang, fordi hun har noen leddproblemer som gjør at det er veldig tungt for henne å stå gjennom en skoing (men hun tåler beskjæring av høver). Hun har også lett for å bli sårbeint, så hun går mest på mykt underlag nå og er naturilg nok ikke i trening annet enn leieturer. Men jeg har aldri hatt barfothest før, så hva gjør man om vinteren i tilfelle vi ikke får på sko innen da? Bor i Oslo, så vintrene her er ikke akkurat isfrie. Er redd hun skal gli og dette. Så...boots? Hvordan tilpasses de? Hvor får man tak i det? Ja, jeg vet det er noe som heter google, men vil høre andres erfaringer, ikke bare produktbeskrivelser. Er det ellers noe annet man kan gjøre? Hvordan funker egentlig høvene på snø, det må da være mindre glatt enn det er å gå på snø med sommersko, i alle fall? På forhånd takk for hjelpen! Anonymous poster hash: 3fb8d...bb7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #2 Skrevet 6. oktober 2015 har hatt barfot hest i mange år, men så meg nødt til å sko om vinteren for det blir for glatt og boots prøvde jeg aldri. Hesten går helt fint på snø, men glir som bare det om det er is. I verste isperiodene rei jeg på jordet i snøen, men nå har jeg sko med brodder. Men boots skal være like fint, så jeg hadde kjøpt det om hesten din må gå barfot hele vinteren.Anonymous poster hash: 2ce3c...661
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #4 Skrevet 6. oktober 2015 Anbefaler renegade boots til de verste isdagene. Har hatt mine i syv år og de er fremdeles gode som nye. Hesten går supert på snø uten sko og du slipper at snøen klabber seg. Er det klink-is er boots supert, og med 12 brodder i boots'en sitter den veldig godt. Anonymous poster hash: f4f52...b4f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #5 Skrevet 7. oktober 2015 Takk for tips! Godt å høre at det ikke blir glatt på snøen, da kan hun i alle fall stå ute når det ikke er glatt. Men jeg vet jo av erfaring at det blir veldig isete i perioder, så noe må jeg ha..! Er egentlig mest bekymra for om hun skal dette og skade seg ute på isen når jeg ikke er der. Hvordan fester man boots? Må hovslager/hovtrimmer gjøre det?Hvordan vet man hva slags størrelse man skal ha? Føles som om jeg er en mega-nybegynner som spør "hvordan tar man på hodelag?" Anonymous poster hash: 3fb8d...bb7
Somle Skrevet 7. oktober 2015 #6 Skrevet 7. oktober 2015 Du kan sette på skoene selv, ved behov. Mål høvene etter beskrivelse som du finner der du vil bestille
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #7 Skrevet 7. oktober 2015 Har brukt boots i mange år, og det er lett som en plett bare man blir vant med det. Hesten jeg har nå blir fort sårbeint, og det er mye grusveier rundt her, så hun bruker boots på tur hele året. Om vinteren har jeg broddede boots. Det finnes mange forskjellige boots på markedet. Noen er bra, og noen er mindre bra. Ikke alle boots passer alle hester, avhengig av hovens form, og til og med hvordan hesten beveger seg. Ser en anbefaler renegades, og ja, de er dritbra. Jeg hadde dem til en hest her, og de satt som støpt på ham. En annen på stallen ville ha samme type, og fikk kjøpte rett str etter at selger var på stallen og prøvde på, og justerte dem. Satt kjempefint på i skritt, begynte å vri seg litt i trav, og datt av så fort hesten begynte å galoppere... Denne hesten "padler", og da sitter ikke renegades godt nok. Nå bruker de Cavallo Sport på ham, og de har aldri falt av. jeg sverger også til Cavallo. Der får du 3 typer: Simple (som er gode, men har litt dum lukning), Sport (som er suverene, men ikke kan broddes fordi sålen er litt for tynn), og Trek, som er helt perfekte, har jeg funnet ut. Det finnes flere forhandlere på nettet, men jeg har vært mest fornøyd med denne: http://www.hildeshestoghund.no/Hun er veldig hjelpsom med å finne riktig størrelse, og responderer raskt på henvendelser. Hun er dessuten flere hundre kr billigere enn f.eks Hööks på dette merket. Størrelsen finner du ved å måle hovens lengde og bredde, som vist på skjema her: https://www.cavallo-inc.com/products/hoof-boots/images/newmeasureUP1.jpg Det kan være litt vanskelig å finne riktig størrelse i forhold til målene du tar, men det jeg gjorde, var å ta bilder av målebåndet på hoven, og sendte til nettbutikken. Hun fant rett størrelse, og de passet perfekt. Noe av det viktigste når du har barfothest, er å finne en dyktig barfottrimmer, som er i stand til å se hestens behov, hvordan hoven bør trimmes i forhold til hvordan den slites, om det er skjevheter, osv, og som følger opp skikkelig. Hovtrim er nesten som en egen vitenskap. Hovtrimmer kan ofte også anbefale passende boots til din hest, og å finne størrelse på bootsene for deg. Ønsker deg lykke til med barfothest! Anonymous poster hash: 38407...21d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2015 #8 Skrevet 8. oktober 2015 Wow, tusen takk for langt svar! Dette skal jeg definitivt se på! Kjempesmart å ta bilder av høvene med målebånd på! Har ikke brukt hovtrimmer ennå, hovslager tok av skoene i juni (og fikk det såvidt til) og har i ettertid vært her og beskåret høvene litt innimellom. Hesten orker nok dessverre ikke stå veldig lenge med høvene opp for å beskjære, men det er kanskje lurt å finne noen likevel, selv om det nå stort sett kun slites av å gå små leieturer pluss å være ute på gress- og jordunderlag? Så man setter på brodder på bootsene når isen kommer? Mye å sette seg inn i, men må komme igang så vi har sikkerheten på plass når det blir glatt! Anonymous poster hash: 3fb8d...bb7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2015 #9 Skrevet 8. oktober 2015 Wow, tusen takk for langt svar! Dette skal jeg definitivt se på! Kjempesmart å ta bilder av høvene med målebånd på! Har ikke brukt hovtrimmer ennå, hovslager tok av skoene i juni (og fikk det såvidt til) og har i ettertid vært her og beskåret høvene litt innimellom. Hesten orker nok dessverre ikke stå veldig lenge med høvene opp for å beskjære, men det er kanskje lurt å finne noen likevel, selv om det nå stort sett kun slites av å gå små leieturer pluss å være ute på gress- og jordunderlag? Så man setter på brodder på bootsene når isen kommer? Mye å sette seg inn i, men må komme igang så vi har sikkerheten på plass når det blir glatt! Anonymous poster hash: 3fb8d...bb7 Du bør nok ikke bruke en hovslager, som kun er vant til å beskjære høver for skoing til å trimme barfothøver. Den må ha en som kan barfottrim. Du finner dessuten ikke så mange hester som greier å slite ned høvene sine tilstrekkelig og riktig. Hester i fangenskap er ikke i nok bevegelse, og beveger seg heller ikke på variert nok underlag til at de kan greie det. Du kan sette brodder på bootsene når vinteren kommer, ja. Jeg har ett sett med og ett sett uten brodder, for jeg gidder ikke ta de ut og inn, og dessuten vet jeg at jeg må ha boots hele året, så da er det like greit. Hvor greit det er å sette inn og ta av boots avhenger litt av type boots og brodder. Du har de små, som kun skal skrus inn i sålen. De kan du fint ta ut, og tette hullene med silikon (så ikke skitt kommer inn), også kan du sette inn brodder igjen siden. Men så har du de større, og gjennomgående broddene. De skrus gjennom hele sålen på boot'en og festes på innsiden. De blir det store hull etter, og da er de ikke brukendes til annet enn vinterboots. Fordeler og ulemper: de små gir deg helårsboots, men har ikke fullt så godt feste på glatta. De store broddene gir deg permanent vinterboots, men også veldig god trygghet på glatt føre. De er like store som de løse broddene man kan sette på jernsko. Anonymous poster hash: 38407...21d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #10 Skrevet 10. oktober 2015 Takk for info! Veldig fint å få vite litt mer om dette! Er det vanskelig å sette på boots sånn i utganspunktet? Eller er det bare å smekke dem på, eller tar det lang tid og man må holde hoven oppe lenge? Jeg er faktisk usikker på om vi får tak i en hovslager som gidder å styre med henne når det er vanskelig å holde høvene lenge oppe. Det er ganske mye jobb, kan man si. Anonymous poster hash: 3fb8d...bb7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #11 Skrevet 11. oktober 2015 Takk for info! Veldig fint å få vite litt mer om dette! Er det vanskelig å sette på boots sånn i utganspunktet? Eller er det bare å smekke dem på, eller tar det lang tid og man må holde hoven oppe lenge? Jeg er faktisk usikker på om vi får tak i en hovslager som gidder å styre med henne når det er vanskelig å holde høvene lenge oppe. Det er ganske mye jobb, kan man si. Anonymous poster hash: 3fb8d...bb7 En barfottrimmer med riktig innstilling til yrket sitt vil gidde det. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men er det i Akershus sør kan jeg anbefale deg noen. Jeg syntes det var lett å sette på boots. Er det riktig størrelse skal det ikke være noe problem. Og man blir proff etter et par uker. Anonymous poster hash: 38407...21d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #12 Skrevet 11. oktober 2015 Bor i Oslo, på sør-øst-kanten, det er jo ikke så altfor langt unna, kanskje? Anonymous poster hash: 3fb8d...bb7
Taklampe Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 Boots er en god ide! Ellers må du passe på å ikke gå der det er glatt. Som på veien osv. Men det kan jo bli problematisk
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #14 Skrevet 11. oktober 2015 Ja, det er ganske vrient. Stallen er på en gård med et gårdstun rett utenfor, så det er jo is på grusveien hvis det først har regna og fryst på, som det gjør ofte i Oslo om vinteren. Husker i fjor da det tok litt for lang tid å få på vintersko og jeg endte med å leie henne rundt på en gressplen for å få morsjonert noe som helst, mens det var holke både på veien og på beitet/luftegården/uteområdet/hva jeg egntlig skal kalle det. Anonymous poster hash: 3fb8d...bb7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #15 Skrevet 11. oktober 2015 Bor i Oslo, på sør-øst-kanten, det er jo ikke så altfor langt unna, kanskje? Anonymous poster hash: 3fb8d...bb7 Ja, det blir litt langt unna. Men hvis du er på Facebook, så kan du jo bli med i grupper som f.eks "Naturlig hestehold", eller barfothest - gruppe med takhøyde :)" Kjempefine grupper hvor man kan få masse informasjon og dele erfaringer med andre. Anonymous poster hash: 38407...21d
Rainbow Skrevet 11. oktober 2015 #16 Skrevet 11. oktober 2015 Takk for tips! Skal sjekke det ut! Likte ikke helt at begge gruppene var åpne, siden da får alle vennene mine opp det jeg skriver der, men verdt å sjekke ut likevel. Håper vi finner noen løsning for vinteren, er jo ikke holdbart om hun må være mye inne fordi det er holke (hålke?) ute.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #18 Skrevet 11. oktober 2015 Hups, der røyk anonym-knappen, jaja! Hehe, ikke så farlig. Er jo ikke akkurat et veldig intimt eller ømtålig tema. Jeg tror kanskje det finnes noen lukkede slike grupper også. Lykke til med barfottilværelsen! Anonymous poster hash: 38407...21d
Rainbow Skrevet 11. oktober 2015 #19 Skrevet 11. oktober 2015 Tusen takk! Håper vi finner en løsning som funker, og at ikke snøen kommer med det første, så jeg får litt tid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå