AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #1 Skrevet 6. oktober 2015 Heisann, Veier 70 kg og er 170 cm høy. Er vel såvidt innafor normalen på BMI, men dette er overhode ikke min trivselsvekt da noe av vekten legger seg i ansiktet :-/ Skulle gjerne veid 60 kg, da hadde jeg vært så utrolig fornøyd. Jeg klarer ikke kontrollere meg selv når jeg har godteri hjemme. Jeg kan lett ect spise opp en pakke potetgull/smågodt på under 10 minutter.. Huff. Er som sagt fjerde året jeg prøver å gå ned i vekt nå, og føler meg så totalt mislykket over at jeg ikke klarer å gå ned de 10 kg :-/ Har tidligere klart å komme meg ned på 65, men dette har jeg ikke klart å hode i lengden... Jeg er typen som kan spise sunt flere dager (kanskje litt under kaloriinntaket da jeg ikke overspiser mat) - men plutselig en dag gå berserk med 2 potetgullpakker + dip, masse smågodt og sjokolade.... Dette blir gjerne borte i løpet av 30 minutter, og angrer så utrooolig mye etterpå! HUFF, jeg skammer meg så utrolig... Finnes det håp for svake godtemomser som meg? :-( Anonymous poster hash: 378bc...b6c
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #2 Skrevet 6. oktober 2015 Ikke kjøp det. Ikke ha det i hus. Skriv handleliste på forhånd, og ikke handle når du er sliten, trøtt, sulten, lei deg, etc. Da er viljestyrken på bånn. Om du får gjester og må kjøpe inn, kjøp inn samme dag, og enten be gjestene ta med seg restene, eller følg dem ut og hiv restene i bosset når de går. Jeg sliter også med overspising av godsaker, så jeg kjenner problemet.. Anonymous poster hash: 0214a...bd5 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #3 Skrevet 6. oktober 2015 Ikke kjøp det. Ikke ha det i hus. Skriv handleliste på forhånd, og ikke handle når du er sliten, trøtt, sulten, lei deg, etc. Da er viljestyrken på bånn. Om du får gjester og må kjøpe inn, kjøp inn samme dag, og enten be gjestene ta med seg restene, eller følg dem ut og hiv restene i bosset når de går. Jeg sliter også med overspising av godsaker, så jeg kjenner problemet.. Anonymous poster hash: 0214a...bd5 Takk for gode råd :-) Anonymous poster hash: 378bc...b6c
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #4 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg var også slik. Men så lærte jeg at det jeg ikke har i hus, det spiser jeg heller ikke. Jeg gikk ned 30 kg. på det, samt greit kosthold og aktivitet ellers. Anonymous poster hash: d7e57...f38 2
Brimi Skrevet 6. oktober 2015 #5 Skrevet 6. oktober 2015 JA! Det er håp for godtemumser som deg! Det jeg lurer mest på er hvor mye i underskudd ligger du i hverdagen? Det er mye mulig at du spiser for lite og da er en godtesprekk ikke langt unna. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #6 Skrevet 6. oktober 2015 JA! Det er håp for godtemumser som deg! Det jeg lurer mest på er hvor mye i underskudd ligger du i hverdagen? Det er mye mulig at du spiser for lite og da er en godtesprekk ikke langt unna. Hmm, det er jeg litt usikker på... Men, tror jeg fort kan ha et underskudd på 200-300 kalorier. Anonymous poster hash: 378bc...b6c
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #7 Skrevet 6. oktober 2015 Et såpass lite underskudd er ikke noe problem. Om du prøver gå ned i vekt er 500 kcal i daglig underskudd anbefalt. Jeg ble kvitt mesteparten av søtsuget da jeg begynte å spise adskillig mer grønnsaker. Jeg spiser mye mer enn 5 om dagen. Jeg er oppe i godt over 10. I tillegg spiser jeg mye protein, og bare langsomme karbohydrater (fullkornsprodukter, poteter, ikke finmalt hvete). Jeg tar en frukt rett etter middag som dessert. Jeg lager meg også litt søte desserter som kesam med frukt og bær søtet med litt stevia, eller "sjokoladekrem" med kakaopulver, kesam og litt stevia. Nå kan jeg faktisk ha åpnede poser søtsaker liggende, uten å forgripe meg på dem. Det hender jeg sprekker, men det er lenge mellom hver gang nå. Før var det helt umulig å ha ting i hus. Nøtter derimot, det er jeg fremdeles ute av stand til å ha i hus. Ja, nøtter er sunt, men ikke den saltede versjonen, og ikke i 200 grams porsjoner... Anonymous poster hash: 0214a...bd5 1
Brimi Skrevet 6. oktober 2015 #8 Skrevet 6. oktober 2015 Hmm, det er jeg litt usikker på... Men, tror jeg fort kan ha et underskudd på 200-300 kalorier.Anonymous poster hash: 378bc...b6c Da bør du først begynne å telle kalorier. Ofte spiser man mer enn man tror. 2
frk91 Skrevet 6. oktober 2015 #9 Skrevet 6. oktober 2015 Spis mye grønnsaker/frukt som du fyller opp med mellom måltider for å ikke bli akutt sulten. Ikke ha usunn mat i hus, når du får sukkersug så er det umulig å stå imot fristelser. Jeg klarte å gå ned 10 kg på 6 mnd når jeg flyttet for meg selv, for da kunne jeg endelig bestemme selv hva jeg skulle spise, og jeg slapp å tenke på alle godbitene som befant seg i skapet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #10 Skrevet 6. oktober 2015 Dette spis-grønnsaker-for-å-fylle-opp rådet er vel og bra men ofte er det ikke sult-følelsen som er problemet, men gjerne noe følelsesmessig underliggende. Så det aller beste er om en tar tak i det. Uansett; Ikke ha fristelser det i huset i det hele tatt med unntak av litt til helgen. Ikke ta med deg visakort/kontater når du er ute og farter så du ikke kjøper noe på tur hjem e.l. om det er et problem. Og fjern dårlige vaner som du gjør ofte. En av mine var at jeg elsket brødmat, så jeg sluttet å kjøpe brød og har erstattet det med havregrøt, yoghurt, knekkebrød, smoothies osv. PS: Jeg er 170 høy, har vært 86kg, jeg er nå 60:) Brukte flere år på det! Anonymous poster hash: e8318...809
Gjest Gjest_Idja Skrevet 7. oktober 2015 #11 Skrevet 7. oktober 2015 Hmm, det er jeg litt usikker på... Men, tror jeg fort kan ha et underskudd på 200-300 kalorier.Anonymous poster hash: 378bc...b6c Du tror? Det er vanskelig å gå ned i vekt på grunnlag av det. Du MÅ ikke telle kalorier, men det kan være det vil gjøre det enklere for deg å "holde deg i skinnet" mtp på snop. Jeg får hvertfall ikke like lyst på potetgull og sjokolade lenger, når jeg vet at det etterpå vil stå "1000 kalorier" svart på hvitt. 1
Gjest Runforit Skrevet 7. oktober 2015 #12 Skrevet 7. oktober 2015 Step 1: Rensk opp kjøkkenet og kast all drittmat, junk og godis. Step 2: Finn inpirasjon til god og sunn mat på en matblogg og planlegg deretter hele uken. Step 3:Sett opp en matplan med frokost, lunsj, mellom, middag og kvelds. Step 4: Handle inn alt du trenger for uka og følg matplanen slavisk. Når det kommer til hva mat så kan jeg kun snakke av egen erfaring. Jeg var avhengig av smågodt og kunne spise meg kvalm på det dag og natt. Da jeg la om til lavkarbo forsvant søtsuget av seg selv. Du trenger ikke å tenke "diett", men livsstil der maten du spiser er ren, næringsrik og laget fra bunn av der hovedfokuset er på mer proteiner og fett som metter fortere og lengre og stabiliserer blodsukkeret. Du trenger ikke å kutte ut karbohydrater om du ikke ønsker det, men fokuser på at karbohydratene da kommer i form av havregryn, søtpotet, brun pasta/ris etc. Husk at du ikke trenger mer enn en knytteneve ferdigkokt karbohydrat kilde til middagen. Resten skal være proteiner, fett og grønt. Drikk også kun vann,usukret te/kaffe etc. Frukt er supert når du vil ha noe søtt og frisk; melon kan du fråtse greit på med knapt 25-30 kcal per 100 gr Jeg merker også at det er mye lettere å ha lyst på sunn mat når jeg er aktiv, så mer hverdagsmosjon og gjerne 3 solide treningsøkter i uka vil gjøre mye både for kropp og psyke.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #13 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg har aldri skjønt hvorfor folk som slanker seg kjøper inn og har liggende masse godteri, potetgull og brus når de vet at de ikke klarer å kontrollere det.. Anonymous poster hash: 2885e...3cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå