Gå til innhold

3-åring sa "mamma er lei seg, mamma er sint"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så merkelig...3-åringen skulle i barnehagen i morges og stemningen var god. Plutselig sier han noe for seg selv idet vi skal gå som "mamma lei seg. Mamma sint" også en del annet det ikke var lett å forstå.

Jeg sa til ham "mamma er ikke lei seg, mamma er glad".

Er slikt vanlig barn i årene fremover?

Anonymous poster hash: 6a4b0...c12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han syns du virker sint?

Skrevet

Var du lei deg eller sint?

Anonymous poster hash: d2ef1...e6b
Skrevet

Hæ?

Jeg skjønner ikke hva ikke du skjønner.

Vi aner jo ikke hvorfor han sa det, hva som skjedde før, hvordan du er med han hjemme osv.

Men for å svare på spørsmålet ditt - nei. Ungen sier ikke sånt ut av ville luften.

Med så lite bakgrunnsinfo er det klin umulig å komme med en god tilbakemelding til deg...

Anonymous poster hash: e5db2...0ca

Skrevet

Ikke tenk på det - barn sier så mye rart!:)

Da jeg var tre, sa jeg helt ut av det blå til farmor at "mamma liker deg ikke". De to hadde verdens beste forhold...

Og min egen unge sa til naboen at pappa var sint på ham. Han var ikke det. Ikke hadde han vært streng med ham på flere dager heller.

Det kommer masse rart ut av de munnene - ikke tenk på det. Med mindre det blir sagt igjen, da får du heller prøve å spørre ham på nytt hva han mener...

Anonymous poster hash: 162ae...41f

Skrevet

Kanskje han tenkte på å gjøre noe han ikke får lov til, og konkluderte for seg selv med at da ville mamma bli sint og lei seg? :-)

• Liker 1
Skrevet

Var du lei deg eller sint?

Anonymous poster hash: d2ef1...e6b

Nei :)

Anonymous poster hash: e1898...bd5

Skrevet

Ikke tenk på det - barn sier så mye rart!:)

Da jeg var tre, sa jeg helt ut av det blå til farmor at "mamma liker deg ikke". De to hadde verdens beste forhold...

Og min egen unge sa til naboen at pappa var sint på ham. Han var ikke det. Ikke hadde han vært streng med ham på flere dager heller.

Det kommer masse rart ut av de munnene - ikke tenk på det. Med mindre det blir sagt igjen, da får du heller prøve å spørre ham på nytt hva han mener...

Anonymous poster hash: 162ae...41f

Har ikke erfaringer med barn fra før av så godt å høre at servile er uvanlig.

Det blir av og til en brist i voksen-logikken når man spør barn :-)

Det kan jo også hende at en 3-åring er var på stemninger og ser ting ikke vi selv ser...

Skrevet

Kanskje han tenkte på å gjøre noe han ikke får lov til, og konkluderte for seg selv med at da ville mamma bli sint og lei seg? :-)

Kanskje. Veldig frustrerende at man ikke får klart svar.

Skrevet

Jeg tror noen unger sier sånt. Vår gutt kom i barnehagen og sa"mamma dytter meg" kjempemoro når det som skjedde var at jeg skled og falt mot han slik at han også falt. Men de i bhg bare lo heldigvis.

Anonymous poster hash: a90fc...510

Skrevet

Kanskje han syns du virker sint?

Ja, det kan faktisk hende.

Kanskje jeg ikke er klar over det selv...

Skrevet

Hæ?

Jeg skjønner ikke hva ikke du skjønner.

Vi aner jo ikke hvorfor han sa det, hva som skjedde før, hvordan du er med han hjemme osv.

Men for å svare på spørsmålet ditt - nei. Ungen sier ikke sånt ut av ville luften.

Med så lite bakgrunnsinfo er det klin umulig å komme med en god tilbakemelding til deg...

Anonymous poster hash: e5db2...0ca

Mange barn sier sånt helt uten videre. Søsteren min kom en gang i barnehagen og fortalte dem at pappa slo mamma, en annen gang hadde hun sett en giraff da de var på tur, og en gang fortalte hun dem at faren vår hadde vært så full at han falt ned trappen kvelden før. Ingen av de tingene var sanne, barn finner på mye rart.

Anonymous poster hash: 4e0f9...602

• Liker 3
Skrevet

Mange barn sier sånt helt uten videre. Søsteren min kom en gang i barnehagen og fortalte dem at pappa slo mamma, en annen gang hadde hun sett en giraff da de var på tur, og en gang fortalte hun dem at faren vår hadde vært så full at han falt ned trappen kvelden før. Ingen av de tingene var sanne, barn finner på mye rart.

Oi...det var nå ganske seriøst og dramatisk.

Skrevet

Jeg tror noen unger sier sånt. Vår gutt kom i barnehagen og sa"mamma dytter meg" kjempemoro når det som skjedde var at jeg skled og falt mot han slik at han også falt. Men de i bhg bare lo heldigvis.

Anonymous poster hash: a90fc...510

Altså, hadde min sønn sagt det (!) så ville jeg ha bekymret meg for hva andre ville tro...

Jeg tar barns utsagn ganske bokstavelig men forstår at det bør jeg ikke alltid.

Skrevet

Helt normalt, TS!!

Da min var 3 kunne han si noe sånt hvis jeg var bestemt og hadde det travelt. Ikke var jeg sint, og ikke var jeg lei meg :) Tror de bare vil sjekke ut hva man svarer; for å sondere litt, høre hva hva mamma svarer osv.

De er veldig nysgjerrige og utforskende i den alderen.

Skrevet

Altså, hadde min sønn sagt det (!) så ville jeg ha bekymret meg for hva andre ville tro...

Jeg tar barns utsagn ganske bokstavelig men forstår at det bør jeg ikke alltid.Anonymous poster hash: e1898...bd5

Nei, barn kan virkelig finne på å si mye rart, du kan jo ikke bare uten videre tro på alt de sier!!

Eksempel på rare ting min treåring sier: Tidlig om morgenen nå i helgen drev treåringen og ettåringen min og turnet rundt i dobbeltsenga vår om morgenen mens jeg og mannen lå og halvsov. Det var ganske mørkt på soverommet, og de herjet jo rundt der, så på et tidspunkt dunket ettåringen hodet i veggen (ikke hardt, hun gråt ikke eller noe, men det kom et tydelig "dunk").

Treåringen sa med en gang "du dunket hodet til lillesøster i veggen, mamma!!" Jeg svarte at det gjorde jeg ikke, at hun gjorde det selv fordi hun herjet rundt. Da svarte han "joda, du dunket hodet hennes i veggen fordi hun ikke ville sove!" Jeg svarte igjen at det ikke stemte, men at det skjedde ved et uhell fordi lillesøster var litt uvøren.

Så snakket vi ikke mer om denne saken, før han på mandag morgen, ved levering i barnehagen, sier til den ene barnehagetanten at mamma dunket hodet til lillesøster i veggen fordi hun ikke ville sove...! Følte meg ikke veldig høy i hatten da, og priste meg lykkelig for at barnehagen kjenner oss så godt (har hatt to barn der tidligere også) og vet at det overhode ikke kunne stemme.

Uansett, man kan virkelig ikke ta det barn sier for god fisk sånn helt uten videre. Små barn kan si de villeste ting, blant annet fordi de overhode har forståelse for at det de sier kan oppfattes som noe veldig ille.

Anonymous poster hash: 31ddc...61d

Skrevet

Jeg sa også mye rart som barn. Bla. at pappa hadde slått en dame. Det som egentlig skjedde var at damen skled på isen og pappa hjalp henne opp igjen.

Anonymous poster hash: 38db9...8de
Skrevet

Oi...det var nå ganske seriøst og dramatisk.

Hun fant på masse rare historier en periode, de to var nok de verste, resten var mer som det med elefanten, og barnehagen visste jo også at hun kunne finne på sånne ting.  Og hun er langt fra det eneste barnet som har funnet på sånt.

Skrevet

Husk at ungen kan ha tenkt på en gang du var sint eller trist. Å skille da og nå er ikke alltid like lett :)

Unger sier mye rart...

Da jeg jobbet i bgh var det en jente som sa at pappa har ståtiss. Spurte hva hun mente med det, og svaret var at han står når han tisser og at alle gutter gjør det :)

Anonymous poster hash: fbb90...471
Skrevet

Hm...

Ja, her er det et helt eget felt å erfare for meg!

Takk for erfaringene..de vil hjelpe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...