AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #1 Skrevet 6. oktober 2015 Hva kan jeg ha krav på nå når jeg og samboer går fra hverandre. Huset står på meg. Vi har en sønn sammen, jeg har en sønn fra før. Jeg skal ha daglig omsorg for barnet. Jeg går på aap. Og hvordan fungerer det om han nekter å møte til den obligatoriske meklingen? Får jeg attest på daglig omsorg da?Anonymous poster hash: c2701...e84
Macro Skrevet 6. oktober 2015 #2 Skrevet 6. oktober 2015 Krav på hva da? Er det økonomisk støtte eller barnet du tenker på?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #3 Skrevet 6. oktober 2015 Krav på hva da? Er det økonomisk støtte eller barnet du tenker på? Ja jeg tenker økonomisk. Ved NAV, bostøtte og evt utdannelse. Jeg er ikke raka fant men man mister jo en inntekt.Anonymous poster hash: c2701...e84
Macro Skrevet 6. oktober 2015 #4 Skrevet 6. oktober 2015 Ja jeg tenker økonomisk. Ved NAV, bostøtte og evt utdannelse. Jeg er ikke raka fant men man mister jo en inntekt.Anonymous poster hash: c2701...e84 Det første du må gjøre er å kartlegge din utgifter til boligen, og finne ut om du faktisk klarer å håndterer det alene eller om det er bedre å finne noe nytt. Det er bare å slenge inn en søknad om bostøtte. De avgjør der om du har rett på det eller ikke. Du kan ha rett på overgangsstønad forutsett at du ikke har mottatt dette tidligere. Du kan også søke om utvidet barnetrygd, som er betaling for et barn mer en du har( i ditt tilfelle 3). Utdannelse kan du vel søke fritt på så sant du oppfyller kravene til den skolen du søker på.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #5 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg har mottatt overgangsstønad i 2 år for 6 år siden. Har jeg da ikke krav på det nå? Er jo dt annet barn enn første gang.Anonymous poster hash: c2701...e84
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #6 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg får veldig lyst til å skrive en tråd: Jeg er gift, jobber 90%, mannen min jobber 120%, vi har to barn, eier hus, men har en del lån. Hva har jeg krav på når det gjelder støtte? Huset koster, jeg kunne godt tenkt meg en annen jobb eller vært litt hjemme, utdanne meg kanskje? Barna koster jo veldig mye penger, og de trenger jo hus, mat + + Hvorfor skal du eller andre voksne ha krav på noe som helst fra noen som helst hvis du ikke er syk? Anonymous poster hash: ce2d2...439 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #7 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg har mottatt overgangsstønad i 2 år for 6 år siden. Har jeg da ikke krav på det nå? Er jo dt annet barn enn første gang.Anonymous poster hash: c2701...e84 Du kan ha krav på OS frem til barnet ditt fyller 1 år eller du får barnehageplass. Forutsetningen, dersom barnet er over 1 år, er at du har fått avslag på barnehageplass. Hvorfor skal du eller andre voksne ha krav på noe som helst fra noen som helst hvis du ikke er syk? Anonymous poster hash: ce2d2...439 Hvis hun ikke hadde vært syk, hadde hun jo ikke mottatt AAP. Anonymous poster hash: a7574...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #8 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg får veldig lyst til å skrive en tråd: Jeg er gift, jobber 90%, mannen min jobber 120%, vi har to barn, eier hus, men har en del lån. Hva har jeg krav på når det gjelder støtte? Huset koster, jeg kunne godt tenkt meg en annen jobb eller vært litt hjemme, utdanne meg kanskje? Barna koster jo veldig mye penger, og de trenger jo hus, mat + + Hvorfor skal du eller andre voksne ha krav på noe som helst fra noen som helst hvis du ikke er syk?Anonymous poster hash: ce2d2...439 Du tok ordene ut av munnen min 😃Anonymous poster hash: 8a853...26d 2
ViljaH Skrevet 6. oktober 2015 #9 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg har mottatt overgangsstønad i 2 år for 6 år siden. Har jeg da ikke krav på det nå? Er jo dt annet barn enn første gang.Anonymous poster hash: c2701...e84 Overgangsstønad er jo for at du skulle få sponsa å skaffe deg en livssituasjon hvor du klarer å forsørge deg selv og dine barn. Den er altså til DEG, ikke barnet. Derfor kan man vel anta at de tiltakene du iverksatte i stønadsperioden holder mer enn noen få år, altså trenger ikke ny utdannelse for hvert barn? 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #10 Skrevet 7. oktober 2015 Hva kan jeg ha krav på nå når jeg og samboer går fra hverandre. Huset står på meg. Vi har en sønn sammen, jeg har en sønn fra før. Jeg skal ha daglig omsorg for barnet. Jeg går på aap. Og hvordan fungerer det om han nekter å møte til den obligatoriske meklingen? Får jeg attest på daglig omsorg da?Anonymous poster hash: c2701...e84 Siden har aap så har du en inntekt. Du får barnetrygd for et barn mer enn du har. Du får barnebidrag. Du kan ha krav på bostøtte. Høres vanskelig ut å kunne beholde et hus på aap, med mindre du har noe i bakhånden, men det kommer jo an på om dere har mye gjeld på det eller ikke. Du må vel også løse ham ut. Anonymous poster hash: 502bb...5ce
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #11 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg har mottatt overgangsstønad i 2 år for 6 år siden. Har jeg da ikke krav på det nå? Er jo dt annet barn enn første gang.Anonymous poster hash: c2701...e84 Du får et år. Ja, det er annet barn, men det er forventet at du tok litt ansvar den gangen og satte i gang tiltak for å bli i stand til å forsørge dere. Er du ute av stand til å ivareta ta deg og to barn, så evt. sosialkontoret neste stopp. Uansett så er det spesielle regler for å få overgangsstønad når man er på AAP fordi du er ikke lenger forbigående sykAnonymous poster hash: 64d15...743
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #12 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg vet ikke, men ønsker deg all lykke til :-)Anonymous poster hash: 2d9ba...b17
Peter007 Skrevet 7. oktober 2015 #13 Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Hva kan jeg ha krav på nå når jeg og samboer går fra hverandre. Huset står på meg. Vi har en sønn sammen, jeg har en sønn fra før. Jeg skal ha daglig omsorg for barnet. Jeg går på aap. Og hvordan fungerer det om han nekter å møte til den obligatoriske meklingen? Får jeg attest på daglig omsorg da?Anonymous poster hash: c2701...e84 Det vil bli laget en meklingsattest uansett om han ikke møter. Familievern kontoret bestemmer ikke noe. De er kun rådgivende. Attesten etter mekling er obligatorisk om du skal til rettslige skritt. Det er avtalt barna skal bo meg deg forstår jeg. Det er dette som gjelder etter meklingen. Hos dere virker det være avgjort. Hvor mye samvær og skriftlig avtale kan være en utfordring for mange. Hva du kan få i støtte er litt forskjellig avhengig av hvilke kriterier du oppfyller. Nav har vel det meste bortsett fra bostøtte. Dette må kommunen attestere og anbefale til husbanken som yter bostøtten. Jeg kan også nevne at far til barnet kan ha krav på f.eks halve verdiøkningen på huset den tiden han har bodd der. Dette pga.han har bidradd økonomisk blant annet. Dette vil være lett å bevise når du ts.ikke har hatt noe inntekt og trenger kraftig støtte nå. Hjemmel er husfellesstandsloven. Er huset belånt og trenger renovering kan det by på problemer? Endret 7. oktober 2015 av Peter007
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå