Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er storm forelsket i kjæresten, og omvendt. Og vi har vært venner i mange år, og nå ble vi endelig sammen i sommer. Vi er begge 25 år, og snart ferdig utdannet Vernepleier og Ingeniør med gode framtidsmuligheter. Vi har begge ferdig med fest og fyll, og har derfor lyst å slå oss til ro, og ønsket om et barn er stort. Begge ønsker å bli foreldre, og vi er prøvd aktivt i over måneder uten å lykkes! Vi har hatt sex veldig ofte, jeg har tilogmed lagt om kosthold som skal gjøre meg mer fruktbar, og jeg har i meg masse av vitaminer og mineraler som skal hjelpe, men dessverre er graviditet-testen negativ! Alkohol og snus har jeg også sluttet med... Jeg tok også ut p-stav for 4 måneder siden, og lurer derfor på om det er grunnen...

For bare en måned siden var jeg 100% sikker på at jeg var gravid, og det gikk så langt som et innbilt svangerskap. Men jeg skjønte selvfølgelig greia når mensen kom, og vips ble jeg skuffet igjen. Begynner nesten å tro at jeg ikke er fruktbar. Og nå skal jeg ha mensen om bare noen dager, og etter kjæresten kom hjem fra tur har vi aktivt prøvd igjen. Lurer derfor på om jeg kan bli gravid selv om jeg har sex rett før mensen kommer, fordi jeg vet at jeg er mest fruktbar 2 uker før mensen. 

Kan noen gi meg noen råd, og er dette vanlig? 

Anonymous poster hash: b4afa...97f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter 1 år kan du begynne å lure

Anonymous poster hash: cd9b7...d6b

• Liker 2
Skrevet

Forresten, kjøp eggløsningstester og ha sex når du har eggløsning....

Skrevet

Etter 1 år kan du begynne å lure

Ja, det er nok dessverre sant. Jeg tror selv jeg har blitt veldig utålmodig! 

Men selv har jeg venninner som ble gravid bare en måned etter de tok ut p-stav..

Skrevet

Forresten, kjøp eggløsningstester og ha sex når du har eggløsning....

Hvilke eggløsningstest vil du anbefale? 

Skrevet

Ja, det er nok dessverre sant. Jeg tror selv jeg har blitt veldig utålmodig! 

Men selv har jeg venninner som ble gravid bare en måned etter de tok ut p-stav..

Ja, du er utålmodig :)

Jeg har venninner som ble gravid på p-pillen. Noen vil alltid være ekstremt fruktbare. 3 mnd er "ingenting", etter 1 år med aktiv prøving kan du få utredning av legen. 

Slapp av og KOS dere med prøvingen, det er ikke bra for noen at dere stresser med det. 

Det er veldig bra at du har sluttet med snus og at du har et bra kosthold :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: f3388...ac0

Skrevet

Du er nok utålmodig, ja. Noe jeg vil tro gjelder de aller, aller fleste prøvere ;) Det er helt vanlig at det tar 6-12 måneder med aktiv prøving for å bli gravid. 

Du kan bli gravid når som helst i syklusen, også i løpet av mensen. Sjansen er størst rundt eggløsning, men siden det kan løsne egg litt sånn på måfå, kan man ha fått eggløsning utenom "tidsskjemaet" og dermed bli gravid når som helst i den normale syklusen. (derfor det å basere seg på "sikre perioder" overhodet ikke er anbefalt som prevensjon til de som virkelig ikke vil bli gravide). 

Anonymous poster hash: e19f4...04e
Skrevet

Ja, jeg må nok smøre meg med tålmodighet skjønner jeg... En eller annen gang må det jo klaffe, og jeg velger derfor å gi det 1 år før jeg gjør noe med saken. 

Ts

Skrevet

Ja, du er utålmodig :)

Jeg har venninner som ble gravid på p-pillen. Noen vil alltid være ekstremt fruktbare. 3 mnd er "ingenting", etter 1 år med aktiv prøving kan du få utredning av legen.

Slapp av og KOS dere med prøvingen, det er ikke bra for noen at dere stresser med det.

Det er veldig bra at du har sluttet med snus og at du har et bra kosthold :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: f3388...ac0

Ts kan gå til legen omså i morgen, og si at de har prøvd et år. Ingen vil oppdage det.

Anonymous poster hash: bbc97...17e

Skrevet

Ts kan gå til legen omså i morgen, og si at de har prøvd et år. Ingen vil oppdage det.

Nei, men noen har heldigvis litt samvittighet. For det går nemlig utover de som faktisk har prøvd i 1 år+. I tillegg er en utredning ikke morsomt, man blottlegger hele sexlivet sitt og må igjennom flere undersøkelser og prøver, både kvinne og mann.

Anonymous poster hash: cd8c1...1a2

• Liker 2
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvis det står i journal at hun tok ut staven for 4 mnd siden vil de jo oppdage det...

Dessuten vil det jo bare gjøre det vanskelig for ts. Mest sannsynlig er det ingenting galt med henne, og når de ikke finner noe galt vil de bare sende henne gjennom enda mer utredning. Det er liksom ikke vits å lete etter kreft om man ikke har kreft...?

Skrevet

Da har ting forandret seg med tiden. Jeg er dansk og er passert 50 år, og i de dager jeg ble mor klarte ikke en venninne å bli gravid. Og etter 3 måneder ble hjelpetiltak satt i gang. Jasså et helt år! Det må være slitsomt å prøve så lenge før man får hjelp.

TS, jeg ønsker deg lykke til på veien :)

Anonymous poster hash: 6eab8...be0
Skrevet (endret)

Det pleier å ta cirka 6 måneder for de fleste før de blir gravide. Men det hjelper ikke å ha sex om du ikke har eggløsning.

Jeg brukte EL tester en periode og holdte på å bli sprø, alle var negative uansett dag i måneden! Istedenfor noterte jeg bare ned når jeg fikk menstruasjon og mine syklusdager hver måned. Viste seg at jeg hadde EL på sjette dagen, ikke fjortende dagen.

Du bør ha sex dagen før EL, ELs dagen og dagene etter EL for å maksimere dine sjanser.

Jeg og mannen har nedsatt fertilitet og for oss tok det nesten et år. Jeg hadde gitt opp håpet den måneden jeg fant ut av at jeg var gravide. Jeg hadde alle vanlige menstruasjons symptomer som jeg pleide å ha men mensen kom aldri. Så ikke fokuser før mye på "gravid" symptomer. Slapp av og spis sunt.

Endret av karlakarl
Skrevet

Hvis du vet før dere begynner å prøve at det antakelig kommer til å være problemer (f.eks de med PCOS og sjelden eggløsning) så er iallefall min erfaring at hjelpetiltakene settes igang før et år er gått. Men du har jo såvidt kartlagt syklusen din i 3 måneder, og det er en kjent sak at syklusen kan tulle litt noen måneder etter  prevensjonsslutt. Hvis du ellers ikke har noen indikasjoner på at noe skulle være galt så må du nesten bare smøre deg med tålmodighet og prøve å være glad over at det mest sannsynlig ikke er noe galt med noen av dere :) Det er helt vanlig at det kan ta opp mot et år! Kanskje lykkes dere allerede neste syklus :) 
Men føler du at du har nok kunnskap om når eggløsning skjer, syklus, osv.? Dette kan jo også være nokså individuelt.

Skrevet

Forresten, kjøp eggløsningstester og ha sex når du har eggløsning....Anonymous poster hash: cd9b7...d6b

Det gjorde jeg, bare stress det. Ha sex som vanlig, slapp av. Vi prøvde over et halvt år. Du er heldig, 25 år og ung. Jeg er 36 og venter endelig min første om et par uker. Lykke til!

Anonymous poster hash: 8c810...8a4

• Liker 2
Gjest Hjertesukk
Skrevet (endret)

Jeg er i helt lik situasjon som deg TS! :) tok ut pstav i mai, fikk mens i juli, men er dessverre ikke regelmessig enda :/ fikk du regelmessig mens fra første måned? :)

Endret av Hjertesukk
Skrevet

Ja, du er utålmodig. Vi er 23/27år og har prøvd i 5 år uten resultat. Er igang med prøverør nå

Anonymous poster hash: b33cd...1ed

Skrevet

Ro ned, 3 mnd er ingenting :)
Har selv blitt gravid 2 ggr, begge gangene prøvde vi i 6 mnd før den satt.

Brukte el-tester og temping for å vite når jeg hadde el, ble mer stresset av å ikke ha kontroll på dette og ikke vite med sikkerhet at vi traff med timinigen. Så for meg var det beroligende å vite at vi hadde gjort alt vi kunne. Da var det bare å fortsette slik og vente på klaff :) 

Du kan bli gravid rett før mens, men sjansen er veldig liten, mens kommer jo normalt ca 14 dager etter el, og etter el lever egget bare i maks 24 timer. Dvs at de siste 13 dagene er du i praksis ufruktbar. Men, når eggløsningen forekommer varierer endel, og er grunnen til at sikre perioder ikke finnes osv. Beste tiden å ha sex er fra etter mens og frem til eggløsning, samt dagen etter eggløsning. Husk at el-tester kun gir en indikasjon på at kroppen prøver å slippe et egg, det garanterer ikke at det skjer. Noen ganger må kroppen prøve flere ganger før egget slippes. Så testene gir en indikasjon, og temping kan vise at el ha funnet sted. Sammen er det et godt verktøy for å kjenne egen syklus.

Anonymous poster hash: a0457...a88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...