Gå til innhold

Bestemor vs. oldemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestemor (mitt barns oldemor) kommer stadig med noen litt... jeg vet ikke... rare uttalelser. Barnet er knapt noen uker gammel, men har møtt sin oldemor flere ganger. Og hver eneste gang - hvis noen kommenterer at det må være stas med et nytt oldebarn - så svarer hun liksom at det ikke er det samme som å få barnebarn/ikke like stas som barnebarn/hun har ikke overskudd til å bidra lengre etc.

Altså, greit at det sikkert føles sånn, men jeg synes det er litt sårt og rart at hun skal påpeke det så veldig overfor andre i mitt nærvær (hun vet jo at jeg kan høre det hun sier). Kunne hun ikke bare sagt at det er stas med oldebarn også da, uten å slenge på det siste? Jeg skjønner ikke helt greien. Er ikke akkurat som om jeg forventer at hun skal sitte barnevakt eller kaste seg på trilleturer etc., gammel som hun er. Men går jo an å synes det er litt stas likevel; om ikke for annet... stas på mine vegne (og hennes eget barns vegne, som synes det er kjempestort å bli besteforelder). 

Noen som har opplevd lignende? Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om det egentlig.

Anonymous poster hash: 074d0...8a6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du overreagerer. 

Det er klart det ikke er like stas med oldebarn som barnebarn. Da er man jo enda et ledd lengre vekke. Besteforeldre er nærmere enn oldeforeldre, og man blir jo da mer på sidelinjen, som regel. 

I tillegg er hun antageligvis gammel, når hun er oldemor (?). Eldre folk har ofte litt mindre sosiale antenner på slikt, så at hun sier det uten å tenke på at du kan bli lei deg er ikke noe å bry seg om. 

Jeg kan også tenke meg at hun gjerne blir lei av at folk skal fortelle henne hva hun skal føle. Hun skal nærmest presses til å synes det er stas med oldebarn. Hun må da få lov til å si ifra om folk nærmest påprakker henne å føle ting hun ikke føler. 

Anonymous poster hash: 97c9d...cdb
  • Liker 5
Skrevet

Min datter har to oldemødre. Min bestemor som er frisk og sprek, hun har sagt hun ikke har like mye energi til henne som til oss som er barnebarn, men det er likevel plenty. Vi er hos henne i gang i uken og da blir det lek og tur og moro. Hennes andre oldemor har så vidt nok energi til å ta vare på seg selv. Det er ikke noe til overs til hennes oldebarn (hun har 5). Jeg syns det av og til blir en veeeeldig stor kontrast mellom de to, og det irriterer meg litt over hvor mye tid hun bruker på syting over egen helse og så lite energi på å høre om oldebarna sine hun er med dem.

Jeg tror at oldemoren synes det er veldig stas med oldebarn. Jeg tror og hun synes det er ett skår i gleden at hun ikke har like mye energi som hun har hatt til barnebarn. Jeg tror nok og at en del eldre blir litt mindre rund i kantene, og sier oftere hvordan de opplever ting når man kanskje heller burde holdt brødboksen lukket.

Skrevet

Jeg synes du overreagerer litt. Hun er jo en gammel dame, hodet er ikke som det en gang var og hun tenker kanskje ikke over at det hun sier oppfattes så feil av deg.

• Liker 1
Skrevet

De to første svarene er veldig fornuftige. Barn og barnebarn er muligens mer stas når man får gjort mer sammen med dem. Når man passerer en viss alder virker det også som om man mister noe gangsyn med hva man bør si og ikke. Mange blir veldig selvopptatte når verden foregår innen en veldig kort radius og når helsa skranter. Hun burde selvfølgelig sagt at det er hyggelig med oldebarn eler at det er hyggelig å se slekten videreføres. Prøv å ikke ta deg nær av henne. Det er nok ikke vondt ment.

• Liker 1
Gjest Haaploes
Skrevet

Den eldste og den yngste generasjonen i et samfunn er som regel unntatt konvensjonelle sosiale kodekser, som for eksempel å faktisk være ærlig om at man ikke synes det er veldig stas med oldebarn.

Bestemoren min har oldebarn, og når de er i nærheten så ser vi jo at hun blir fortere sliten. Det er et tempo og et lydnivå som hun ikke er vant til, det blir overveldende for henne. Samtidig betyr ikke det at hun ikke er glad i dem eller at hun ikke synes det er stas, men hun har ikke det overskuddet som faktisk trengs for å omgås små barn.

Eldre mennesker prosesserer inntrykk og omgivelser på en helt annen måte, og det bør de få lov til. Vær heller glad for at hun tydeligvis er veldig stolt av barnebarna sine!

Skrevet

Jeg synes du overreagerer litt. Hun er jo en gammel dame, hodet er ikke som det en gang var og hun tenker kanskje ikke over at det hun sier oppfattes så feil av deg.

Man er ikke nødvendigvis gammel når man blir oldemor. En av mine bekjente var 54 da hun ble oldemor :).

Skrevet

Man er ikke nødvendigvis gammel når man blir oldemor. En av mine bekjente var 54 da hun ble oldemor :).

Nei, men det er adskillig mer normalt enn å være 54.

• Liker 4
Skrevet

Vet ikke hvor gammel du er, men kanskje forhøre deg/lese deg opp hva som skjer med eldre folk.

Ser på min egen fam. Bestemor var 37 år da hennes barn ble født.67 når barnebarn kom. Helseproblemer hadde hun beg å fått. Det ble at hun var lite på besøk osv.

Årene går..og helsen blir ikke akkurat noe bedre. Hun må ha hjelp til ulike ting. Omgangskretsen faller fra,og kjenner på ensomheten.

Som mange eldre er det mye besøk hos legen.

Når fam kommer på besøk har hun endelig noen å fortelle om sine plager . Når oldebarn kommer,så har ikke hun kapasitet. Tåler lite støy. Hun kan ikke bidra noe.

Så sitter du å sutrer over hva hun sier.

Ser min mor som fyller 80 snart. Hun har ikke oldebarn. Ser i dag at hun glemmer fortere. Ikke dement,men naturlig for alderen. Hun bidrar i bursdager,men blir sliten. Hører litt dårlig, og er noe sosialt utenfor.

Når oldebarn kommer så Tror jeg hun har lite å bidra med.

Jeg kjenner ingen som klager over oldeforeldre. De respekterer alderen osv.

Anonymous poster hash: 4a4c5...d3b

• Liker 3
Skrevet

Nå er det jo ikke slik at ts forventer at oldemor skal ha energi til å leke eller passe barnet. Det er uttalelsene hennes som er sårende. For en nybakt mor så er det sårende å høre at barnet ikke er så stor stas. Vi forventer vel innerst inne at folk synes det er stas ar slekta går videre. Jeg synes ikke du overreagerer ts, det er den lille kommentaren som stikker og sånn jeg har forstått det har du ikke sagt det til henne og heller ikke gjort noe nummer ut av det annet enn å lufte den følelsen på et forum. Eldre kan bli ukritiske ettersom alderen setter spor ja, men det er ikke dermed sagt at ts sin bestemor er kommet så langt, og kan være at det derfor er og så sårende. Hadde ts som bestemor nært preg på den måten hadde sikkert ikke ts reagert heller.

Anonymous poster hash: eefa2...97e

• Liker 6
Skrevet

Denne oldemoren mangler jo fullstendig sosiale antenner, som sier slikt. Man får jo være litt mer overbærende med gamle folk, og prøve å ikke ta seg nær av det. Men jeg skjønner jo at du syns dette er rart og sårt, ts.

Og det med at oldeforeldre liksom ikke skal synes det er stas med nye oldebarn. Våre barns oldeforeldre er jo så gamle at flere av dem stort sett har vært ved dårlig helse. Men opplevelsen av nytt liv i familien og at slekta går videre osv, har vært en stor glede. Så i min bok er det litt merkelig å nærmest klage ved en slik gledelig anledning. Det er jo heller ikke å legge voldsomt press på noen, som en nevnte, å si at det sikkert er koselig å ha blitt oldemor. Hun kunne jo bare ha jattet med og smilt, selv om hun ikke kjente den store gleden.

• Liker 3
Skrevet

Nei, men det er adskillig mer normalt enn å være 54.

Kommer vel an på familiene? Her er det normalt å bli oldemor/far i 60 årene, mens på far sin side i 80 årene...

Anonymous poster hash: 67518...d17

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Min bestemor er snart nitti, og selvfølgelig så er det annerledes å være nitti versus seksti. Det er som to forskjellige verdner for henne og ja, det var mer stas da, det var enklere med bråk og det var enklere med livet generelt 😉 samme med oldefar, han var nesten hundre når oldebarnet kom ☺ litt vanskelig å si så mye mer når du ikke nevner alder.

Skrevet

Kommer vel an på familiene? Her er det normalt å bli oldemor/far i 60 årene, mens på far sin side i 80 årene...

Anonymous poster hash: 67518...d17

Ja, men nå som folk ofte får barn litt senere enn det året de flytter hjemmefra er det også ganske normalt med eldre oldeforeldre. Jeg antar i alle fall automatisk at en oldemor er gammel, fordi alle oldemødre jeg har støtt på har vært over 80.

Skrevet

Geeses.. Mamma og pappa er i 60-årene og har ikke engang blitt besteforeldre..

Anonymous poster hash: 311a2...18d

• Liker 1
Skrevet

Min bestemor (mitt barns oldemor) kommer stadig med noen litt... jeg vet ikke... rare uttalelser. Barnet er knapt noen uker gammel, men har møtt sin oldemor flere ganger. Og hver eneste gang - hvis noen kommenterer at det må være stas med et nytt oldebarn - så svarer hun liksom at det ikke er det samme som å få barnebarn/ikke like stas som barnebarn/hun har ikke overskudd til å bidra lengre etc.

Altså, greit at det sikkert føles sånn, men jeg synes det er litt sårt og rart at hun skal påpeke det så veldig overfor andre i mitt nærvær (hun vet jo at jeg kan høre det hun sier). Kunne hun ikke bare sagt at det er stas med oldebarn også da, uten å slenge på det siste? Jeg skjønner ikke helt greien. Er ikke akkurat som om jeg forventer at hun skal sitte barnevakt eller kaste seg på trilleturer etc., gammel som hun er. Men går jo an å synes det er litt stas likevel; om ikke for annet... stas på mine vegne (og hennes eget barns vegne, som synes det er kjempestort å bli besteforelder).

Noen som har opplevd lignende? Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om det egentlig.

Anonymous poster hash: 074d0...8a6

Ta et hint. Slutt å spør om det er stas med oldebarn.

Anonymous poster hash: 9bf2a...929

Skrevet

Hun er vel lei av at folk maser om hvor stats det er. Kanskje noen av de andre i slekten maser på henne om at hun må passe barn og besøke.

Anonymous poster hash: d9db1...9e8
Skrevet

Ja, men nå som folk ofte får barn litt senere enn det året de flytter hjemmefra er det også ganske normalt med eldre oldeforeldre. Jeg antar i alle fall automatisk at en oldemor er gammel, fordi alle oldemødre jeg har støtt på har vært over 80.

I slekta mi er man nærmere 90 før man blir oldeforeldre. Det er heldigvis de færreste som pådrar seg unger i tenårene.

• Liker 1
Skrevet

Tenk selv da. Du er gammel, har vondt, sover dårlig, vil bare få være i fred og gjøre noe hyggelig og avslappende. Men du har 17 oldebarn som skal ha jule-, dåp-, konfirmasjons- og bursdagsgaver, og oppmerksomhet. Jeg minner om at de færreste oldinger er rike.

Anonymous poster hash: 750c1...95b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...