Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Minn mann og jeg har bestemt oss for å separeres, vi har vært gift i 4 1/2 år, og har et felles barn. I tlillegg har han to fra før, og jeg har et(skikkelig nymoderne familie :-) )

Men nå funker det ikke mer....mye av grunnen er at hans ekskona fortsatt har en stor rolle i hans liv, hun styrer og steller, og han "logrer".

Det er en grense for hvor mye jeg kan tåle.....

Men spørsmålet mitt er: Han kjøper ut meg...jeg sitter da igjen med ca 800.000,-.

Jeg vil få ca 16.000,- pr mnd, med stønader, farsbidrag osv.

Jeg er ikke i arbeid, fordi som mange andre har jeg ikke fått barnehageplass.

Jeg har surret litt med økonomien i "min ungdom), men gjør opp for meg, har ikke mye igjen nå.

Men jeg tviler på at jeg vil få lån i banken, siden jeg ikke har "inntekt".

Er det noen som vet hva slags hjelp man kan få, og ev. hvor?

Jeg kommer ikke særlig langt med 800.000,-, og føler at jeg trenger en 3 roms, fordi det er så stor aldresforskjell på barna mine( 12 og 3 år), så det å la de dele rom...mm vet ikke om det funker...men må de så må de.

Vil gjerne bli boende her...har hele familien min i nærheten, og viktig for den yngste å ha jevnlig konatkt med sin far.

Er et noen som har noen gode råd? :-)

Hilsen Hilde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har ingen gode råd til deg dessverre, men vil bare sende deg noen oppmuntrende tanker og en klem! :klem: Jeg har en venninne som er i akkurat samme situasjon som deg, så jeg kommer til å følge med på tråden din, og se om det kommer noen gode råd etterhvert.... :wink:

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det heter ikke farsbidrag, men barnebidrag. Farsbidrag sa man sikkert på 50-tallet, men i dag heter det barnebidrag. Så det.

Skrevet

Han kjøper ut meg....? hvordan fungerer dette?

snakker vi aksjer invistert i ekteskapet AS eller? :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Så ufine dere er!

Gjest: Du forsto tydeligvis hva hun mente så hva er da problemet?

Kjartan: Er du for dum til å forstå hva hun mente så hold kjeft!

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Hvis du har egenkapital på ca 800 000 og månedlig inntekt på 16 000, så burde du jo kunne få lån. Eller har du betalingsanmerkninger?

Jeg vet ikke hvor du bor, og det er jo ganske viktig mht. eiendomspriser. Men - husleie vil du måtte betale okke som (jeg brukte det bl.a.! som argument i banken) og låner du 400 000 har du jo mulighet til åkjøpe noe til 1,2 mill. Dette er godt innenfor 60% av takst, så du burde jo få gode rentebetingelser. At ungene - evt i en periode må dele rom er sikkert noe du må basere deg på.

Kommunene har ofte muligheter for lån, men det pleier kun å gjelde om du ikke får lån i bank. Men undersøk i kommunen der du bor.

Ellers - du bør vel komme deg ut i jobb. Det er det eneste som på sikt vil gi deg og ungene dine! et ordentlig og sikkert utkomme. Man får stønad til barnetilsyn, slik at utgiftene til barenpass blir overkommelige også på en inntekt.

Lykke til

Skrevet

Jeg tror også det er enklere å få barnehageplass når du er alene, slik at du kan komme deg ut i jobb :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

'

Kommer jo ann på hvor du bor da.. MEn det er jo mange plasser du får ett helt hus for den prisen... Da riktig nok i utkanten....

Skrevet
'

Kommer jo ann på hvor du bor da.. MEn det er jo mange plasser du får ett helt hus for den prisen... Da riktig nok i utkanten....

Ikke for å være negativ her; men for å få et hus til den prisen (kr. 800 000) må man bo langt i utkanten av utkanten...! :roll: Det er jo ikke optimalt å være nødt til å flytte langt avgårde med barna, om de allerede har et nettverk der de bor... swelv om boligprisene skulle være høye der...

Skrevet

Hva med å leie inntil du får deg jobb? Da har du også tid til å finne noe i samme område som du vil trives med.

En annen løsning er å kjøpe noe med 2 soverom. Enten kan ungene dele rom eller så kan de få hvert sitt og du sove i stua. Eventuelt sette inn en køyeseng hos minstemann hvor du også sover. Ungene bruker jo rommet sitt mer enn til å sove. Og har de hvert sitt så får jo du stua mer til disposisjon.

Skrevet

Ikke for å være negativ her; men for å få et hus til den prisen (kr. 800 000) må man bo langt i utkanten av utkanten...! .

Det sier mer om ditt syn på Norge enn på boligprisene generlt. Bor du i Oslo (verdens navle?) må du nok et stykke ut i utkanten for å finne noe til 800 000. Her jeg bor (Sunnmøre) kan jeg få kjøpt et hus til under 600.000 med havutsikt. Jeg må riktignok til utkanten, ca. 25 minutters kjøring fra Ålesund og 25 til Molde, men synes ikke det er så ille. Og utkanten av utkanten er det ikke! Brukte lett lenger tid enn det på trikken da jeg bodde i Oslo. Men siden trådstarter ikke nevner noe om hvor hun bor, blir det vanskelig å si noe mindre generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...