Pringle Skrevet 6. oktober 2015 #41 Del Skrevet 6. oktober 2015 Men det ER komplisert! All forskning og langsiktig erfaring tyder på det. Forskere er jo ganske åpne om at de vet altfor lite om fedme og slanking, og at mer forskning må til for å forstå den kompliserte prosessen. Enkelte leger og forskere mener jo faktisk at man bør fraråde slanking, fordi det har såpass negativ effekt på lang sikt. Det er forenklingen som er enkel, ikke selve prosessen. Da må man også definere "slanking". De som er overvektige bør da prøve å oppnå normal vekt? Eller er ikke fedme klassifisert som sykdom lenger? Hvordan skal de få til å gå ned i vekt? Sultekurer er ikke effektivt for den som vil ned i vekt. Et lett, men konsistent kaloriunderskudd over tid takler alle. Forskning er først og fremst en gave til forskerne, dernest til media. Vi vet nok om vekt og kalorier til at de aller, aller fleste kan oppnå og holde en sunn vekt, ved å ta i bruk det vi vet, og gjøre en liten innsats . 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie90 Skrevet 6. oktober 2015 #42 Del Skrevet 6. oktober 2015 Men det ER komplisert! All forskning og langsiktig erfaring tyder på det. Forskere er jo ganske åpne om at de vet altfor lite om fedme og slanking, og at mer forskning må til for å forstå den kompliserte prosessen. At forskere vet for lite kan vi si om så og si alt - alt forskes på, hele tiden. Vektoppgang og vektnedgang er ikke 'komplisert' i seg selv, men det er umulig å få fullstendig oversikt over sine forskningsobjekter. Om du så ber dem telle kalorier har du liten garanti for hvor noyaktige de er. Og det er umulig å måle aktivitetsnivå og forbrenning 100% korrekt. Men en omtrentlig beregning med litt margin fungerer for de fleste. Leger er ikke imot 'slanking' i betydningen sunnere og mindre mat og mer mosjon, men de er imot motedietter og det å sulte seg, som regel fordi det blir en jo-jo effekt. 'Slanking' er et fy-ord, 'positiv livsstilsendring' er et trendbegrep - så det blir til hva du velger å kalle det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erazor Skrevet 6. oktober 2015 #43 Del Skrevet 6. oktober 2015 (...) Jeg tror vektmestring er desidert vanskelig for omtrent like stor del av befolkningen nå, som den andelen som var tykke "før i tiden", dvs en veldig liten andel. Resten gjør det bare vanskelig for seg selv. Jeg mener det du fremstiller her i denne tråden, er forkludringer som er med på å gjøre prosessen vanskeligere for folk. (...) Jeg er helt uenig, og mener tvert imot at «kalorier inn, kalorier ut, så enkelt»-menigheten er med på å gjøre det enda vanskeligere for folk, fordi alt de bidrar med er skamfølelse fordi overvektige ikke klarer å gjøre noe som folk sier at er så lett. Som nevnt før: Om skamfølelse var en effektiv slankekur, hadde ingen vært overvektige. Det finnes nå såpass mange studier som viser at selv om de fleste kan gå ned i vekt, så er det bare en brøkdel som klarer å holde en ny vekt i en lengre periode. Stadig flere forskere revurderer tidligere råd om slanking, og moderne forskning på fedme viser at mye av det mange regner som sannheter, faktisk ikke stemmer. I henhold til en artikkel fra forskning.no, er dette noen av disse tingene som IKKE stemmer: - Mennesker med fedme og overvekt lever kortere enn normalvektige. - Når overvektige og fete går ned i vekt øker sjansene for å leve lenge. - Fedme og overvekt øker risikoen for mange sykdommer. - Overvektige og fete må gå ned i vekt for å forbedre helsa. - Alle som er motiverte, kan gå ned i vekt og holde den nye vekta ved å legge om kostholdet og mengden fysisk aktivitet. Her er lenker til noen artikler jeg mener kan være nyttig å lese for å få litt mer perspektiv på fedmeproblematikken: http://www.nrk.no/viten/derfor-kjempar-kroppen-i-mot-vekttap-1.12139096 http://forskning.no/overvekt/2013/12/rader-overvektige-til-droppe-slanking http://www.nrk.no/ytring/feit-og-frisk-1.12528719 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 7. oktober 2015 #44 Del Skrevet 7. oktober 2015 Da må man også definere "slanking". De som er overvektige bør da prøve å oppnå normal vekt? Eller er ikke fedme klassifisert som sykdom lenger? Hvordan skal de få til å gå ned i vekt? Sultekurer er ikke effektivt for den som vil ned i vekt. Et lett, men konsistent kaloriunderskudd over tid takler alle. Forskning er først og fremst en gave til forskerne, dernest til media. Vi vet nok om vekt og kalorier til at de aller, aller fleste kan oppnå og holde en sunn vekt, ved å ta i bruk det vi vet, og gjøre en liten innsats . Hvem er "vi" som vet nok? Her er det snakk om forskere og leger som jobber med overvekt på daglig basis, ikke enkeltindivider som har erfart at det for dem var vellykket (og som gjerne har en helt annen historie 10 år etterpå). Grunnen til at disse med denne helhetlige erfaringen (altsaltså ikke disse vi du snakker om) advarer er fordi dede ser at på sikt fører vektnedgang ofte til en enda høyere, og enda farligere vekt, på lang sikt! Gjerne kombinert med enda lavere forbrenning enn før. Kroppen vil dessverre rent fysisk ønske å kjempe seg tilbake til sin store vekt. Bare 5 prosent lykkes med varig vektnedgang - da sier det seg selv at man ikke kan tilrettelegge utifra de 5 prosentene - disse du kaller "vi" (som du ikke er en del av ennå, for 10 år har ikke gått). Nå mener ikke JEG at man ikke skal slanke seg. Jeg gjør det jo selv. Men jeg ønsker å påpeke at det ER en kompleks prosess, og at vi bør være obs på det, så vi som samfunn er i stand til å bekjempe overvekt på realistisk grunn. I dag lykkes så få at det er helt åpenbart at noe mer må gjøres, og mer kunnskap må inn! Det er mange faktorer som påvirker kcal ut/inn-ligningen, og ligningen kan ikke løses uten disse. Igjen, husk at vi snakker om alle her, og ikke de 5% som lykkes! Vi kan ikke slå oss til ro med at så få lykkes. Jeg er altså ikke uenig i alt dere sier, jeg bare er uenig i at prosessen som foregår i kroppen er enkel. Den er ikke det! Blir som å påstå at en datamaskin er enkel bare fordi du vet hvordan du kan bruke den på jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 7. oktober 2015 #45 Del Skrevet 7. oktober 2015 Da må man også definere "slanking". De som er overvektige bør da prøve å oppnå normal vekt? Eller er ikke fedme klassifisert som sykdom lenger? Hvordan skal de få til å gå ned i vekt? Sultekurer er ikke effektivt for den som vil ned i vekt. Et lett, men konsistent kaloriunderskudd over tid takler alle. Forskning er først og fremst en gave til forskerne, dernest til media. Vi vet nok om vekt og kalorier til at de aller, aller fleste kan oppnå og holde en sunn vekt, ved å ta i bruk det vi vet, og gjøre en liten innsats . Hvem er "vi" som vet nok? Her er det snakk om forskere og leger som jobber med overvekt på daglig basis, ikke enkeltindivider som har erfart at det for dem var vellykket (og som gjerne har en helt annen historie 10 år etterpå). Grunnen til at disse med denne helhetlige erfaringen (altsaltså ikke disse vi du snakker om) advarer er fordi dede ser at på sikt fører vektnedgang ofte til en enda høyere, og enda farligere vekt, på lang sikt! Gjerne kombinert med enda lavere forbrenning enn før. Kroppen vil dessverre rent fysisk ønske å kjempe seg tilbake til sin store vekt. Bare 5 prosent lykkes med varig vektnedgang - da sier det seg selv at man ikke kan tilrettelegge utifra de 5 prosentene - disse du kaller "vi" (som du ikke er en del av ennå, for 10 år har ikke gått). Nå mener ikke JEG at man ikke skal slanke seg. Jeg gjør det jo selv. Men jeg ønsker å påpeke at det ER en kompleks prosess, og at vi bør være obs på det, så vi som samfunn er i stand til å bekjempe overvekt på realistisk grunn. I dag lykkes så få at det er helt åpenbart at noe mer må gjøres, og mer kunnskap må inn! Det er mange faktorer som påvirker kcal ut/inn-ligningen, og ligningen kan ikke løses uten disse. Igjen, husk at vi snakker om alle her, og ikke de 5% som lykkes! Vi kan ikke slå oss til ro med at så få lykkes. Jeg er altså ikke uenig i alt dere sier, jeg bare er uenig i at prosessen som foregår i kroppen er enkel. Den er ikke det! Blir som å påstå at en datamaskin er enkel bare fordi du vet hvordan du kan bruke den på jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SykkelJenny Skrevet 7. oktober 2015 #46 Del Skrevet 7. oktober 2015 Hvem er "vi" som vet nok? Her er det snakk om forskere og leger som jobber med overvekt på daglig basis, ikke enkeltindivider som har erfart at det for dem var vellykket (og som gjerne har en helt annen historie 10 år etterpå). Grunnen til at disse med denne helhetlige erfaringen (altsaltså ikke disse vi du snakker om) advarer er fordi dede ser at på sikt fører vektnedgang ofte til en enda høyere, og enda farligere vekt, på lang sikt! Gjerne kombinert med enda lavere forbrenning enn før. Kroppen vil dessverre rent fysisk ønske å kjempe seg tilbake til sin store vekt. Bare 5 prosent lykkes med varig vektnedgang - da sier det seg selv at man ikke kan tilrettelegge utifra de 5 prosentene - disse du kaller "vi" (som du ikke er en del av ennå, for 10 år har ikke gått). Nå mener ikke JEG at man ikke skal slanke seg. Jeg gjør det jo selv. Men jeg ønsker å påpeke at det ER en kompleks prosess, og at vi bør være obs på det, så vi som samfunn er i stand til å bekjempe overvekt på realistisk grunn. I dag lykkes så få at det er helt åpenbart at noe mer må gjøres, og mer kunnskap må inn! Det er mange faktorer som påvirker kcal ut/inn-ligningen, og ligningen kan ikke løses uten disse. Igjen, husk at vi snakker om alle her, og ikke de 5% som lykkes! Vi kan ikke slå oss til ro med at så få lykkes. Jeg er altså ikke uenig i alt dere sier, jeg bare er uenig i at prosessen som foregår i kroppen er enkel. Den er ikke det! Blir som å påstå at en datamaskin er enkel bare fordi du vet hvordan du kan bruke den på jobb. Problemet er at så altfor mange tror at når de har nådd "matchvekten" sin etter en periode på diett så går de rett tilbake til "gamle synder". Det er endel som tenker "Å, endelig ferdig med slankekuren" så kjøper de seg en diger sjokoladeplate på vei hjem fra kurset. (litt satt på spissen). Folk må forstå at de må endre kostholdet for all fremtid - og at det ikke finnes en rask og lettvint løsning. Endrer man ikke gamle vaner så vil man slite med overvekt resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 7. oktober 2015 #47 Del Skrevet 7. oktober 2015 Problemet er at så altfor mange tror at når de har nådd "matchvekten" sin etter en periode på diett så går de rett tilbake til "gamle synder". Det er endel som tenker "Å, endelig ferdig med slankekuren" så kjøper de seg en diger sjokoladeplate på vei hjem fra kurset. (litt satt på spissen). Folk må forstå at de må endre kostholdet for all fremtid - og at det ikke finnes en rask og lettvint løsning. Endrer man ikke gamle vaner så vil man slite med overvekt resten av livet. Selvfølgelig. Men problemet er at mange overvektige på sikt må legge seg på et lavere kalorinivå enn oss normalvektige - for alltid - for å greie å opprettholde den nye vekten. Et slikt kalorinivå er ikke helsemessig bra over tid (derfor enkelte leger fraråder slanking), og det er også vanskelig å leve med over tid. Overvektige som oppnår normalvekt vil dessverre ha lavere forbrenning enn de som alltid har vært normalvektige. (Gjelder så klart ikke alle) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SykkelJenny Skrevet 7. oktober 2015 #48 Del Skrevet 7. oktober 2015 Selvfølgelig. Men problemet er at ge på sikt mange overvektige må legge seg på et lavere kalorinivå enn oss normalvektige - for alltid - for å greie å opprettholde den nye vekten. Et slikt kalorinivå er ikke helsemessig bra over tid (derfor enkelte leger fraråder slanking), og det er også vanskelig å leve med over tid. Overvektige som oppnår normalvekt vil dessverre ha lavere forbrenning enn de som alltid har vært normalvektige. (Gjelder så klart ikke alle) Lurer litt på hvor du henter denne informasjonen fra. Overvektige har høyere hvileforbrenning enn normalvektige. Det sier seg selv fordi kroppen må jobbe hardere for å opprettholde funksjonene. Når man går ned i vekt så vil forbrenningen reduseres - men dette kan unngås ved å trene styrke og spise rikelig med proteinrik mat mens man går ned i vekt. På den måten kan man til og med få økt forbrenning under vektnedgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 7. oktober 2015 #49 Del Skrevet 7. oktober 2015 Lurer litt på hvor du henter denne informasjonen fra. Overvektige har høyere hvileforbrenning enn normalvektige. Det sier seg selv fordi kroppen må jobbe hardere for å opprettholde funksjonene. Når man går ned i vekt så vil forbrenningen reduseres - men dette kan unngås ved å trene styrke og spise rikelig med proteinrik mat mens man går ned i vekt. På den måten kan man til og med få økt forbrenning under vektnedgang. Blant annet herfra: http://forskning.no/overvekt/2013/12/rader-overvektige-til-droppe-slanking Kroppen din oppfatter slanking som en farlig sultsituasjon. Den kompenserer med å gi deg større sultfølelse og, ikke minst, redusert forbrenning. Og sistnevnte gjelder ikke bare mens slankekuren pågår. Når den nye vekta er oppnådd, er kroppen fortsatt på sparebluss, slik at du forbrenner mindre enn en som har samme vekt uten å ha slanket seg. Skal du holde kiloene fra livet, ser det ut som om du må leve på slankediett permanent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SykkelJenny Skrevet 7. oktober 2015 #50 Del Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Blant annet herfra: http://forskning.no/overvekt/2013/12/rader-overvektige-til-droppe-slanking Hva mener de med å "leve på slankediett permanent"? Du kan forresten lese mye interessant om dette temaet her. Endret 7. oktober 2015 av SykkelJenny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 7. oktober 2015 #51 Del Skrevet 7. oktober 2015 Hva mener de med å "leve på slankediett permanent"? Du kan forresten lese mye interessant om dette temaet her. Slik jeg tolker det: Den samme dietten som gjorde at de i utgangspunktet gikk ned i vekt og som består av færre kalorier enn en normalvektig må spise. Det er litt utdypet her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/derfor-er-det-saa-vanskelig-aa-holde-vekten/a/10130131/ Johnson fortalte om en undersøkelse av rundt 4000 amerikanske fedmerammede som hadde lykkes i å gå ned og stabilisere vekten på et lavere nivå. Les også: Syv myter om slanking Noen av pasientene hadde gått igjennom slankeoperasjoner før vekttapet, mens andre hadde fått ned vekta på andre måter. Dermed så det ikke ut til at selve slankemetoden var avgjørende for det langvarige resultatet. Det var derimot flere fellestrekk ved livsstilen disse menneskene la seg til etter vektnedgangen, fortalte Johnson. - De spiste kost med lite fett. De talte ikke kalorier, men lå på en diett med rundt 1 300 kalorier om dagen for kvinner og 1 700 for menn. De spiste frokost, men holdt seg til et temmelig begrenset utvalg av matvarer i kosten, også i helgene. - De veide seg minst en gang i uka. De sørget for å begrense tida foran TV-en og fikk minst en times moderat fysisk aktivitet hver dag. Dette betyr altså at disse menneskene må være mye strengere med seg selv enn mennesker som ikke har slanket seg kan tillate seg. Les også: Slankar seg feitare En pasient med fedme som har klart å slanke seg - kanskje fra 100 kilo til 85 kilo - må regne med å leve permanent på en diett som normalvektige ville karakterisert som slankekost. Mer detaljer kan sikkert finnes ved å lese de vitenskapelige artiklene det linkes til i lenkene. Men uansett: Poenget mitt er ikke at det er umulig å slanke seg, og jeg er overhodet ikke uenig i at mindre mat og mer mosjon må til. Poenget mitt er at hvis man begynner å lese seg opp på emnet, så ser man at det er MYE vi (=alle: forskere, overvektige, slanke, leger, besserwissere på KG - alle) ikke vet om fedme og vektnedgang. Det er en kompleks prosess som det stadig forskes på, fordi man ser at så utrolig få lykkes, og man stadig finner små faktorer som påvirker den "enkle" ligningen kcal ut vs inn. Dette gjør at man ikke kan kalle dette enkelt, og dette gjør at man må innse at vektnedgang foreløpig faktisk er såpass vanskelig at vi bør sette mye, mye større fokus på å forebygge overvekt. Har man først blitt overvektig og vært overvektig lenge, er veien tilbake ikke enkel (for de fleste). Forskning kan dessverre sjelden gi oss en fasit, og mye av det vi alle lenker til kan gjerne vise seg å være feil i fremtiden. Det er sånn kunnskapsøkning fungerer, man må bare grave og grave, finne og motbevise, og med tiden kommer vi nærmere og nærmere sannheten. Men det man bør innfinne seg med nå, er at det IKKE er enkelt på noe vis - kroppens evne til å tviholde på sin gamle vekt og søke tilbake til den er ikke enkel rent fysiologisk. Det betyr ikke at alle vil oppleve vektnedgang som vanskelig - noen vil finne det helt uproblematisk å gå ned i vekt og holde seg der - men de andre 95% opplever det faktisk ikke slik. Det er viktig å være åpen og villig til å øke kunnskapen, i stedetfor å avfeie alt med "nei det er faktisk så enkelt som kcal ut vs inn, og jeg fikk det faktisk til". Kunnskap er makt, hodet i sanda er ikke makt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SykkelJenny Skrevet 7. oktober 2015 #52 Del Skrevet 7. oktober 2015 Slik jeg tolker det: Den samme dietten som gjorde at de i utgangspunktet gikk ned i vekt og som består av færre kalorier enn en normalvektig må spise. Det er litt utdypet her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/derfor-er-det-saa-vanskelig-aa-holde-vekten/a/10130131/ Mer detaljer kan sikkert finnes ved å lese de vitenskapelige artiklene det linkes til i lenkene. Men uansett: Poenget mitt er ikke at det er umulig å slanke seg, og jeg er overhodet ikke uenig i at mindre mat og mer mosjon må til. Poenget mitt er at hvis man begynner å lese seg opp på emnet, så ser man at det er MYE vi (=alle: forskere, overvektige, slanke, leger, besserwissere på KG - alle) ikke vet om fedme og vektnedgang. Det er en kompleks prosess som det stadig forskes på, fordi man ser at så utrolig få lykkes, og man stadig finner små faktorer som påvirker den "enkle" ligningen kcal ut vs inn. Dette gjør at man ikke kan kalle dette enkelt, og dette gjør at man må innse at vektnedgang foreløpig faktisk er såpass vanskelig at vi bør sette mye, mye større fokus på å forebygge overvekt. Har man først blitt overvektig og vært overvektig lenge, er veien tilbake ikke enkel (for de fleste). Forskning kan dessverre sjelden gi oss en fasit, og mye av det vi alle lenker til kan gjerne vise seg å være feil i fremtiden. Det er sånn kunnskapsøkning fungerer, man må bare grave og grave, finne og motbevise, og med tiden kommer vi nærmere og nærmere sannheten. Men det man bør innfinne seg med nå, er at det IKKE er enkelt på noe vis - kroppens evne til å tviholde på sin gamle vekt og søke tilbake til den er ikke enkel rent fysiologisk. Det betyr ikke at alle vil oppleve vektnedgang som vanskelig - noen vil finne det helt uproblematisk å gå ned i vekt og holde seg der - men de andre 95% opplever det faktisk ikke slik. Det er viktig å være åpen og villig til å øke kunnskapen, i stedetfor å avfeie alt med "nei det er faktisk så enkelt som kcal ut vs inn, og jeg fikk det faktisk til". Kunnskap er makt, hodet i sanda er ikke makt. Nederst i artikkelen du linket til viser at at overlege Jøran Hjælmeseth ved Senter for sykelig overvekt i Sør-øst ikke er helt enig i det som påstås: Det er ikke Hjelmesæth fra Sykehuset i Vestfold helt enig i. - Jeg tenker nok litt annerledes. Jo, hvis du er overvektig og frisk, eller hvis du mislykkes i å gå ned etter å virkelig ha prøvd, er det mye helse å hente på å forbedre livsstilen uten å gå ned i vekt. - Men dersom du har en BMI på over 35 er det helsemessige grunner til at det er lurt å slanke seg. Og hvis du virkelig vil gå ned i vekt, får hjelp og har en god plan, da er det mulig å redusere vekta og holde den nede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 7. oktober 2015 #53 Del Skrevet 7. oktober 2015 Nederst i artikkelen du linket til viser at at overlege Jøran Hjælmeseth ved Senter for sykelig overvekt i Sør-øst ikke er helt enig i det som påstås: Hva er det han ikke er enig i, mener du? Ingen påstår at det er umulig å gå ned i vekt, men man sier at det er vanskelig (og derfor mislykkes mange) og at man må lære mer om prosessene som foregår i kroppen for å sørge for at flere lykkes. Ingen kan vel være uenige i det...? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #54 Del Skrevet 7. oktober 2015 Da må man også definere "slanking". De som er overvektige bør da prøve å oppnå normal vekt? Eller er ikke fedme klassifisert som sykdom lenger? Bare til informasjon: Fedme er ikke en sykdom. Anonymous poster hash: 23609...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå