Gå til innhold

Manko i kassa blir dekket opp med servitørenes tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en restaurant som servitør. Etter en endt arbeidsdag så hender det at det er manko i kassen. Dette blir dekket med tipsen vi servitører tjener inn.
Er det lov? Som jeg har skjønt det så er tips en sak mellom servitør og kunde, og arbeidsgiver skal ikke ha rett til å ta disse pengene.

Vi er flere servitører som roter opp i en og samme kasse. Det er ikke mulig å se hvem som har forårsaket mankoen. 

Det er jo ikke snakk om mange kronene, men har hendt at vi har mangler 200kr,- (men dette er meget sjeldent) Og det er meget kjipt når dette blir trekt fra vår tips! Lønna er veldig lav (130kr timen) så jeg trenger all tips jeg kan få.

Er dette lov??

Anonymous poster hash: 4950c...5f6
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellige plasser har forskjellige regler når det kommer til tips.

De plassene jeg har jobbet har vi alltid gjort det sånn du beskriver. Kjipt, men sånn er det!

Lurer for øvrig på om det nå er blitt påbud om å skatte på tipsen også..

Skrevet

Jeg jobber i en restaurant som servitør. Etter en endt arbeidsdag så hender det at det er manko i kassen. Dette blir dekket med tipsen vi servitører tjener inn.

Er det lov? Som jeg har skjønt det så er tips en sak mellom servitør og kunde, og arbeidsgiver skal ikke ha rett til å ta disse pengene.

Vi er flere servitører som roter opp i en og samme kasse. Det er ikke mulig å se hvem som har forårsaket mankoen. 

Det er jo ikke snakk om mange kronene, men har hendt at vi har mangler 200kr,- (men dette er meget sjeldent) Og det er meget kjipt når dette blir trekt fra vår tips! Lønna er veldig lav (130kr timen) så jeg trenger all tips jeg kan få.

Er dette lov??

Nei, dette skal ikke være lov.

Skrevet

Får dere overskuddet hvis det er for mye i kassa, da?

Jeg har jobbet på forskjellige serveringssteder i Oslo i åtte år og vet dette skjer rundt omkring, men heldigvis har det vært totalt utelukket der hvor jeg har jobbet. Tips har ingenting med regnskapet til bedriften å gjøre. Alle steder som selger noe vil ha litt varierende pluss eller minus i kassa hver dag, og det har som regel med feilslag og andre ting å gjøre. Da må man prøve å finne hvor feilen ligger, ikke ta penger fra de ansatte. 

Det er ihvertfall holdningen der hvor jeg har jobbet, steder som gjør dette blir sett på som veldig useriøse. 

Jeg vet ikke hvordan lovverket er rundt dette, men det er da ganske ulogisk at de skal kunne kreve penger av dere? Kan man kreve penger av de ansatte i en butikk hvis kassa ikke stemmer, liksom?

Anonymous poster hash: 44839...6a0
  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis underskudd skal dekkes av de ansatte på denne måten må man ha en arbeidskontrakt som sier at man kan det.

Løsningen er at dere får deres egen "lommebok" som dere er ansvarlige for gjennom skiftet. Her må den enkelte finne ut av sine egne feil ved endt skift. Da unngår dere den "kollektive avstraffelsen".

Skrevet

Mannen er på saken, kommer tilbake med mer.

Skrevet

I forhold til arbeidsmiljøloven kan du kun trekkes i lønn dersom du har vært uaktsom. F.eks. hvis et bord sier "vi må gå om ti minutter og må betale nå" og du blir stående på lageret i et kvarter på facebook slik at de må gå uten å få gjort opp for seg. Så lenge uaktsomhet ikke kan påvises, har ikke arbeidsgiver lov til å trekke i lønn (eller tips).

Men problemet er, at tips skal egentlig registreres og skattes av. Ingen steder gjør jo dette... Og dermed har du ingen juridiske rettigheter her, fordi pengene det er snakk om "finnes ikke".

Men med mindre det står opplyst om i arbeidskontrakten at det blir trukket fra tips for å få kassa til å gå opp, så kan dere ansatte sette foten ned og si at dette aksepterer dere ikke. Hvordan det går kommer ann på mye; hva slags sted du jobber, hvor samvittighetsfull sjef du har osv...

• Liker 2
Skrevet

Men problemet er, at tips skal egentlig registreres og skattes av. Ingen steder gjør jo dette... Og dermed har du ingen juridiske rettigheter her, fordi pengene det er snakk om "finnes ikke".

Dersom pengene ikke "finnes", så "finnes" vel ikke tips heller? Det betyr i så fall at arbeidsgiver stjeler penger fra arbeidstaker?

Anonymous poster hash: 85a10...213

Skrevet

Dersom pengene ikke "finnes", så "finnes" vel ikke tips heller? Det betyr i så fall at arbeidsgiver stjeler penger fra arbeidstaker?

Tja... Det er jo svartepenger når de ansatte får de og "skattepenger" når de går i kassa. :)

Skrevet

Tja... Det er jo svartepenger når de ansatte får de og "skattepenger" når de går i kassa. :)

Skrevet

Driks er skattepliktig inntekt, men bransjen har vel en lang vei å gå.

• Liker 1
Skrevet

Er dette lov??

Absolutt ikke greit, men husk at tipsen også tilhører kokkene da. ;) 

Anonymous poster hash: fd2f1...e53

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...