Gå til innhold

Mannen tror det beste er å ikke spise...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min skal ned noen kilo (les 15-20....), han har begynt å trene på studio og er motivert for å klare dette, noe jeg syns er flott!

Problemet er at han tror at han skal slutte å spise i tillegg.... Med det mener jeg hoppe over frokost, spise en skive og 7 kopper kaffe frem til kl 19.00. Så kan han gjerne hive innpå stor middag ganske sent på kvelden....

Hvordan får han til å forstå at dette ikke er bra for forbrenningen og vektnedgangen på sikt? Eller er det ikke så farlig, at det er bedre han går raskt ned ved å ikke spise?

Anonymous poster hash: 3f657...f82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kommer vel til å merke at han blir svimmel om han ikke får nok næring. Hvor lenge har han holdt på? Jeg hadde ikke stresset om det varte en uke eller to, annet at jeg hadde spurt han om ha fikk i seg nok næring og at dersom han skulle bygge muskler ville han trenge å spise mer slik at kroppen hadde noe å bygge muskler av.

Anonymous poster hash: 0e6c3...4fd
  • Liker 4
Skrevet

Det har absolutt ingenting å si for forbrenningen og om han vil gjøre det på denne måten er det null stress. 

Anonymous poster hash: 53a20...0a4
  • Liker 3
Skrevet

En stor middag hver dag er ikke å "ikke spise". Det påvirker ikke forbrenningen... men det kan ha noe å si for hvordan han klarer å yte på treningen, og konsentrasjon og humør gjennom dagen.

Det var det lette ved denne problemstillingen. Hvordan få mannfolk til å forstå noe som helst... lykke til  :fnise:

• Liker 18
Skrevet

Han spiser jo..

Anonymous poster hash: 4c3f2...5e6
  • Liker 2
Skrevet

Det største problemet med den planen, er vel at han sannsynligvis bare vil sprette rett opp igjen i vekt når han når målet og skal begynne å "spise normalt" igjen. Han må finne ut hva som han gjort ham tyngre enn han ønsket å være i utgangspunktet, og så legge om livsstilen. 

Anonymous poster hash: 03c2a...ad3
  • Liker 3
Skrevet

Du kan si at han trenger mat før han trener, at frokost er dagens viktigste måltid og at det sannsynligvis er mest kalorier i middagsmaten. Si han må begrense inntaket av middagsmat på kvelden og at han bør spise tidligere måltid også, slik at han ikke hiver innpå med middag (som har masse kalorier).

Anonymous poster hash: 3384f...12e
Skrevet

Mannen din har helt rett, skal han ned så må han spise mindre.

Det er jo nærmest vår tids største myte at nøkkelen til vektnedgang ligger i trening.  

Og det er ikke farlig å hoppe over frokost eller faste store perioder av dagen. Det er tvert imot den store helsetrenden nå om dagen, skal jo være godt for omtrent alt og forlenge livet og gudene vet. 

• Liker 6
Skrevet

Du kan si at han trenger mat før han trener, at frokost er dagens viktigste måltid og at det sannsynligvis er mest kalorier i middagsmaten. Si han må begrense inntaket av middagsmat på kvelden og at han bør spise tidligere måltid også, slik at han ikke hiver innpå med middag (som har masse kalorier).

Nei, det er en myte at frokost er viktig. Man trenge rikke spise med en gang man står opp. Jeg spiser første måltid i 12 tiden, funker helt fint.

• Liker 2
Skrevet

Det skader han ikke å holde på slik han gjør, men det hjelper ikke at han gaffler ned mye mat sent på kvelden.
Det er lettere å slanke seg om magesekken ikke er så stor og kan bli fortere mett, men når han presser ned mye mat på engang så opprettholder han egentlig bare størrelsen på magesekken
Har hørt man forbrenner mindre om natten også?

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er en myte at frokost er viktig. Man trenge rikke spise med en gang man står opp. Jeg spiser første måltid i 12 tiden, funker helt fint.

Jeg visste at en sånn kommentar ville komme. Det var bare et forslag til hva hun kunne si. Jeg spiser heller ikke før 12.

Mener fremdeles at hvis han spiser litt flere måltider om dagen, blir han ikke så sulten til middag, som gjerne kan inneholde mange kalorier. Hva spiser han til middag, da?

Skrevet

Ts her...

Problemet er vel at blodsukkeret blir i ulage og at han kan finne på å kjøpe seg ei baconpølse på Statoil utover dagen.... Eller lage fløtegratinerte poteter og biff kl 22.00 på en onsdag..

Vil tro at jevnt blodsukker er viktig for å sikre kostholdsforandring og unngå ulvehungeren som alltid slår inn.

Gjest Trollkarlen
Skrevet

Spise 1-2 ganger påvirker ikke forbrenningen negativt. Det viktige er å få inn kaloriene og næringen man trenger i løpet av dagen. Og ja, slutte å spise er løsningen på å gå ned i vekt. Problemet disse dager er jo at folk hele tida skal spise. Frokost, lunsj, middag og kvelds + mellommåltider. Mannen er smart han. 1-2 måltider gjør susen.

Skrevet

La han finne ut av det selv, hvis ikke kveler du motivasjonen hans. Hvis ting ikke blir bedre kan du komme med innspill. La han få prøve det som passer han best.

Anonymous poster hash: b601c...8e1
  • Liker 1
Skrevet

Jeg visste at en sånn kommentar ville komme. Det var bare et forslag til hva hun kunne si. Jeg spiser heller ikke før 12.

Mener fremdeles at hvis han spiser litt flere måltider om dagen, blir han ikke så sulten til middag, som gjerne kan inneholde mange kalorier. Hva spiser han til middag, da?

Lyve han opp i ansiktet? Han er ikke et barn. Ikke at jeg støtter å lyve til barn heller for å få viljen sin gjennom.

Han blir ikke så sulten til middag dersom han spiser oftere, det er jo fordi han har spist mer.

Spiser 3 små måltider på 100kcal pluss middag på 1000kcal fordi han ikke er så sulten

Spiser bare middag på 1300 kcal

Totalen blir den samme. Det kan skje at man spiser mer om man spiser som mannen gjør, men det er ikke nødvendigvis sånn.

Ts her...

Problemet er vel at blodsukkeret blir i ulage og at han kan finne på å kjøpe seg ei baconpølse på Statoil utover dagen.... Eller lage fløtegratinerte poteter og biff kl 22.00 på en onsdag..

Vil tro at jevnt blodsukker er viktig for å sikre kostholdsforandring og unngå ulvehungeren som alltid slår inn.

1. Blodsukkeret blir ikke så lett i ulage. Sulten kommer av at han har spist lite, ikke fordi det er noe galt med blodsukkeret

2. Dersom han spiser lite gjør det ikke noe at han spiser fløtegratinerte poteter, biff eller baconpølse?

Han vil fortsatt gå ned i vekt om han spiser mindre enn han forbrenner.

Men som en annen bruker sa, så kan det bli vanskelig når han har nådd vekten og begynner å spise slik han spiser nå. Med mindre... Jeg prøvde periodisk faste et år. Spiste bare mellom kl 14-19 og fastet utenom det. Det lærte meg å kjenne sult bedre. Jeg skjønte at før hadde jeg spist fordi jeg hadde lyst på noe, ikke fordi jeg trengte det eller var sulten. Så jeg begynte å spise mer passelig for min vekt (var på vei opp) etter det. Gikk ned noen få kg og holdt den trivselsvekten.

Jeg spiser fortsatt få, store måltider, men har ikke noe tidsbegrensninger. Jeg spiser mye når jeg er sulten. Noen dager kan det være 4 ganger om dagen, andre kanskje 2. Spiser gjerne middag til lunsj eller til kvelds. Jeg har ikke en fasit på hvilke matvarer eller mattyper jeg skal spise når. Jeg holder en stabil, normal vekt på det viset. Men jeg kan legge til at jeg ikke spiser noe særlig med sukker eller junk food.

• Liker 1
Skrevet

Men som en annen bruker sa, så kan det bli vanskelig når han har nådd vekten og begynner å spise slik han spiser nå.

begynner å spise slik han gjorde før, mente jeg

Skrevet

Høres ut som en dårlig plan spørs du meg,og ikke en god oppskrift på en varig livsstil.

Hvis han vil gå ned i vekt og bli der,så er det vel lett å sprekke med et slikt opplegg.

Ikke det at det er farlig,men slitsomt i lengden og ikke spesielt sunt. Skal han bygge muskler,så er vel ikke usunn mat og kaffe veien å gå.

Hvordan du skal få han til å skjønne at det er en dårlig plan derimot er nok det vanskeligste. Han må nok finne det ut selv tipper jeg :)

Anonymous poster hash: e239c...528

Skrevet

Er ikke dette en av de typiske fellene for menn da?

At de forsøker å slanke seg ved å spise bare ett måltid om dagen, og så spiser de da hele dagsbehovet for kalorier, og litt til, når de først spiser?

Det er jo ikke akkurat mye nyttig for kroppen i en baconpølse.

Kanskje du kan tilby deg å lage mat til han i en periode. Men at han da får være med og velge hvilken mat han vil ha. (Men den må være sunn, mettende og relativt kalorifattig)

Så kan han lære seg at det går fint an å gå ned i vekt og være mett samtidig. Og mat kan faktisk smake godt selv om den er bra for kroppen.

Og ikke minst, hvis han blir vant til å ha med seg mat/spise sunnere, så kan det godt være han ønsker å fortsette med det.

Min mann synes f.eks. at wraps er fin matpakke/turmat. Det kan lages i mange forskjellige varianter, og er lettvint å spise "på farten" istedenfor å kjøpe seg en pølse eller burger.

Og han liker f.eks. omelett til middag, dersom den har litt ordentlig smak, med vårløk, tomat, bacon, ost og krydder. Da spiser han gjerne en liten salat ved siden av også.

Det er noe med å se mulighetene fremfor begrensningene!

Anonymous poster hash: acf14...5c5
Skrevet

At de forsøker å slanke seg ved å spise bare ett måltid om dagen, og så spiser de da hele dagsbehovet for kalorier, og litt til, når de først spiser?

Det er jo ikke akkurat mye nyttig for kroppen i en baconpølse.

Anonymous poster hash: acf14...5c5

Det er ikke noe galt med å spise kun ett måltid om dagen, men dersom du spiser "...og litt til, når de først spiser" så vil du ikke gå ned i vekt. Dette har imidlertid ikke noe med at de spiser ett måltid, men at de spiser flere kalorier enn de forbruker.

Enig i at baconpølse inneholder tilnærmet null nyttig næring for kroppen, men du kan fint leve på kun baconpølse og likevel gå ned i vekt så lenge du passer kaloriinntaket.

Anonymous poster hash: 0109b...3d8

Skrevet

Det er ikke noe som helst galt i å spise ett stort måltid dagen. 

Om du søker på "periodisk faste" eller "intermittant fasting" får du opp veldig mange søk. Det er mange som har "spisevindu" på noen få timer dagen, som faster hele dagen utenom kanskje 8-4 timer. Sånn lever de dag ut og dag inn i åresvis. 

Forbrenningen tar ikke skade med mindre man ligger i stort kaloriunderskudd over lang tid. Så lenge han ikke har et for stort underskudd gjør det ingen verdens ting om han spiser all maten på kvelden. 

Anonymous poster hash: 94818...fee
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...