Gå til innhold

Tidsreise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du kunne bevege deg 2-300 år fremover eller tilbake i tid. Hva hadde du valgt?

Jeg er enormt interessert i historie. Men jeg er også veldig interessert i universet.

Tenk å våkne opp i 2215? Hvordan ser man underholdning?

Er byene fulle av flyvende kjøretøy?

Har man sett en planet rundt en annen sol i 3D?

Har man reist alt?

Hva med 2315?

Ingen landegrenser og ingen religion?

Men jeg. Jeg vil være mer egoistisk. Jeg vil ta med meg noe tøy jeg kan ha over over nesen og munnen, og ra til London i 1750. Stanken vil være sjokkerende for noen fra 2015. 

Og fattigdommen også. Den vil være bunnløs. Pissbøtter helles i rennesteinen. Fattigdommen vil få meg til å tenke på at dagens tiggere har pløsete kinn pga alle bollene.

Så hvorfor vil jeg dra til London i 1750. Rett før "The French and Indian war?" Og i en id da de fleste fødte døde før de var tre? 

Fordi jeg , sammen med noen kleder til å holde for nesen, også hadde pugget oppskriften for Penicillin.

Jeg vet ikke hvor i London jeg hadde dukket opp. Og om jeg hadde funnet nok med gamle mynter til å sove på et ok Inn eler Tavern.

Men jeg vet jeg ville ha endret verdenshistorien. Tatt vekk feberen og infeksjoner hos så mange uskyldige små. De som aldri ble far eller mor. Langt mindre oldefar eller oldemor.

Å ha opplevd å hjelpe på denne måten ville ha gitt en slags Messias-status i et dypt religiøst Europa.  

Makt nok til å endre historien.

Ulempen ville ha vært at vi i dag ville ha vært dobbelt så mange mennesker på denne jord...

Hva ville du ha valgt?

Si gjerne hvorfor.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet (endret)

Jeg hadde reist tilbake i tid. Fordi jeg er mer interesert i å se hvordan ting virkelig var. 

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg er også overkant interessert i urgammel historie og hvordan de gamle sivilasjonene fungerte. Har sett mange dokumentarer om uforklarige hendelser og artefakter, og skulle gjerne dratt tilbake til datiden og sett hvorfor og hvordan de var laget, og hva de ble brukt til.

Et annet eksempel er om vi faktisk levde sammen med dinosaurene da det har blitt funnet skjeletter som er nesten 200 mill. år gamle.

Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet

Et annet eksempel er om vi faktisk levde sammen med dinosaurene da det har blitt funnet skjeletter som er nesten 200 mill. år gamle.

Vel det kan jeg gi deg svar på her og nå. Nei mennesker levde ikke sammen med dinosaurene.

• Liker 1
Skrevet

Ut i fra bildet, vil du gjerne dra lenger tilbake.

En fransk by på 1200-tallet?

Skrevet

Din tidsreise hadde sannsynligvis ført til en enorm dødelighet i våre dager. Å introdusere antibiotika i et samfunn som ikke forstår hverken virkemåte eller hvordan det skal håndteres ville føre til rask resistensutvikling, og globale dødelige epidemier som ikke kunne håndteres. Svartedauden ville vært en søndagsseilas i forhold.

Og om dette hadde latt seg løse: Hvorfor ville du ikke heller tatt med deg medisinene tilbake til odltiden? Var det ikke verdt å redde mennesker før 1750? Hvorfor velger du et så kort tidsperspektiv?

Det finnes forøvrig ingen "oppskrift" på penicillin. Det er en sopp som forekommer meget sjelden i naturen (penicilliumsopper finnes det rikelig av, men Flemings art er og blir sjelden utenfor laboratoriene). Den må dyrkes og holdes i hevd uten å mutere. Og den må prepareres gjennom en svært møysommelig prosess for å kunne brukes effektivt mot infeksjoner. Hadde du klart det?

Anonymous poster hash: f979a...abe

Skrevet

For 65 millioner år siden var pattedyr på størrelsen med en kanindachs.

Det er på grunn av astroiden som traff Mexico at vi finnes.

For etter dinosaur-perioden, fikk pattedyr rom til å vokse seg større.

Det finnes ingen reelle bevis på at vi er mer enn 100-200.000 år gamle. 

Jeg synes det i seg selv er fascinerende nok.

Hvordan var det å leve side om side med en annen menneskeart?

På den tiden kunne man være rasistisk og kunne komme godt ut av det:)

Men igjen kommer fremtiden inn.

Vil vi se mammut i Sibir en dag?

Hva med sabeltann-tiger?

Skrevet (endret)

Vel det kan jeg gi deg svar på her og nå. Nei mennesker levde ikke sammen med dinosaurene.

Ja vel, det er litt tvilsom forskning på det området, men det er funnet fossiler som nesten er 3 mill år gamle, så vi er faktisk mye eldre enn vanlig forskning viser.

Kilde: http://news.nationalgeographic.com/news/2015/03/150304-homo-habilis-evolution-fossil-jaw-ethiopia-olduvai-gorge/

@Lanista: er kilden min over bevis nok for deg?

Endret av Devilheart
Skrevet

Jeg klarer ikke å sitere innlegget ditt AB.

Men først og fremst vil lurer jeg på hvilken forskjell det hadde vært om oppdagelsen skjedde i 1750 sammenlignet med når det faktisk skjedde? Det er snakk om maks 150 år. Hvorfor ragnarokk?

Hvorfor jeg ikke drar helt tilbake til oldtiden, er fordi jeg er fascinert av 1700-tallet og ville ha sett dashing med ridebukser, støvler, hvit skjorte, kappe med frakk og håret gredd bakover i hestehale;)

Når det gjelder oppskriften, så hadde jeg nok slitt litt. Jeg forenklet det for å gjøre innlegget lesbart. Men umulig hadde det ikke vært. For det har skjedd. Vi har den medisinen.

Skrevet

Når det gjelder oppskriften, så hadde jeg nok slitt litt. Jeg forenklet det for å gjøre innlegget lesbart. Men umulig hadde det ikke vært. For det har skjedd. Vi har den medisinen.

Ja, vi har den medisinen. Men antibiotikaperioden kan være på vei til å gå over. Med all den kunnskap vi har hatt, ser vi allikevel etter ikke mer enn ca. 80 år, at flere og flere mikroorganismer blir multiresistente, og at vi ikke har mulighet til å behandle sykdommene de forårsaker.

Å introdusere dette i 1700-tallets kunnskapsbase ville vært en en enorm katastrofe for menneskeheten.

(Forøvrig vil jeg gjerne slå et slag for kunnskapen om at Alexander Fleming ikke gjorde så mye annet enn å oppdage penicillin (og med dårlige/ufullstendige labnotater) - det var egentlig Howard Florey og hans team som utviklet medisinen).

Anonymous poster hash: f979a...abe

Skrevet

Jeg er også overkant interessert i urgammel historie og hvordan de gamle sivilasjonene fungerte. Har sett mange dokumentarer om uforklarige hendelser og artefakter, og skulle gjerne dratt tilbake til datiden og sett hvorfor og hvordan de var laget, og hva de ble brukt til.

Hvilke skjeletter er det du sikter til? Det eldste "menneskefossilet" man har funnet, er ikke 200 millioner år gammelt, men 2,8 millioner.

Skrevet

My bad. Blandet sammen dokumentarer og "dokumentarer" som bare finner opp ting. Har sett en del av begge typer.

Skrevet

Det går fint.

Det er nesten umulig for oss å forstå hvor lenge dinosaurene har vært borte.

65 millioner år mot det moderne mennesket, Homo Sapien Sapiens, kanskje 100 til 40 tusen år..

Men vi tok fort knekken på Homo Sapiens Neanderthalensis.

Og siden gikk det bare en vei. Vi tok knekken på dyreart etter dyreart.

Snart får vi en "right back at you!"

Så når vi snakker om smittbare sykdommer og medisiner, så er vel ringen sluttet?

Det er jo først og fremst smittbare sykdommer som kan knekke oss.

Lite annet. 

Skrevet

Jeg mente ikke å avslutte tråden, da.

Det er interssant å høre hva andre ville ha gjort med en slik mulighet..

Skrevet

Jeg ville dratt tilbake til rundt 1880 til den amrikanske prærien. Ville også dratt tilbake til egypt under farao tiden. Ellers ville jeg reist 1000 år fram i tid. Jeg tror at innen 25 til 50 år vil vi ha flyvende tog og biler. Biler er enda under utvikling men teknologien er ikke helt der enda. I tillegg tror jeg at det om kanskje veldig lenge vil være mulig å besøke feks Mars på kortere tid enn man Gjør idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...