AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #1 Skrevet 5. oktober 2015 He! Jeg har til nå leid en leilighet av en god vennine. Jeg sa opp leiligheten i slutten av august og har 2 måneder oppsigelsestid, slik at jeg skulle betale husleie september og oktober! Utleieren sa at hvis hun finner en som ville flytte inn 1.oktober slipper jeg å betale husleie oktober måned. Den 30.september fikk jeg en melding om at det var en som ville se på leiligheten den dagen og hvis han ville flytte inn så måtte jeg flytte ut dagen etter (1.oktober) Han ville flytte inn i leigheten slik at jeg fikk veldig dårlig til med pakking og vasking osv. Han ville flytte inn fredag 2.okt sånn at jeg brukte 30.sept og 1.okt på å vaske og rydde og pakke. Hun sa at jeg ikke trengte å betale husleie i oktober og Vi ble enige om at hun overførte depositium til min konto og alt var greit. I dag fikk jeg så en melding at han hadde trukket seg og ville ikke ha leiligheten allikevel!! Jeg lurer derfor på om hun kan si at jeg skal betale husleie i oktober? Jeg er så stresset, jeg er arbeidssøker og har ikke penger til dobbel husleie denne månedenAnonymous poster hash: c404b...b6b
SiMa Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 Har du fått depositumet? Er avtalen om at hvis hun finner en ny leieboer så slipper du å betale for oktober muntlig eller skriftlig (sms eller e-post)? Har det vært noen skriftlig kommunikasjon om at du skal være ute senest 1. oktober, og han skal flytte inn 2.? Hvordan klarte du å finne en ny bolig på to dager? Hadde du inngått leiekontrakt som du fikk fremskyndet en måned? Hvis du hadde en leilighet som "sto og ventet" måtte du vel allikevel betalt dobbel husleie i oktober? Er hun en god venninne krever hun deg ikke for husleie for oktober når hun vet du har dårlig råd. Hva hun har krav på kommer helt an på hva dere har avtalt. Jeg antar det ikke ble nevnt noe om hva som skulle skje hvis den nye leietakeren skulle trekke seg? Hvis dere har kommunisert over sms/mail er det lettere å tolke i ettertid hva som ble ment, og det er lettere å bevise hva dere ble enige om. At du flyttet ut for at den nye leietakeren skulle få anledning til å flytte inn ser jeg som et sterkt argument for at hun er bundet av avtalen om at du skal slippe leie i oktober. Du bor ikke der lenger, noe du ville gjort om hun ikke hadde fått en ny leietaker. At en mulig ny leietaker ombestemmer seg før kontrakten er underskrevet er noe utleier risikerer og må ta høyde for.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg har sett igjennom meldinger og vi har ikke skrevet noe om det at jeg flytter ut 1.oktober annet enn før han bestemte seg for å flytte inn Planen var at hvis jeg måtte betale oktober måned ville jeg bo der i kanskje 2 uker og så flytte hjem til mamma og de de siste to ukene. Jeg hadde allrede avtalt med de på det nye stedet jeg skulle bo at jeg enten ville flytte inn 1.oktober eller 1.november det kom ann på om jeg skulle betale husleie i oktober! Det nye stedet leier jeg bare et rom, på grunn av dårlig råd. Sånn som jeg ser på det så var hun bare uheldig at han trakk seg og mister da husleien for oktober måned! Jeg fikk beskjed om at jeg måtte være ute før 1.oktober slik at han kunne flytte inn den 2.oktober! Jeg har derfor leid et lager for å ha møblene mine(lite plass på det nye stedet) og det er da penger jeg kunne ha spartAnonymous poster hash: c404b...b6b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #4 Skrevet 6. oktober 2015 Noen flere som kan si hva de mener😭?Anonymous poster hash: c404b...b6b
peppermyntete Skrevet 6. oktober 2015 #5 Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Nei, du skal ikke betale for oktober. Det er ikke ditt ansvar at han trakk seg, dere hadde en avtale og du oppfylte din del. Edit; jeg har hørt fra advokat i lignende sak at muntlig avtale er like gjeldene som skriftlig! Endret 6. oktober 2015 av peppermyntete 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #6 Skrevet 6. oktober 2015 Har du alt skriftlig at han som skulle ta leiligheten skulle ta denmog at du skulle flytte ut innen fredag? I så tilfelle har du dokumentasjon på at du er fri fra boligen, og skal ikke betale. Har du ikke dette skriftlig blir dokumentasjonen av avtalen vanskeligere, selv om en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Jeg vil mene at du ikke skal lastes for at ny leieboer trekker seg etter at utleier har varslet deg om at du flytter ut fordi ny leietaker skal flytte inn. Anonymous poster hash: 7eca4...655 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #7 Skrevet 6. oktober 2015 Klart du ikke skal betale, leieforholdet er jo avsluttet. Om du har flyttet, og til og med fått tilbake depositumet, så har hun ingen grunn til å kreve leie av deg for oktober. Venninna di har ikke noen sak her. Anonymous poster hash: 9677d...7dc
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #8 Skrevet 6. oktober 2015 Ja, jeg har det skriftlig at hvis han velger å ta leiligheten så må jeg være ute den 1.oktober og slipper å betale husleie i oktober Jeg synes dette blir en veldig vanskelig sak når vi kjenner hverandre så godt, og når hun er eldre enn meg Anonymous poster hash: c404b...b6b
peppermyntete Skrevet 7. oktober 2015 #9 Skrevet 7. oktober 2015 Ja, jeg har det skriftlig at hvis han velger å ta leiligheten så må jeg være ute den 1.oktober og slipper å betale husleie i oktober Jeg synes dette blir en veldig vanskelig sak når vi kjenner hverandre så godt, og når hun er eldre enn meg Anonymous poster hash: c404b...b6b Men hvis du har det skriftlig er jo alt i orden? Du må jo ikke betale bare fordi venninna di er eldre enn deg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå