Gå til innhold

Bloggere- bilder av vektstenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt teit spørsmål, men har tenkt på det så lenge at det bare får gå. Er det flere som har lagt merke til at vektskivene som blir avbildet når bloggerne trener alltid ser enorme ut?

Jeg har ofte tenkt "wow, hun løfter skikkelig tungt, mye mer enn meg", men så viser det seg at selv om vektskivene er latterlig store veier de ikke så mye. At de er en halv meter i diameter men ikke veier mer enn fem kilo hver f.eks.

Jeg synes det var litt morsomt når jeg oppdaget det, men så kom jeg til å tenke på at dette kanskje er vanlig på treningssentrene også? Jeg har vekter jeg trener med hjemme, og selv om de kan være tunge er de ikke på langt nær så store.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig med vektskiver i olympisk størrelse. Dvs at alle vektskiver skal ha lik størrelse slik at stangen kan løftes fra rett startpunkt uansett hvor lite du løfter :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg har tenkt på det samme faktisk, på treningssenteret mitt er vektskivene i varierende størrelse utifra hvor tunge de er. 10 kg på hver side av stangen ser derfor ikke superimponerende ut :P

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Det er vanlig at de er så store, og de bør være så store. Ved markløft eller hip thrust for eksempel er det mest praktisk med store skiver (hvis ikke må man bygge opp stanga på andre måter). Store men lette skiver gjør at også nybegynnere kan trene de gode baseøvelsene uten å bruke masse ekstra utstyr for å bygge opp stanga.

Da jeg valgte treningssenter var det et kvalitetsstempel jeg så etter, at de hadde lette, store skiver. Etter noen måneder hadde jeg jo ikke bruk for de lenger, men jeg liker å trene en plass som tar slike hensyn. Mitt forrige senter hadde ikke lette skiver med stor diameter, og det var skikkelig irriterende!

Skrevet

Vanlig med vektskiver i olympisk størrelse. Dvs at alle vektskiver skal ha lik størrelse slik at stangen kan løftes fra rett startpunkt uansett hvor lite du løfter :)

Ok, det høres jo lurt ut. Da forstår jeg hvorfor det er sånn. (Ikke for å gi inntrykk av å være supersterk, hehe)

Skrevet

Men grunnen til å bruke 3x10 cm tjukke bumperplates på stangen på hver side er kun for å få likes på IG :D

Skrevet

Men grunnen til å bruke 3x10 cm tjukke bumperplates på stangen på hver side er kun for å få likes på IG :D

Mye mulig.. Men det er jo idioti da... De fleste kan jo telle 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...