Gjest noia Skrevet 23. september 2004 #1 Skrevet 23. september 2004 vi har satt datoen og informert venner og kjnte at vi skal gifte oss. Begynnt å planlegge, vet hvordan vi vil ha det og hvordan vi skal gjøre det. Jeg har funnet kjole ....forlovere og alt er egentlig på stell... Vi er veldig glad i hverander og sikkre på at dette vil vi, kan ikke leve uten hverandre. men... økonomisk så skjærer det seg fullstendig! Vi får litt støtte fra begge foreldrene, men det vil ikke være nok til et slik bryllup vi vil ha. (det skal ikke glamorøst, men vi har mange som betyr mye og vom vi vil ha med!) Jeg vil halst spare og betale det meste selv, mens han synes det er helt greit at foreldrene betaler eller at vi tar opp lån! Jeg sparer, men det klarer ikke han...det er så mange andre ting han vil ha... Han sier at det ikke betyr at han ikke vil gift seg, og det vet jeg. Men blir litt stresset av det hele.... tenker på å utsette hele greia...
Gjest noia Skrevet 23. september 2004 #2 Skrevet 23. september 2004 hvordan gjorde dere det? Sparte dere like mye...?? Må legge til at jeg tjener mer en han...
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2004 #3 Skrevet 23. september 2004 Vi og begge foreldreparene betalte en del hver.
Tosca Skrevet 23. september 2004 #4 Skrevet 23. september 2004 Vi ventet veldig lenge før vi giftet oss. Mye pga av at vi ikke hadde råd til det. Så satte vi en dato (etter 18 år samboerskap) og begynte å spare. Vi ville ikke låne penger, så da regnet vi ut hvor mye vi ville spare frem til bryllupet, og skulle lage bryllupsfest av det. Ikke en krone mer. Ville ikke betale på bryllupet lenge etterpå, så lån var ikke aktuelt. Så slik fikk vi oss et enkelt og koselig bryllup med de aller nærmeste.
Gjest MrsL Skrevet 23. september 2004 #5 Skrevet 23. september 2004 Vi sparte sikkert ikke like mye, men hver av oss sparte det vi hadde råd til hver måned. I tillegg la vi unna tikroner og tjuekroner hver måned. Det ble faktisk en stor sum av de myntene. De betalte bla. blomstene, brudepikekjolen, fotografen, invitasjoner, kirkeprogram og sanghefter.
Gjest Tex Skrevet 23. september 2004 #6 Skrevet 23. september 2004 Vi hadde felles økonomi da vi forlovet oss, og dermed har vi begge spart like mye. Jeg tror at jeg hadde reagert dersom han "ikke klarte" å spare til eget bryllup.....
Furstina Skrevet 24. september 2004 #8 Skrevet 24. september 2004 Vi gifte oss inte så stort att det var ett problem egentligen. Men appropå ekonomin behöver ni, inte bara med tanke på bröllopet, prata igenom hur ni ska göra. Jag tjänar mycket mer än min man, och jag har också sparade pengar och en lägenhet som jag betalat ner en del. Han hade/har inte mycket sparade pengar men KAN gott hushålla och spara. För en del är det precis tvärt om. Hur gör man när dessa två ekonomier ska slås samman? Det finns mycket att tänka på så att det känns rätt för båda. Och när man kommit så långt som att gifta sig bör man verkligen fundera och prata igenom detta. Ska ni betala lika mycket av alla räkningar? 50/50 Ska ni betala propertioneligt lika mycket utifrån er lön? Ska du eller han betala allt och den andra något annat? Hur ska ni spara? Gemensamt? Var och en för sig? manuell sparing eller automatisk dragning från konto? Vad ska sparade pengar användas till? Resor, bil, hus, barn, bröllop...?
blåveis Skrevet 24. september 2004 #9 Skrevet 24. september 2004 Dersom han "ikke klarer" å spare til bryllupsutgiftene ville jeg spørre ham om to ting; - mener du at vi bør gjøre bryllupet på en annen måte enn vi hittil har tenkt? (f.eks billigere?) - mener du at vi bør utsette/droppe bryllupet? Forklaringe med at "det er så mye annet han har lyst på" kjøper jeg ikke.. For hadde det hindret mennesker i å spare, ville ingen noensinne klare å spare til noe som helst!! Håper dere finner ut av det!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå