Piruette Skrevet 5. oktober 2015 #1 Skrevet 5. oktober 2015 Hei! Vi har pusset ned en gammel furutrapp, og jeg lurer såå fælt på fargevalg. Er første gang jeg tar slike valg, og det er jo så utrolig vansklig! Trappa vil være en del av en åpen stue. Veggene er slette og hvite, og gulvet er enstavs lys eike parkett. Generelt har jeg en veldig minimalistisk nordisk stil. Hvordan bør trappen males? Bør den være hvit med tanke på at resten av rommet er hvitt? Og hva med gelenderet og trinn? Tusen takk for svar og inspirasjon!😊
Rumle Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 Min første tanker er en lys blågrå - men det kan godt være fordi jeg ser for meg et helt annet hus/trappe enn dere egentlig har, det er nesten umulig å gi et fornuftig tips uten å vite mer enn veggfargene. Hva med utseende på trappen, gelenderet osv? Hadde vært veldig fint med et bilde? 1
DobbelX Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 Hadde vært litt stilig med litt brytning, grå trapp kanskje? Eller hvis det ikke blir for knæsjt, hva med knallrød? 1
Piruette Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter #4 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) :-) Endret 5. oktober 2015 av Piruette
Piruette Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2015 Min første tanker er en lys blågrå - men det kan godt være fordi jeg ser for meg et helt annet hus/trappe enn dere egentlig har, det er nesten umulig å gi et fornuftig tips uten å vite mer enn veggfargene. Hva med utseende på trappen, gelenderet osv? Hadde vært veldig fint med et bilde? Det er ikke noe å ta bilde av, da vi har renovert et helt hus og det foreløpig bare er en stige til annen etasje. trappen ligger delt opp i annen etasje etter å ha blitt pusset! Hehe:) så ingenting av fargevalg når det kommer til interiør er bestemt, jeg begynner helt på scratch nå! Vi er førstegangskjøpere på 23, så sånne valg er såå nytt for oss! Vil si trappen er en helt klassisk klassisk furtrapp(??), haha! Legger ved et bilde, er nok noe lignende denne. Har tenkt på at å bryte opp litt hadde gjort seg veldig! Men er samtidig så redd for at fargene på trappen blir å dominere hele første etasjen, da alt som sagt er åpen løsning! 1
Piruette Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2015 Skrev feil. Nytt innlegg under:)
DobbelX Skrevet 5. oktober 2015 #7 Skrevet 5. oktober 2015 Det er ikke noe å ta bilde av, da vi har renovert et helt hus og det foreløpig bare er en stige til annen etasje. trappen ligger delt opp i annen etasje etter å ha blitt pusset! Hehe:) så ingenting av fargevalg når det kommer til interiør er bestemt, jeg begynner helt på scratch nå! Vi er førstegangskjøpere på 23, så sånne valg er såå nytt for oss! Vil si trappen er en helt klassisk klassisk furtrapp(??), haha! Legger ved et bilde, er nok noe lignende denne. Har tenkt på at å bryte opp litt hadde gjort seg veldig! Men er samtidig så redd for at fargene på trappen blir å dominere hele første etasjen, da alt som sagt er åpen løsning! Da hadde jeg satset på en lys, kald gråfarge. Nok grå til at den bryter fra hvite vegger og tak, men ikke så mye at den blir dominerende. Lykke til, det er kjempespennende å velge farger og få det som en selv vil 1
Piruette Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2015 Da hadde jeg satset på en lys, kald gråfarge. Nok grå til at den bryter fra hvite vegger og tak, men ikke så mye at den blir dominerende. Lykke til, det er kjempespennende å velge farger og få det som en selv vil Tusen takk for innspill! Men går man da for lik farge på trinn og alt?:-)) 1
DobbelX Skrevet 5. oktober 2015 #9 Skrevet 5. oktober 2015 Tusen takk for innspill! Men går man da for lik farge på trinn og alt?:-)) Jeg tror jeg ville gått for samme farge på alt da ja, men det blir jo en smakssak. Jeg tror jeg ikke ville hatt flere farger i trappa (ikke noe grått og noe hvitt heller), for å unngå at den hadde sett litt "rotete" ut. Dette kommer også litt an på om trappa er frittstående eller bygget inn bak en vegg. Er den bygget inn hadde jeg kanskje hatt samme farge på den som veggen, men er den litt frittstående hadde jeg malt den ensfarget grå (tror jeg). 1
Piruette Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter #10 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Jeg tror jeg ville gått for samme farge på alt da ja, men det blir jo en smakssak. Jeg tror jeg ikke ville hatt flere farger i trappa (ikke noe grått og noe hvitt heller), for å unngå at den hadde sett litt "rotete" ut. Dette kommer også litt an på om trappa er frittstående eller bygget inn bak en vegg. Er den bygget inn hadde jeg kanskje hatt samme farge på den som veggen, men er den litt frittstående hadde jeg malt den ensfarget grå (tror jeg). Takk for svar:-):-) Endret 5. oktober 2015 av Piruette 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #11 Skrevet 6. oktober 2015 Vi skal også male furutrappa vår etterhvert. Den blir i hvitt Litt kjedelig kanskje, men jeg liker det. Kjedelig å male i en veldig knæsj farge også bli lei og male hele trappa på nytt. Ser for meg at trapp er ganske gørr og male. Anonymous poster hash: 6be9c...977 1
Rumle Skrevet 6. oktober 2015 #12 Skrevet 6. oktober 2015 Hva med å ikke male trappetrinnene, bare pusse de ned, hvis det trengs? Det kan være litt fint også Ellers synes jeg det kan være veldig fint å male selve rekkverket i feks. høyglans sort, men igjen - det er nok en smakssak 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #13 Skrevet 6. oktober 2015 Mørk brun/grå! Anonymous poster hash: c7f5b...551 1
Rumle Skrevet 6. oktober 2015 #14 Skrevet 6. oktober 2015 Kanskje du kan få noe fargeinspirasjon her? Det siste gelenderet var ganske fint også 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #15 Skrevet 6. oktober 2015 Kanskje du kan få noe fargeinspirasjon her? Det siste gelenderet var ganske fint også Bilde 2,3 og 6 var helt nydelige! Jeg vil også ha trapp! Anonymous poster hash: 8fc58...564
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #16 Skrevet 6. oktober 2015 Bilde 2,3 og 6 var helt nydelige! (feil smily i sted) Jeg vil også ha trapp! Anonymous poster hash: 8fc58...564
Leo Skrevet 6. oktober 2015 #17 Skrevet 6. oktober 2015 Malte, spesielt lyse, trappetrinn er fint når det er nymalt, men slitasjen i en trapp er gjerne stor og da forblir det ikke fint så lenge. Absolutt alt av skitt og støv synes også på lyse trinn. Ut fra det du skisserer, ville jeg ha malt trappen i samme (hvit-)farge som listverket og lakket trinnene. Evt. lagt parkett på dem hvis baksiden av trappen ikke er veldig synlig. (Det finnes spesiell parkett for trapper).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå