AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #1 Skrevet 5. oktober 2015 Maken til diskriminerende og mobbefilm er det lenge siden jeg har sett. Barn fortjener langt bedre enn det der. Anonymous poster hash: 3112d...04f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 Kan du utdype litt? Hvem blir diskriminert og mobbet?Anonymous poster hash: cb45a...3e1 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #4 Skrevet 5. oktober 2015 De beskriver bergensere som tanketomme individer og selve byen som en "møkkaby" De viser tusenvis av bergenser uten hjerne, diltende etter andre-uten mål og mening. Jeg vet man skal ha humor og selvironi, tåler faktisk en del-men når dette ble vist sank jeg dypere og dypere ned i kinosetet, det var ikke morsomt for meg i det hele tatt. Er det disse holdningene vi ønsker å bringe videre til våre barn? Vet om flere barn som har blitt redd for Bergen som by. Synes det er trist. NEI TIL MOBBING. Anonymous poster hash: 3112d...04f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #5 Skrevet 5. oktober 2015 Vi som har vokst opp med K&L har da visst dette om Bergen siden vi var småpoteter. Anonymous poster hash: a07b6...75a 22
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #6 Skrevet 5. oktober 2015 O.o Hva med alle nordlendinger som mobber søringer da? Alle bergensere som mobber Oslo-boere? Dette går jo absolutt alle veier? Frister å si at det selvfølgelig måtte en selvhøytidelig bergenser til å reagere så voldsomt på noe sånt, noe som de fleste større byer faktisk opplever, men da er jeg vel mobber jeg også. Tror kanskje det er sunnere å lære barna å ikke ta ting så alvorlig. Og jeg har ganske vanskelig for å tro at mange barn har blitt redd for Bergen etter en tegnefilm.Anonymous poster hash: cb45a...3e1 15
Rumle Skrevet 5. oktober 2015 #7 Skrevet 5. oktober 2015 Nå må du gi deg, Ts - dette er jo bare tull og tøys 2
Rosalie Skrevet 5. oktober 2015 #8 Skrevet 5. oktober 2015 Men det som er nostalgi for oss, er harde samtidsopplevelser for barna. Uten å røpe for mye av handlingen kan vi fortelle at filmskaperne baserer mye av fortellingens dramaturgi på trønderduoen Knutsen & Ludvigsens harselas med Bergen. Den er blåst opp ganske kraftig, også. Byen blir framstilt som et mørkt regnhøl, med en despotisk lederskikkelse og en brekende befolkning som viljeløst drives rundt i byen med Brann-skjorter og paraply på hodet. Det lyner og tordner. Min yngste sønn (4) fikk en hylende angstreaksjon av dette Bergens-portrettet (og av en del andre ting i filmen, bare så det er sagt. Vi klandrer ingen). Vi måtte holde ham for øynene, så han ikke skulle se Bergen. Kona bøyde seg mot han for å snakke og berolige. «Finnes den byen på ordentlig», spurte sønnen vår, og kona svarte «ja, har du lyst til å reise dit?» Svaret kom umiddelbart, og skrekkslagent: «NEEEII!» Kjære bergensere, dere må jo bare le selvironisk av denne filmen, dere har jo ikke noe annet valg. Særlig når filmens plot de siste ukene, med korrupsjonssiktelsen mot ordfører Drevland, har vist seg å passe mer med virkeligheten enn det man kanskje liker å tenke på. Da skal dere vite dette, og det er ikke noen trøst, at mens vi voksne kan humre og le av parodien - gjør den dypt inntrykk på den oppvoksende generasjon. I negativ forstand. http://www.dagbladet.no/2015/09/29/kultur/meninger/lederbloggen/41283239/
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #10 Skrevet 5. oktober 2015 Forby svenskevitser nå! Hæ? Anonymous poster hash: 72675...cad
spinelli Skrevet 5. oktober 2015 #11 Skrevet 5. oktober 2015 Hæ? Anonymous poster hash: 72675...cad Sorry, jeg tulla. Poenget mitt er at barn tåler litt harselering med bergensere, på lik linje med at de tåler svenskevitser. K & L <3 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #12 Skrevet 5. oktober 2015 Jamen, sånn er bergensere. I mine øyne iallefall. Neida, joda. Anonymous poster hash: 6e05b...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #13 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg er IKKE en selvhøytidelig bergenser, har selvironi og kan forstå hvorfor folk kan reagere på oss. ( Vet godt at det regner mye her, vi er patriotiske og at dialekten min kan oppfattes som grusom.. MEN dette ble rett og slett for mye. Min sønn ble sittende som et spørsmålstegn... Er ikke for mobbing, mener vi som voksne har et ansvar for å forebygge uheldig fremstilling av folkeslag, dialekter, hudfarge og ellers hvilken by vi er født inn i. Anonymous poster hash: 3112d...04f
Gjest Adipose Skrevet 5. oktober 2015 #14 Skrevet 5. oktober 2015 Noen må gå! Eller hvertfall skrive et syrlig debattinlegg/blogginnlegg om saken! Arranger fakkeltog og opprop umiddelbart! Hvor skal dette ende? Barna kommer til å rømme i stride strømmer fra Bergen, akkurat som i rottefangeren! Hårreisende, grusomt og helt sikkert litt rasistisk hvis du spør Davy Wathne.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #15 Skrevet 5. oktober 2015 Sorry, jeg tulla. Poenget mitt er at barn tåler litt harselering med bergensere, på lik linje med at de tåler svenskevitser. K & L <3 Jeg klarer til og med å se den;) men jeg harselerer faktisk ikke med noen-nok uroligheter i verden, vil faktisk ikke bidra til noe. Anonymous poster hash: 3112d...04f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #16 Skrevet 5. oktober 2015 Noen må gå! Eller hvertfall skrive et syrlig debattinlegg/blogginnlegg om saken! Arranger fakkeltog og opprop umiddelbart! Hvor skal dette ende? Barna kommer til å rømme i stride strømmer fra Bergen, akkurat som i rottefangeren! Hårreisende, grusomt og helt sikkert litt rasistisk hvis du spør Davy Wathne. Du skjønner virkelig ikke poenget mitt. Jeg sier igjen: det ble rett og slett for mye. Fordommer og mobbing starter gjerne på denne måten hvis du tenker litt i dybden. Anonymous poster hash: 3112d...04f
Gjest Adipose Skrevet 5. oktober 2015 #17 Skrevet 5. oktober 2015 Du skjønner virkelig ikke poenget mitt. Jeg sier igjen: det ble rett og slett for mye. Fordommer og mobbing starter gjerne på denne måten hvis du tenker litt i dybden. Anonymous poster hash: 3112d...04f Jo, jeg forsto det, og jeg er uenig. Syns vi har blitt for hårsåre her til lands. Og ja, jeg har sett filmen.
Gjest Franke Ann Skrevet 5. oktober 2015 #18 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg skal være sterk, og ikke la TS ødelegge det gode inntrykket jeg ellers har av bergensere.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #19 Skrevet 5. oktober 2015 Du skaper mer blæst om filmen ved å opprette en tråd her, for nå fikk til og med jeg, som ikke har hørt om filmen til nå og som ikke har noen meninger om Bergen og bergensere, lyst til å se den. Anonymous poster hash: 70c5b...497 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #20 Skrevet 5. oktober 2015 All PR er god PR. Anonymous poster hash: 72675...cad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå