Gå til innhold

Huseier nekter meg å ha katt, naboen har hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huseier eier alle leilighetene i bygget, og har nå nylig leid ut til noen med hund (av større størrelse). Da vi skulle flytte inn spurte vi om vi kunne ha katt, men fikk nei. Er dette lov? Skal sies at vi har fått oss katt i allefall, ettersom jeg har satt meg godt inn i regelverket og fått med meg at et absolutt forbud mot dyr ikke er lov. 

Anonymous poster hash: 7827c...88a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre det er førerkatt du har anskaffet deg så er det ikke lov det du har gjort. Eneste jeg ikke kan nekte min leieboer er dyr som han har helt spesiell grunn for å ha.

Hadde du leid hos meg, hadde du fått oppsigelsen din nå :)

Anonymous poster hash: aaf54...b1e

• Liker 22
Skrevet

Selvsagt er det lov.

Anonymous poster hash: 77a0b...9b0
  • Liker 1
Skrevet

Katt er så sterkt allergen at folk som er en smule opplyst tar ikke katter i hus. Du kan få deg et problem når katten blir oppdaget.

Anonymous poster hash: 0d845...332

• Liker 9
Skrevet

Selvsagt er det lov.

Selvsagt er det lov for huseier å nekte deg å holde husdyr*

Jeg hadde også gitt deg opsigelsen din nå om du bare på trass gikk inn for å skaffe deg husdyr selv om det ikke er tillatt. Jeg synes egentlig at du bør informere huseier om at du bestemte deg for å ignorere h*n og skaffe deg katt siden en annen har hund.

• Liker 6
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Huseier eier alle leilighetene i bygget, og har nå nylig leid ut til noen med hund (av større størrelse). Da vi skulle flytte inn spurte vi om vi kunne ha katt, men fikk nei. Er dette lov? Skal sies at vi har fått oss katt i allefall, ettersom jeg har satt meg godt inn i regelverket og fått med meg at et absolutt forbud mot dyr ikke er lov.

Hvorfor spør du hvis du allerede vet svaret?

Skrevet

Hvis huseier skal få deg kastet ut på grunn av dette trenger han å dokumentere at dyret er til vesentlig ulempe for resten av beboerne. Så lenge du tar skikkelig vare på katten skal han slite med å klare dette.

Anonymous poster hash: 550a5...cf4
  • Liker 3
Skrevet

"I eldre leiekontrakter var det vanlig at dyrehold kun var tillatt etter skriftlig tillatelse fra utleier. Brudd på slike bestemmelser kunne medføre oppsigelse. I 1993 falt den  såkalte Emme­line-dommen i Høyesterett. Høyesterett avgjorde at utleier ikke kunne hindre leieboer å ha innekatt. Ordensreglene i et borettslag ga ikke grunnlag for å gripe inn i den enkeltes private livsførsel innenfor hjemmets fire vegger dersom et slikt inngrep forringet den enkelte beboers livskvalitet, og uten at hensynet til andre mennesker gjorde inngrepet påkrevd. En forutsetning var imidlertid at de øvrige beboerne ikke ble påført ulempe ved en innekatt i nabolaget. Denne avgjørelsen er noe av grunnlaget for dagens lov."

Anonymous poster hash: 550a5...cf4
  • Liker 5
Skrevet

Hvis huseier skal få deg kastet ut på grunn av dette trenger han å dokumentere at dyret er til vesentlig ulempe for resten av beboerne. Så lenge du tar skikkelig vare på katten skal han slite med å klare dette. Anonymous poster hash: 550a5...cf4

Hun har brukt kontakten når dyret er anskaffet etter avtalen ble inngått. Det kalles vesentlig mislighold.

• Liker 6
Skrevet

Hun har brukt kontakten når dyret er anskaffet etter avtalen ble inngått. Det kalles vesentlig mislighold.

Man kan ikke ha dårligere krav i leiekontrakten enn det som står i lovverket.

Anonymous poster hash: 1c461...24f

• Liker 11
Skrevet

Man kan ikke ha dårligere krav i leiekontrakten enn det som står i lovverket. Anonymous poster hash: 1c461...24f

Aha, nei. Ja, hvem kan vel leve uten katt... Bra lovverket beskytter dere.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor spør du hvis du allerede vet svaret?

For å skape reaksjoner. 

Anonymous poster hash: c928e...bab

Skrevet

For å skape reaksjoner.  Anonymous poster hash: c928e...bab

Ufine, utspekulerte og ufordragelige leieboere skaper reaksjoner hver dag. Dere (de fleste) er en helt spesiell gruppe mennesker.

• Liker 4
Skrevet

Aha, nei. Ja, hvem kan vel leve uten katt... Bra lovverket beskytter dere.

Åh gråt meg en elv.

Anonymous poster hash: 1c461...24f

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

For å skape reaksjoner.

Anonymous poster hash: c928e...bab

Så du er ute etter å provosere?

Skrevet

Er det ikke noe med at katter skraper på vegger og karmer og slikt? 

Anonymous poster hash: bcf37...d9a
Gjest 2Bhonest
Skrevet

Et absolutt forbud mot dyr kan man ikke ha, siden førerhunder er unntaket...

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Dersom vi hadde vær leietagere hadde vi vært helt avhengige av at slike forbud ble overholdt..

Min datters liv hadde vært i fare.

Noe å tenke på kanskje...

TS eier ikke respekt for annen manns eiendom.

Anonymous poster hash: 60073...76c
  • Liker 8
Skrevet

Du har brutt kontrakten, og huseier kan kaste deg ut med loven i ryggen.  

Huseier har lov til å forby dyr, men ikke førehunder. 

Nei, huseier kan ikke kaste meg ut med loven i ryggen. Du kan ikke loven. Les Emmelinedommen og lovteksten til husleieloven. 

"Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen". Spørsmålet er om huseier kan diskriminere mellom hund og katt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...