Gå til innhold

Boligcrash like om hjørnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dårligere økonomiske utsikter, masseinnvandring og økt arbeidsledighet. Det tyder vel på at boligprisene vil falle kraftig snart?

Anonymous poster hash: 179cf...cdb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boligprisene vil øke nettopp pga masseinnvandring 

Anonymous poster hash: ad773...3e1
  • Liker 11
Skrevet

At boligkollaps er "rett rundt hjørnet" har allerede blitt sagt i nesten ti år. Neida, det er sant at ingenting stiger til himmelen, og historien viser oss at det vil komme på et eller annet tidspunkt, men det blir nok ikke i nærmeste fremtid med tanke på innvandring og knapphet på boliger. Dette er jo faktorer som generelt sett presser boligprisene opp. 

Anonymous poster hash: 262d0...706
  • Liker 1
Skrevet

Boligprisene vil øke nettopp pga masseinnvandring  Anonymous poster hash: ad773...3e1

Hvordan da? Jeg er ikke så gå på sånt, så jeg trenger forklaring....Hehe :)

Anonymous poster hash: c2134...31e

Skrevet

Mer folk som skal kjempe om de samme boligene = høyere pris.

Skrevet

Hvordan da? Jeg er ikke så gå på sånt, så jeg trenger forklaring....Hehe :)

Anonymous poster hash: c2134...31e

Høyere etterspørsel etter boliger tilsier høyere pris. 

• Liker 4
Skrevet

I forhold til befolkningsveksten er det blitt bygget for få boliger i flere år. Off. Saksbehandling og tilrettelegging har gått treeegt lenge. Prisene vil ikke gå til himmels men kunder er det ikke mangel på.

• Liker 3
Skrevet

Boligprisene vil øke nettopp pga masseinnvandring  Anonymous poster hash: ad773...3e1

De som utgjør massevandringen, er det folk som lett kan ta del i kjøpemarkedet?

Anonymous poster hash: 0304f...3e0

Skrevet

*masseInnvandringen :P

Skrevet

De som utgjør massevandringen, er det folk som lett kan ta del i kjøpemarkedet?

Når det offentlige betaler for dem, så ja. 

• Liker 6
Skrevet

Når det offentlige betaler for dem, så ja.  Anonymous poster hash: 262d0...706

Det offentlige skal kjøpe boliger til innvandrerne? Pøh. Hvordan skal lånet betjenes? Dette tror jeg bare er en del av fremmedfrykten..

• Liker 1
Skrevet

Det offentlige skal kjøpe boliger til innvandrerne? Pøh. Hvordan skal lånet betjenes? Dette tror jeg bare er en del av fremmedfrykten..

Kommunene kjøper opp boliger til flyktninger, overbyr vanlige folk på privatmarkedet.

Anonymous poster hash: 9ddf8...8c2

• Liker 7
Skrevet

Lånet betjenes? Det er jo ikke snakk om at flyktninger betjener det selv, det hadde jo vært ganske ekstraordinært med tanke på at de ikke har mulighet til å få jobb. Men det offentlige må nødvendigvis kjøpe opp bosteder og så stå for utgiftene, og da kommer det potensielt i konkurranse med øvrige kjøpere. 

• Liker 5
Skrevet

Nei det har jeg ingen tro på. Jg tror på en liten bupp eller en sakte avflating av prisene.

Skrevet

At boligkollaps er "rett rundt hjørnet" har allerede blitt sagt i nesten ti år. Neida, det er sant at ingenting stiger til himmelen, og historien viser oss at det vil komme på et eller annet tidspunkt, men det blir nok ikke i nærmeste fremtid med tanke på innvandring og knapphet på boliger. Dette er jo faktorer som generelt sett presser boligprisene opp.

Trodde boligpresset var i Oslo og at innvandrere flest må til distriktene.

Anonymous poster hash: 1b9f5...59b

Skrevet

Kommunene kjøper opp boliger til flyktninger, overbyr vanlige folk på privatmarkedet.

Det stemme og alle kommuner har ansatt en flyktningguide.

Flyktninger har skyhøye strømutgifter som kommunen betaler fordi de fyrer maks døgnet rundt - de er ikke vant til Norge.

Så er det norskopplæringskurs og tiltak.

Skrevet

Det stemme og alle kommuner har ansatt en flyktningguide.

Flyktninger har skyhøye strømutgifter som kommunen betaler fordi de fyrer maks døgnet rundt - de er ikke vant til Norge.

Så er det norskopplæringskurs og tiltak.

Trist....

Skrevet

Her i Stavanger blir nå 7 av 10 boliger solgt under prisantydning og det er langt færre folk på visninger. Stavanger er en av de byene som har blitt først og størst rammet av oljekrisen - men dette vil etterhvert nå hele landet - også Oslo, selvsagt. 

Anonymous poster hash: ca4b4...ec9
Skrevet

Her i Stavanger blir nå 7 av 10 boliger solgt under prisantydning og det er langt færre folk på visninger. Stavanger er en av de byene som har blitt først og størst rammet av oljekrisen - men dette vil etterhvert nå hele landet - også Oslo, selvsagt. 

Anonymous poster hash: ca4b4...ec9

tja... det er jo en sannhet med modifikasjoner. Det har sunket med 2,8% i Stavanger de siste 12 mnd. http://krogsveen.no/Krogsveen/Boligprisstatistikk/Boligprisstatistikk-for-Stavanger-september-2015 Det er ikke akkurat det jeg vil alle for en "krise". Det vil si at på en leilighet til 2 mill. har du har tapt drøye 50 000 om du kjøpte i fjor og vil selge i år. Kjipe penger for all del, men krise og krise. Oljeprisen stiger for øvrig nå http://www.aftenbladet.no/energi/Oljeprisen-stiger-kraftig-3785027.html så ikke så sikkert at "krisen" sprer seg. Denne "krisen" er i stor grad medieskapt.

Gjest Halvveis
Skrevet (endret)

Problemet med å spå boligkrakk er at når boblen først sprekker så går det så fort at man sannsynligvis ikke rekker å unngå å bli med på lasset dersom man kjøper/selger. I Stavanger har vi nok bare sett begynnelsen da markedet  forsøker å unngå  å selge boliger for billig så lenge de klarer.

Fordi man har overgangsordninger som sluttpakker, arbeidsledighetsstønader, oppsparte midler, lave renter (man kan stoppe avdragene) osv. så tar dette gjerne 12-24 mnd. før krakket er et faktum. Vi kan si at det er stille før stormen. Og, ja, den er på vei.

Når Stavanger-selgerne innser at de må selge til en lav pris (lån skal betales/folk står uten inntekt), ja da blir det gjerne panikk. Vi må huske på at 1000-vis av jobber med fantastisk lønn ikke kan erstattes med NAV-kurs og lavtlønte servicejobber.

Man kan ikke snakke seg mot et boligkrakk, det er uunngåelig etter et fantastisk periode med 30 år vekst i prisene, men det var gøy så lenge det varte, akkurat som på Island.

Spørsmålet videre er hva som skjer i Oslo-området. Vi alle innflyttede arbeidsledige ex-oljesektorfolk bidra til at prisene holder seg høye her? Jeg tipper ja, kanskje vi er på vei mot et boligmarked som ligner på USA hvor man har boligkrakker i en stat og galopperende priser i en annen stat.

Over tid vil oljeprisene stige igjen (det er en vare som ikke er fornybar).
Endret av Halvveis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...