AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #1 Skrevet 5. oktober 2015 Hei. Har planer om å kjøpe meg en større bolig innen 1 år. Problemet er at jeg ikke har noe jobb, og min eneste inntekt er overgansstønad+barnebidrag+tillegg = ca 15000 kr i mnd. Regner med at banken ikke vil gi meg noe lån med en NAV inntekt. Heldigvis har jeg foreldre som ikke har lån på huset og med god økonomi, og som ikke minst ønsker å hjelpe til for at jeg skal få en større leilighet enn den jeg eier i dag. Regner med at jeg sitter igjen med ca 600000 i egenkapital etter jeg selger min nåværende leilighet. Hvordan får jeg lån på enklest mulig måte ved hjelp av foreldrene? Må de være medlåntaker, eller holder det at de stiller som kausjonist eller tar pant i eiendeler? Anonymous poster hash: 58b74...2f4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 Når jeg kjøpte måtte de være medlåntaker. Dog hadde jeg ikke noe særlig egenkapital.. Vet ikke helt hvorfor de måtte være det - sikkert pga den lave EK'en. Anonymous poster hash: a8450...d39
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 Noen andre som vet om de må være medlåntaker for at jeg skal kunne kjøpe noe for rundt 2.5 mill? Anonymous poster hash: 58b74...2f4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #4 Skrevet 5. oktober 2015 Noen andre som vet om de må være medlåntaker for at jeg skal kunne kjøpe noe for rundt 2.5 mill? Anonymous poster hash: 58b74...2f4 Med 600.000 i egenkapital og en månedslønn på 15.000 så har du ikke råd til noe på 2.5 mill. Om det skal være det minste snev av håp så trenger du helt garantert at foreldrene dine er medlåntakere. Anonymous poster hash: 08ecf...eda
SiMa Skrevet 5. oktober 2015 #5 Skrevet 5. oktober 2015 Når jeg kjøpte måtte de være medlåntaker. Dog hadde jeg ikke noe særlig egenkapital.. Vet ikke helt hvorfor de måtte være det - sikkert pga den lave EK'en. Anonymous poster hash: a8450...d39 Når banken skal gi ut lån ser de på egenkapital og inntekt. Egenkapitalen skal være 15%. Om låntaker kan betjene lånet vurderes ut fra inntekt, og banken har et standardbudsjett de tar utgangspunkt i. Hvis du har foreldrene som medlåntakere regnes også deres inntekt og gjeldsbelastning med når banken skal vurdere hvor mye du kan få i lån.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #6 Skrevet 6. oktober 2015 Når banken skal gi ut lån ser de på egenkapital og inntekt. Egenkapitalen skal være 15%. Om låntaker kan betjene lånet vurderes ut fra inntekt, og banken har et standardbudsjett de tar utgangspunkt i. Hvis du har foreldrene som medlåntakere regnes også deres inntekt og gjeldsbelastning med når banken skal vurdere hvor mye du kan få i lån. Takk. Da må jeg evt ha foreldrene mine som medlåntakere. Foreldrene mine vet at jeg aldri har misligholdt et lån før, og at jeg kan betjene ihvertfall 10000 kr i mnd totalt på lånet hvis jeg får en liten ekstra jobb. Anonymous poster hash: 58b74...2f4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2015 #7 Skrevet 6. oktober 2015 Takk. Da må jeg evt ha foreldrene mine som medlåntakere. Foreldrene mine vet at jeg aldri har misligholdt et lån før, og at jeg kan betjene ihvertfall 10000 kr i mnd totalt på lånet hvis jeg får en liten ekstra jobb.Anonymous poster hash: 58b74...2f4 Og hva gjør du hvis du ikke får en xtrajobb? Hva om renta stiger? Skal du sitte igjen med kun 5-6 000 etter huslånet er betalt? Du har ikke råd til å kjøpe noe til 2,5 mill. 1,2 kanskje. Men ikke 2,5. Du må nok få sugerøret ut av statskassa å få deg en lønnet jobb, så får du kanskje råd til ny bolig. Hva gjør du om far dropper bidraget? Eller han blir uten jobb, og du dermed ikke får bidrag? Da velter hele budsjettet ditt lille venn. Håper foreldrene dine som nå sitter med nedbetalt bolig er smartere enn å ruinere seg på deg og ditt risikoprosjekt. Du får sette tæring etter næring.Anonymous poster hash: 7faea...5fc
Britt Banditt Skrevet 6. oktober 2015 #8 Skrevet 6. oktober 2015 Hvor lenge har du hatt overgangsstønad? Den varer jo bare i maks tre år, så du bør jo ha en plan etter det.. Med de nye reglene må du jo være i over 50% aktivitet hvis barnet er over ett år (evt syk/registrert som arbeidssøker hos nav), så da regner jeg med du er arbeidssøker? En ekstrajobb hjelper jo fint lite den dagen overgangsstønaden tar slutt..
Britt Banditt Skrevet 6. oktober 2015 #9 Skrevet 6. oktober 2015 Noen andre som vet om de må være medlåntaker for at jeg skal kunne kjøpe noe for rundt 2.5 mill?Anonymous poster hash: 58b74...2f4 Mener du helt seriøst at det er forsvarlig å betjene et lån på 1,9 mill med 15 000 netto i måneden? Per i dag er det "bare" 7 500 i mnd over 30 år, men stiger renta til 8% er det 14 000 i mnd.. Og selv med 7 500.. Hvordan skal du klare å betjene alt annet med de 7 500 du har igjen? Hvis det er snakk om borettslag har du jo i tillegg en husleie på minst 3-4000 vanligvis. Og i tillegg kommer strøm, mat, evt internett/tv dersom det ikke er inkludert, div forsikring etc etc. Er det selveier må du betale kommunale avgifter, forsikring, utvendig vedlikehold osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå