Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Meg og kjæresten min streber fryktelig etter en tur sammen, og har ordnet oss fri til fredag så vi får en langhelg.

Hvis jeg får pass innen den tid (er ikke helt sikkert) så kunne vi tenke oss å fly vekk. Eventuelt kjøre til Tyskland.

Hvis jeg ikke får passet i tide, så må det være noe i Norge/Sverige/Danmark. Har dere noen tips og ideer?

Budsjettet er litt stramt, så det er begrenset hva vi får til. Vi ønsker bare en koselig kjærestetur helt alene. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Ta tog og buss til Geiranger, via Åndalsnes. 

Skrevet

Ta tog og buss til Geiranger, via Åndalsnes. 

Takk, super idè! Men var dessverre ikke ledig plass på noen av hotellene til helgen. 

Gjest Overrasket
Skrevet

Takk, super idè! Men var dessverre ikke ledig plass på noen av hotellene til helgen. 

By-hytte-trehus-kos i Bergen? www.airbnb.co.uk/rooms/4206739

Skrevet

Tallinn eller Riga. Trenger ikke pass for å fly dit? Eneste land i Europa jeg har måttet brukt passet mitt har vært i England. Veldig koselige byer begge to, vært der på høsten begge plasser Billig fly med Ryanair, kan bo på fint hotell til en rimelig penge. 

Gjest Overrasket
Skrevet

Tallinn eller Riga. Trenger ikke pass for å fly dit? Eneste land i Europa jeg har måttet brukt passet mitt har vært i England. Veldig koselige byer begge to, vært der på høsten begge plasser Billig fly med Ryanair, kan bo på fint hotell til en rimelig penge. 

Jo. 

Skrevet

Dra på en liten kjøretur til et koselig hotell. Trenger ikke være all verdens, bare komme seg bort litt.

Å ta fly for en langhelg er mer stress enn kos for så få dager. Da tenker jeg det er bedre med maks to timers reise hver vei, med minst mulig reise-stress.

Gjerne finn et hotell med fasiliteter som tursti eller basseng, noe en kan gjøre en av dagene.

Vi dro på hotell 30 min unna med basseng og spa-muligheter. Det kostet ikke stort og bruk av basseng, bastue og steam var gratis for overnattingsgjester. Kun spa-behandlingene som kostet. Og frokost var inkludert.

Om det er på busett, som vi hadde, ta med en flaske vin og litt ost og kjeks en kan ha på hotellrommet.

Vi hadde en fantastisk langhelg med å gjøre dette!

Anonymous poster hash: 3dd14...9c5

Skrevet

Tyskland - Berlin ligger høyest på lista til kjæresten.. Har slått fra oss en langhelg med flyreise, da det blir mye stress som anonym over her nevnte.

Blir ikke akkurat mindre stress å reise til Berlin med bil (+ ferie til Hirtshals), men vi har mest lyst til det begge to. Blir mange timer i bil, men begge er glad i å kjøre så det går nok greit. Noen av dere som har vært i Berlin som vil anbefale noen aktiviteter? 

Kunne tenke oss å teste den nye bilen min på autobahn, men det er kanskje et godt stykke å kjøre fra Berlin? 

Ellers vil vi gjerne på AquaDom akvarium, opp i TV-tårnet, konsentrasjonsleiren, og noe sightseeing greier.. Noe annet å anbefale? Sitter å googler etter aktiviteter men er ikke så fryktelig mye som dukker opp. Er alltid greit å høre erfaringer fra andre :-)  

Skrevet

Jo. 

Jeg har aldri brukt pass. Når er det du bruker pass da? Til og med ikke på hotellet, det eneste de har trengt der har vært bankkort.

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg har aldri brukt pass. Når er det du bruker pass da? Til og med ikke på hotellet, det eneste de har trengt der har vært bankkort.

Generelt må du kunne identifisere deg med offisielt/godkjent legitimasjon. Innen Norden er all ID som er godkjent innenriks I Norge OK. Ergo kan man fint bruke bankkort med bilde i Sverige. Men i resten av Schengen utenfor Norden er de eneste offisielle ID-typene pass eller nasjonalt ID-kort. Å ha ID på baksiden av bankkortet er ikke like normalt over hele Europa, og ikke godkjent overalt.

Velger du å reise uten pass/nasjonalt ID-kort kan du bli sluppet inn i land innen schengen, men det er ikke noe du har krav på. Merk også at enkelte flyselskaper er strengere enn andre. Enkelte hoteller er strengere enn andre og enkelte grensevakter er strengere enn andre.

I den siste tiden har også flere land skjerpet inn grensekontrollen pga. flyktningekrisen, herunder Tyskland og flere land i Øst-Europa. Så det er ingen automatikk i at man kan reise som man vil uten pass, da kravet om å kunne legitimere seg alltid gjelder uansett. 

Endret av Overrasket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...