Gå til innhold

Høstplanting i blomsterkasser - hva, hvordan og når!? Hjelp en nybegynner :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

endelig er det hus og hage på meg for fullt. Har kappet ned busker og kratt i sommer, og spraymalt dekk til blomsterkasser (takk til Internett for den ideen).Men jeg har ikke grønne fingre, og foreløpig alt for lite kunnskap om planter og hva, hvordan og når. Særlig mår det gjelder hva delen.

Jeg lest en artikkel i avisen her en dag om høstplanting - da gjerne av løk. Så gøy, tenkte jeg! Er jo supert å gjøre det nå, så kan det blomstre og spire til våren. Og til helgen har jeg masse tid, og har planer om å ta siste stell av hagen før vinteren uansett. Og her i vest er den en stund til frosten kommer, så passer vel bra nå tenker jeg (eller?).

Har prøvd å lese meg litt opp, men blir ikke så mye klokere.. Jeg har 6 dekk, bygd i 3 høyder. Ser naboen har et slikt bed som sprer på ulike tidspunkt gjennom hele sommeren. Litt ambisiøst foreløpig, men lov å drømme :)

Så: er det noen som kan hjelpe meg med hva jeg kan plante? Jeg vet det står bak på pakkene på løken, så skal ta meg en tur på Plantasjen i løpet av uka og kikke. Vil gjerne ha fine farger, og blomster i ulike farger i de ulike pottene.

Leste også noe om å plante ulike løk i samme potte, f.eks påskelinjer og en blomst som kommer senere. Hvordan fungerer dette?

Er det slik at man planter løken, så kan den bare ligge der, eller må de graves opp når de er ferdig spirt?

Alle gode tips, råd og erfaringer mottas med takk! Også tips til blomster jeg kan plante, og hvordan de og løken stelles.

Takk på forhånd - håper det er noen med grønnere fingre enn meg her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du plante løk så må det gjøres ASAP! Løk trenger å tilpasse seg før den går i "dvalemodus" for vinteren, og dette gjøres i god tid før frosten kommer. Har ikke plantet løk i potte før, men direkte i et stort bedd vi lagde på plenen vår. Du kan mikse forskjellige løkblomster som påskelilje, muscari og tulipaner. Pass på å ikke plante de for tett og dypt.

Skrevet

Løkblomster trengs ikke å plukkes opp etter avblomstring, de lar du ligge i jorda. Det jeg har pleid å gjøre et par uker etter at blomstene har visnet er å klippe ned stilken så det ikke ser stygt med bare grønne stilk blant andre fine blomster.

Skrevet

Løkblomster trengs ikke å plukkes opp etter avblomstring, de lar du ligge i jorda. Det jeg har pleid å gjøre et par uker etter at blomstene har visnet er å klippe ned stilken så det ikke ser stygt med bare grønne stilk blant andre fine blomster.

For en løk er det viktig at bladene får visne ned naturlig, da løken samler styrke på denne måten, til blomstringer senere. 

Til TS: Løk kan du sette med spett så lenge du kommer ned til riktig plantedybde, altså en god stund etter at bakken er frossen. Det viktigste er å ikke sette den for tidlig, mens det er for mildt (Vi hadde 20 grader i dag) over lengre tid. Da vil løken spire for tidlig, og spiren fryser ihjel. 

• Liker 1
Skrevet

Det de fleste gjør når de skal plante løk er å plante veldig tett, mye tettere enn det som står på pakken. Du kan også forlenge blomstringen ved å plante enkelte dypere enn de andre. Enkelte snur også en del av løkene og planter de opp ned. Disse vil bruke lenger tid på å komme opp, og de blomstrer når de andre er ferdige med blomstringen. 

Skrevet (endret)

Jeg pleier å plante en del lagvis i krukker. Etter min erfaring må du ikke plante altfor tett når du gjør det slik. Det er også viktig å være sikker på at du har god drenering, men det antar jeg at du har når du planter i bildekk. Står de direkte på mark el lignende?

Jeg ville begynt med å legge et lag lecakuler i bunnen, så masse god jord, og så velger du løk etter hvor dypt de skal stå. Begynn med de som skal plantes 10-15 cm ned i jorden, og legg de med noen cm mellomrom. Så mer jord og så nye lag på 10 og eventuelt 5 cm dybde.  

Husk å tenke igjennom høyde og blomstringstid  når du setter sammen forskjellige løk. Har selv brent meg en del ganger på å for eksempel plante løker som skal bli 15 cm sammen med tulipaner som blir 30 cm med ca samme blomstringstid, ser ikke mye igjen til de når de kommer opp altså :ler:

Ellers kan jeg si av egen erfaring at en del løk dessverre er veldig vanskelig å få igjen år etter år. I mitt tilfelle gjelder dette spesielt tulipaner. Jeg har i mange år prøvd meg igjennom alle rådene om å la det grønne visne ned etter blomsten er avblomstret (viktig at du kniper av knoppen som står igjen), gjødsling mens de blomstrer, har til og med prøvd å grave de opp og tørke de og plante de igjen neste høst, men med relativt lite hell :vetikke: Så for meg er tulipaner og en del andre løk blitt noe jeg kjøper inn hver høst. (Vil likevel anbefale deg å la det grønne visne ned på alle løk da, jeg gjør stadig det, og synes det virker logisk at det er bra for løken :jepp: )

Apropos det du skriver om å ha lang blomstring, som naboen din har. Kan gi deg et lite tips om å kikke litt på staudene du finner på hagesenterne rundt omkring nå. Mye fint til en billig penge (de skal ut før vinteren og selges billig) Kan spesielt tipse deg om geranium, de er frodige og fine og finnes i en haug av farger. Noen blomstrer helt fra mai til frost. En nydelig og veldig lettstelt staude som er super å plante sammen med for eksempel løk. 

Regner med at bedene dine står ute, men skulle de ikke gjøre det, kan jeg også minne om at det er lurt å gjennomvanne bedet når du har plantet, og gi det litt vann innimellom i løpet av vinteren/ våren når det tørker skikkelig opp. Dette gjelder selvsagt bare når det er plussgrader. 

Lykke til med plantingen :blomst:

Endret av Rumle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...