Gå til innhold

Folk kommenterer alltid hva jeg spiser, eller at jeg er for tynn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje en teit tråd, men jeg er så oppgitt over at folk alltid skal kommentere hva og hvordan jeg spiser.

For det første kommenterer de ofte på at jeg nesten ikke spiser (noe som IKKE er sant). Jeg tror det er noe de innbiller seg fordi jeg bare spiser en bixit fullkornsbar til frokost, men det er rett og slett fordi jeg ikke er spesielt glad i mat om morgenen, og jeg spiser da denne bixiten fordi jeg vet det er noe godt og relativt sunt som jeg klarer å få i meg om morgenen. Jeg spiser også alltid lunsj, og da varierer det fra havregryn, skiver med tomat, yoghurt, eller en proteinbar. Til middag er jeg somregel alltid den i familien som spiser mest, ofte to porsjoner, og noen ganger spiser jeg meg så stappmett at jeg blir dårlig. Og så spiser jeg kveldsmat. Mellom alle disse måtidene tar jeg også gjerne en frukt, eller noe annet små snacks.

Jeg føler aldri at jeg går rundt og er sulten, likevell får jeg daglig kommentarer på at jeg spiser så lite.

Jeg er også helt normalvektig. Jeg er 160 cm og veier 59kg, noe som ut i fra BMI tilsvarer en normalvekt. Men jeg får ofte kommentarer som "du som er så tynn spiser vell ikke sjokolade??" Eller, som min mor ofte sier "nå MÅ du ikke bli tynnere altså!!" For litt siden sa også min søster at hun synes jeg var blitt så tynn (selv om jeg ikke har gått ned noe i vekt), og hun slengte også med en "Ja, det var ikke et kompliment altså".

Jeg begynner å bli skikkelig irritert nå, for jeg spiser jo like mye som alle andre. I helgene bøtter jeg inn med snop, da er det både sjokolade og potetgull, og i hverdagen trener jeg og spiser passe sunt.

I familieselskap prøver jeg å begrense kakespising, det vil si at jeg prøver å holde meg til ett, eller to stykker, og det kommenteres alltid med "slanker du deg?" Og "nå må du spise mer, du er så tynn!".

Jeg er bare så lei av at det alltid skal kommenteres på hva jeg spiser, og jeg er oppgitt over at en normalvektig person blir sett på som "for tynn".

I tillegg til alt dette får jeg også kommentarer på det at jeg er vegetarianer. Det kan jo umuuulig være sunt, og det er jo bare kaninmat, og man kan jo ikke spise noen ting. Og man blir jo bare syk av det.

Jeg dro faktisk til legen å tok blodprøver for å bevise at jeg ikke hadde noen mangelsykdommer, men selv om prøvene mine sa at jeg var helt frisk og ikke manglet noe så var ikke dette bra nok.

Hvordan skal jeg få folk til å slutte å kommentere på matvanene mine? Når jeg har sagt i fra før om at jeg ikke synes det er så greit så blir de bare sure. Er det noen som har noe tips?

Anonymous poster hash: 55f76...770

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slanker du deg? -  Du burde prøve/Jeg prøver bare å inspirere deg til å bli litt sunnere . 

Så tynn du er! -så feit du er.  

Ja det er frekt men da skjønner de kansje at det er like frekt det de driver med. 

Anonymous poster hash: a7388...98f
Skrevet

wow, skulle tro det var jeg selv som hadde skrevet dette innlegget. Har det akkurat på samme måte! Prøver ofte å gi litt frekke kommentarer tilbake eller bare ikke svare, men er ikke så lett altså.. Noen folk skjønner bare ikke hvor frekke de egentlig er. Sånt kan faktisk føre til spiseforstyrrelser, noe det nesten har gjort for meg i perioder hvor jeg har følt jeg vil "hevne meg". Har da tenkt at jeg kan gjøre som de sier, spise kjempe lite som de tror jeg gjør, og da få de enda mer misunnnelig. For tror nemlig at mye av det kommer av misunnelse! Men jeg har dessverre ikke lykkes med det, har bare blitt verre. Så ikke la de påvirke deg til at du endrer den normale spisingen din!

Skrevet

Er vekten din riktig? Kanskje den er ødelagt og du veier mindre enn du tror? Syns det er rart du får kommentarer om at du er tynn når du er helt normalt slank. Jeg er samme høyde og har selv veid 60 kg og da var jeg helt normalt tynn. Så ikke sykelig ut i det hele tatt og hadde til og med litt muskler.

Er det tjukke mennesker som kommenterer?

Eller kanskje du veier mindre enn du skrev i startinnlegget fordi du ville ikke at vi skulle si de har rett?

Dersom du veier 50kg og nedover, så er det mulig personene er genuint bekymret for deg fordi du begynner å bli sykelig tynn.

Når det gjelder kommentarer på vegetarianer er nok dette noe du kommer til å høre mye av i lang tid fremover. Er selv veganer og folk kommenterer raskt dersom jeg skulle være syk en dag, når de ser jeg har egen mat eller takker nei til kjøtt osv. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å ikke si at jeg er veganer. Når man spiser ute kan man som regel dra en hvit løgn og si at man liker veldig godt den vegetarianske retten eller har lyst å prøve noe nytt. Funker bra.

Anonymous poster hash: 4e07f...5dc
Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg hae faktisk vært fristet noen ganger til å være frekk tilbake og si "skal du spise SÅÅÅ mye?", men jeg får dårlig samvittighet bare jeg tenker tanken.

Min søster er ovrrvektig, og det har hun alltid vært, så det er mulig det er sjalusi fra hennes side (uten at det er noen grunn til det, for selv om hun er overvektig er hun veldig pen og suksessrik), men de andre som kommenterer er som "folk flest", i alle størrelser, ikke noe som man tenker over liksom.

Vekta mi er nok riktig, veide meg hos legen når jeg tok blodprøver, og det stemte overens med vekten jeg har hjemme. Fra dag til dag veier jeg mellom 57-59 kg, akkurat i dag er jeg 59.

Men jeg har smal midje og ganske utstikkende ribbebein (det har jeg alltid hatt, de stikker liksom mer ut enn det som er "vanlig", så det kan jo hende at de oppfatter dette som tegn på undervekt, selv om jeg er langt i fra undervektig.

Men de gangene jeg spiser mye så får jeg også kommentarer som "det er så rart at du kan spise så mye og være så tynn!". En gang var jeg på hyttetur med noen venninner, og ene morgenen var jeg skrubbsulten og spiste 4 skiver til frokost. Da ble ene venninnen min faktisk sur og sa "Det er så JÆVLIG urettferdig at du kan spise så mye uten å legge på deg!".

Jeg ble faktisk oppriktig lei meg, for selv om jeg spiste mye den gangen så spiser jeg til vanlig helt normalt. Og så føler jeg at samme hvordan jrg spiser så skal det liksom kommenteres, enten spiser jeg for lite, eller så spiser jeg for mye.

Når det kommer til vegetarismen så vet jeg at jeg nok alltid kommer til å få kommentarer på det. Men der er det litt lettere å ikke bry seg. Har en kompis som sa rett ut "jeg skjønner ikke at du gidder..", og da sa jeg tilbake "Du trenger ikke å skjønne det, du trenger bare å godta at det er et valg jeg har tatt".

Etter det har han ikke kommentert mer på det at jeg er vegetarianer :)

Skrevet

Herregud så rart. Jeg er 176 og veier mellom 59-60 kg. Jeg får ofte høre også at jeg er for tynn, men jeg ser jo i speilet at jeg ikke er det. Folk er så dumme. Kan de ikke bare holde kjeft og bry seg om sitt eget da? Kjenner jeg blir provosert på dine vegne ts! Be hive innpå med sjokolade til de ruller nedetter- kanskje de da forstår at problemet heller ligger hos dem!!

Anonymous poster hash: d1aec...ac2

Skrevet

Men de gangene jeg spiser mye så får jeg også kommentarer som "det er så rart at du kan spise så mye og være så tynn!". En gang var jeg på hyttetur med noen venninner, og ene morgenen var jeg skrubbsulten og spiste 4 skiver til frokost. Da ble ene venninnen min faktisk sur og sa "Det er så JÆVLIG urettferdig at du kan spise så mye uten å legge på deg!".

Haha, det blir jo så tåpelige kommentarer at det blir morsomt.

Dersom en saklig beskjed om at du er lei av kommentarene rundt hva du spiser ikke hjelper, så hadde jeg satt hardt mot hardt. Da hadde jeg blitt småfrekk tilbake. Men prøv å si fra på en saklig måte først, kanskje de bare ikke skjønner at det plager deg og slutter når du sier fra.

Anonymous poster hash: 4e07f...5dc

Skrevet

Skjønner ikke at de synes du er så tynn, jeg veker det samme som deg og er nesten 10 cm høyere og jeg er helt vanlig.

Men kjenner meg veeeeldig godt igjen i det du skriver, spesielt da jeg veide nærmere 50 kg. Gikk fort ned i vekt pga sorg, og jeg fikk høre det hele tiden, mas om at jeg måtte spise hele tiden. Nå som jeg har gått opp til 60 ønsker jeg å gå ned litt igjen, men ikke for å slanke meg, men for å bli slik jeg var før (vanlig), men slitsomt med spørsmål "slanker" du deg? Hele tiden!! Nei, gjlr ikke det, men er ikke sulten/er mett. Jeg blir veldig fort mett, og jeg blir mettere og mettere så det er vondt, selv om jeg ikke spiser så mye, kan være stappmett i 4-5 timer. Men spiser akkurat hva jeg får lyst til, og orker ikke alt fokuset på slanking. Det er bare å lukke ørene:) men husk at de kanskje ikke (bare) er misunnelig, men at de tenker på ditt beste:)

Anonymous poster hash: bc2ef...79a

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 5.10.2015 den 10.48, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje en teit tråd, men jeg er så oppgitt over at folk alltid skal kommentere hva og hvordan jeg spiser.

For det første kommenterer de ofte på at jeg nesten ikke spiser (noe som IKKE er sant). Jeg tror det er noe de innbiller seg fordi jeg bare spiser en bixit fullkornsbar til frokost, men det er rett og slett fordi jeg ikke er spesielt glad i mat om morgenen, og jeg spiser da denne bixiten fordi jeg vet det er noe godt og relativt sunt som jeg klarer å få i meg om morgenen. Jeg spiser også alltid lunsj, og da varierer det fra havregryn, skiver med tomat, yoghurt, eller en proteinbar. Til middag er jeg somregel alltid den i familien som spiser mest, ofte to porsjoner, og noen ganger spiser jeg meg så stappmett at jeg blir dårlig. Og så spiser jeg kveldsmat. Mellom alle disse måtidene tar jeg også gjerne en frukt, eller noe annet små snacks.

Jeg føler aldri at jeg går rundt og er sulten, likevell får jeg daglig kommentarer på at jeg spiser så lite.

Jeg er også helt normalvektig. Jeg er 160 cm og veier 59kg, noe som ut i fra BMI tilsvarer en normalvekt. Men jeg får ofte kommentarer som "du som er så tynn spiser vell ikke sjokolade??" Eller, som min mor ofte sier "nå MÅ du ikke bli tynnere altså!!" For litt siden sa også min søster at hun synes jeg var blitt så tynn (selv om jeg ikke har gått ned noe i vekt), og hun slengte også med en "Ja, det var ikke et kompliment altså".

Jeg begynner å bli skikkelig irritert nå, for jeg spiser jo like mye som alle andre. I helgene bøtter jeg inn med snop, da er det både sjokolade og potetgull, og i hverdagen trener jeg og spiser passe sunt.

I familieselskap prøver jeg å begrense kakespising, det vil si at jeg prøver å holde meg til ett, eller to stykker, og det kommenteres alltid med "slanker du deg?" Og "nå må du spise mer, du er så tynn!".

Jeg er bare så lei av at det alltid skal kommenteres på hva jeg spiser, og jeg er oppgitt over at en normalvektig person blir sett på som "for tynn".

I tillegg til alt dette får jeg også kommentarer på det at jeg er vegetarianer. Det kan jo umuuulig være sunt, og det er jo bare kaninmat, og man kan jo ikke spise noen ting. Og man blir jo bare syk av det.

Jeg dro faktisk til legen å tok blodprøver for å bevise at jeg ikke hadde noen mangelsykdommer, men selv om prøvene mine sa at jeg var helt frisk og ikke manglet noe så var ikke dette bra nok.

Hvordan skal jeg få folk til å slutte å kommentere på matvanene mine? Når jeg har sagt i fra før om at jeg ikke synes det er så greit så blir de bare sure. Er det noen som har noe tips?

Eh. Du veier jo helt normalt. Er selv over 170 og veier under 50 og har former...

Anonymkode: 8f715...aeb

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Du veier jo helt normalt. Er selv over 170 og veier under 50 og har former...

Anonymkode: 8f715...aeb

Lol måtte du dra opp en gammel tråd for å kommentere hva du veier? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...