Gå til innhold

Frukt om vinteren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som høsten er her, minker utvalget av frukt i butikkene. Jeg synes epler og pærer fort blir kjedelig, og jeg kan ikke spise banan eller sitrusfrukter. Er veldig glad i bær, vannmelon og andre sommerfrukter, og har spist mye av dette i sommer. Er også glad i mango, men synes det er dyrt å kjøpe det ofte. Har plukket og fryst ned litt bær i sommer, men det varer jo ikke hele vinteren.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan piffe opp den frukten man får kjøpt om vinteren slik at det ikke blir så kjedelig? Jeg er ikke typen som tar meg et eple og spiser det helt, jeg liker å dele opp frukten og lage det til et lite, delikat måltid. Jeg vil at det skal være sunt, jeg kan selvsagt drukne epler i vaniljesaus, men da er jo litt av poenget borte. Tar også gjerne i mot tips til litt mer spennende frukter som er å få tak i om vinteren, som jeg kanskje ikke har lagt merke til i fruktdisken. 

Anonymous poster hash: bf4da...741
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ananas sitrusfrukt? Ellers vil jeg anbefale en tur på meny, der har de mye bedre utvalg om vinteren også :)

Skrevet

I de fleste større matvarekjeder, som kiwi, meny, rema 1000, osv får man kjøpt melon hele året.

Persimin/sharon er knallgodt, og kommer forhåpentligvis om ikke så lenge. Jeg liker å skjære opp i skiver og spise, eller ha sammen med kesam, og kanskje til og med ha kakaopulver i kesamen. 

Både epler og pærer er godt om du har det med sukrin og kanel i mikroen til de er myke. Du kan også ha dem i en blanding av kesam og cottage cheese, med kanel og sukrin/stevia, og kanskje noen dråper vaniljeekstrakt. 

Eple i kesam med peanøttsmør er også knallgodt. 

Anonymous poster hash: 7def8...e1b
Skrevet

Er ananas sitrusfrukt? Ellers vil jeg anbefale en tur på meny, der har de mye bedre utvalg om vinteren også :)

Ananas er sitrus, ja. Også appelsin, sitron, klementin og grapefrukt. Vi har dessverre ikke Meny her.

I de fleste større matvarekjeder, som kiwi, meny, rema 1000, osv får man kjøpt melon hele året.

Persimin/sharon er knallgodt, og kommer forhåpentligvis om ikke så lenge. Jeg liker å skjære opp i skiver og spise, eller ha sammen med kesam, og kanskje til og med ha kakaopulver i kesamen. 

Både epler og pærer er godt om du har det med sukrin og kanel i mikroen til de er myke. Du kan også ha dem i en blanding av kesam og cottage cheese, med kanel og sukrin/stevia, og kanskje noen dråper vaniljeekstrakt. 

Eple i kesam med peanøttsmør er også knallgodt. 

Anonymous poster hash: 7def8...e1b

Husker at det ikke var melon å få i fjor vinter (vannmelon altså!), men kanskje det blir det i år? Takk for tipsene :) 

Skrevet

Ananas er sitrus, ja. Også appelsin, sitron, klementin og grapefrukt. Vi har dessverre ikke Meny her.

Husker at det ikke var melon å få i fjor vinter (vannmelon altså!), men kanskje det blir det i år? Takk for tipsene :)

De andre vet jeg, men var usikker på ananas siden den ikke akkurat ser ut som en sitrusfrukt :) Men hvis dere ikke har meny, har dere ikke en lignende kjede da? De andre butikkene selger også andre typer enn vannmelon om vinteren, hvis du liker de da.

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Er ananas sitrusfrukt?

Ananas er sitrus, ja. 

Ananas er ikke sitrusfrukt. Litt syrlig og C-vitaminholdig, men ikke en stirusfrukt. Sitrusfrukter gror på grener, men ananas gror stilk. 

Jeg lager hjemmelaget juice av frukt og grønnsaker, det blir veldig godt og jeg merker ikke at frukten er litt vinter-dvask. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Norske epler kan du kjøpe nå og lage eplemost eller eplesyltetøy av. Du kan og hermetisere epler, pærer, plommer m.m. nå og legge på tette glass sette det kjølig og bruke til vinteren, jeg har gort litt og skal gjøre mer av dette.

Min favoritt er tilslørte bondepiker. Tørker da brød og steker opp i tillegg til hjemmelaget eplemost, og krem selvfølgelig.

Du kan og forvelle grønnsaker og fryse etterpå.

Finn deg en gammel kokebok fra bestemor, eller gå i hyllene på biblioteket.

Anonymous poster hash: 29d48...30c

Skrevet

Ananas er faktisk ikke sitrus. Er selv sitrusalergikere og trodde dette slev i alle år inntil en lege fortalte meg for kun et par år siden at ananas ikke er sitrus.

http://www.bama.no/frukt/sitrus/

Anonymous poster hash: d61fc...703

Skrevet

Jeg trodde også at ananas var sitrus. Men uansett er jeg allergisk, og kan ikke spise det. 

TS

Skrevet

Jeg trodde også at ananas var sitrus. Men uansett er jeg allergisk, og kan ikke spise det. 

TS

har du prøvd det, eller har du bare utelukket den fordi du tordde det var sitrus.Er ikke frekk assa.Men for meg åpnet det seg en helt ny verden når jeg fant ut at ananas ikke var sitrus.Men var selvsagt skeptisk så testet det ut mens jeg var på sykehus,for jeg er hyperalergisk mot sitrusfrukter.

Skrevet

Vi har både melon og klementiner hele året der jeg jobber

Anonymous poster hash: fed81...c73

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Du må prøve flate fersken. Kjempegodt. Jeg kan spise en hel pakke på en gang. 

Skrevet

har du prøvd det, eller har du bare utelukket den fordi du tordde det var sitrus.Er ikke frekk assa.Men for meg åpnet det seg en helt ny verden når jeg fant ut at ananas ikke var sitrus.Men var selvsagt skeptisk så testet det ut mens jeg var på sykehus,for jeg er hyperalergisk mot sitrusfrukter.

Jeg har selvsagt prøvd. Jeg elsker ananas, men hovner opp i munnen/tungen når jeg spiser det. Får samme reaksjon av sitron, appelsin etc.

Du må prøve flate fersken. Kjempegodt. Jeg kan spise en hel pakke på en gang. 

Flate som i tørkede?

Skrevet

Jeg har selvsagt prøvd. Jeg elsker ananas, men hovner opp i munnen/tungen når jeg spiser det. Får samme reaksjon av sitron, appelsin etc.

Flate som i tørkede?

Nei, flate fersken ser ut som vanlige fersken, bare litt "flatere". 

Hva med druer? Hvis jeg går ut ifra at butikken(e) der du bor har et litt begrenset utvalg har de sikkert bra utvalg med fryste frukt og bær. Du kan jo sjekke hva de har der? Du kan jo rett og slett bare gå i butikken og kjøpe det du ikke har smakt før?

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Flate som i tørkede?

Google er din venn.

Søk på flat fersken eller Saturn Peach

https://www.google.no/search?q=flate+fersken&biw=1366&bih=599&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0CCMQsARqFQoTCPvWm6qKrMgCFWKecgodUnYAnQ#imgrc=7_K7odhKFwKaGM%3A

Skrevet

Her får man både blåbær, bringebær og jordbær hele året.

Spiser det nesten hver dag hele året på frokostblandingen og i yoghurten.

Skrevet

Ananas er ikke sitrus. Det er godt mulig at du ikke tåler det, men det blir ikke sitrusfrukt av den grunn.

Jeg syns jeg finner mye frukt om vinteren også. Druer, kiwi, vannmelon, honningmelon, persimon, jordbær og andre bær, kanskje ikke norske bær, men bær likefullt.

Coop har ofte godt utvalg i frukt og grønt, så om du ikke har Meny finnes det kanskje en coop i nærheten?

• Liker 1
Skrevet

Hvis butikken din ikke har melon om vinteren, er det bare å spørre butikkansatte i nærbutikken din om de kan bestille den type melon du vil ha. 

Hilsen tidligere butikkansatt 

Anonymous poster hash: b70cc...138
Skrevet

Problemet med melon vinterstid er vel ikke akkurat å få tak i den, men kvaliteten (eller den fullstendige mangelen på kvalitet).

Min anbefalning er å droppe frukt i "ren" form et sted uti november. Fra da og til etter påske er det stort sett bare sitrus som er i nærheten av godt. Men det er mye som kan gjøres med den halvdvaske, langtransporterte drivhusfrukten du finner i butikken.

1. Krydre maten. Frukt kan krydres. Muskatt er godt på både eple og fersken. Kanel helt supert på pære og eple.

2. Kjøp frossent. Frossen frukt må kokes, og det er både kipt og upraktisk, men smaksmessig er oftest frossen frukt bedre enn "fersk" i januar. Lag topping til joghurt, rørt syltetøy eller smoothie.

3. Bland frukten. Smoothie dekker over mye smaksmangel, og igjen: frukten kan krydres. Feks med urter, ingefær, sitrongress el. (om du er allergisk mot alt av sitrus: gjør deg godvenner med sitrongresset - det er en super substitutt i mat). Eller lag fruktsalat. Trikset er å tilsette smak og krydder for slik å dekke over hvor lite den faktisk smaker.

4. Bland frukt med annen mat. Smakløs melon med skinke er bedre enn bare smakløs melon.

Anonymous poster hash: 5dcc4...85f
  • Liker 1
Skrevet

Vi får kjøpt plommer på meny.

Anonymous poster hash: 9fb50...52e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...