Gå til innhold

Får ikke sove, blir gal!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får sove, jeg burde være trøtt nok.

Natt til i dag sov jeg fra 01.30-09.00. Dessverre var jeg trøtt på ettermiddagen og sov en times tid i 15-tiden. Jeg vet at jeg ikke burde sove på dagtid da dette påvirker søvnen min, men jeg var utrolig trøtt.

La meg kl 23 i dag og her ligger jeg våken fortsatt:O det er til å bli gal av! Jeg må stå opp 2,5 time for å dra på jobb. Jeg er lys våken:(

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje noen har noen sovetips?

Anonymous poster hash: 5abcf...db4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan komme med noen helt generelle råd for god søvnhygiene. Dersom det bare er forbigående problemer med søvnen, kan dette hjelpe.

- Legg deg og stå opp til samme tid hver dag (HVER dag)
- Dersom du ikke får sove etter ca 20 minutter, stå opp fra sengen

- Bruk sengen kun til å sove i

- Ikke drikk koffein etter kl 17

- Bli eksponert for nok dagslys

- Ikke sov på dagtid

- Ikke spis store måltider før sengetid

- Ikke tren rett før du skal legge deg

Noen har søvnproblemer som ikke blir påvirket av slike råd. Selv har jeg slitt med søvnen i årevis, og det letteste for meg er å bare la kroppen få bestemme når den vil sove. Merker dog at det er viktig å prøve å stå opp til samme tid hver dag, gjør jeg unntak og sover en time eller to lengre merkes det godt. Sunt kosthold og å være i aktivitet kan også hjelpe til bedre søvn.

Jeg har også god effekt av å roe litt ned før innsovning, ved å for eksempel høre på lydbok, podcast eller musikk. Ofte blir man liggende og tenke i stedet for å sove, og da kan slike ting gjøre at du ikke har kapasitet til overs til å gruble. 

Håper du får sove! :) 

Anonymous poster hash: 7fee1...ee2
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tror noe av det verste man kan gjøre er å bli stresset fordi man ikke får sove en natt. Du klarer deg helt fint med lite søvn i en natt, eller en natt innimellom, eller noen netter på rad. Klart du blir sliten og føler deg dritt, men det er ikke farlig og det går helt bra. Tanken på at "nå får jeg ikke sove, nå kommer morgendagen til å bli ødelagt" gjør mer skade enn noe annet. Du blir så opptatt av at snart må du få sove for hvis ikke så får du kun X antall timer søvn. Kanskje ligger du å regner på hvor mange timer du har igjen før du må opp, og dette er kun med på å holde deg våken. Du legger et press på deg for å sovne og det har motsatt virkning. Prøv å godta at du ikke får sove, gjør noe annet, og når du blir søvnig igjen prøver du på nytt, får du ikke sove etter 15 minutter, så går du ut av sengen uansett hvor sliten du er. Prøv å unngå tanker om at "hva om jeg ikke får sove denne gangen heller!" eller "hvis jeg ikke sovner nå så blir jeg gal!". 

Nettsiden sovno.no har veldig mange gode råd for bedre søvn og tips til god søvnhygiene. 

Skrevet

Jeg signerer Rainstorm fult og helt. Klok kvinne :klem:

Selv har jeg strevet med kroniske søvnvansker i 12-13 år, som kun løses med nedsløvende medisiner (ikke avhengighetsskapende sovemedisiner), og min erfaring er også at lite søvn i en periode slettes ikke er farlig. Jeg har nå siden fredag sovet 5 1/2 time, men jeg har det fint og er klar for en ny mandag... ;) Etter dagen i dag kommer det en ny natt. Det gjør det alltid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...