Gå til innhold

Hovedsakelig?

Hu i Svingen

Hovedsakelig eller hovedsaklig?  

13 stemmer

1. 1. Hovedsakelig eller hovedsaklig?

• Hovedsakelig
      12
    • Hovedsaklig
      43

Anbefalte innlegg

Hovedsakelig eller hovedsaklig? Hører til dem som skriver "hovedsaklig", og synes hovedsakelig er et ikke-ord - selv om det står i ordboka...

Hva synes dere - tar ordbokforfatterne feil? :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HVA?

Er det med E på slutten???

Det hadde jeg aldri trodd. Skriver hovedsaklig.

Nemlig - synes det er snodig og veldig "uriktig"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både skriver og sier "hovedsakelig"

Fordi det er riktig og fordi det er mykere og mer åpent enn harde "hovedsaklig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skrives det "hovedsaklig", men det er ikke noe nytt at mange nordmenn har store problemer med eget språk. Folk går rundt og tror det heter "biblotek", "flippskjegg" eller "medesin". :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skrives det "hovedsaklig"' date= men det er ikke noe nytt at mange nordmenn har store problemer med eget språk. Folk går rundt og tror det heter "biblotek", "flippskjegg" eller "medesin". :roll:

Måtte sjekke. Men "hovedsaklig" er ikke oppført i ordboka. Det riktige er "hovedsakelig" med den ekstra e-en.

Og ja, jeg ble litt overrasket nå.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Jeg mente egentlig "hovedsakelig" faktisk. (hvor ble den e'en av når jeg trengte den) Det var ikke helt meningen å rakke ned på andre og ikke skrive det riktig selv. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle dager!! :o

I ordbo.no har de ikke "hovedsaklig" oppført, bare "hovedsakelig"...

Mens det heter "saklig" og ikke "sakelig".

HVOR ER LOGIKKEN?! :evil:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende logikk gjør meg svært frustrert, så jeg berettet om mine frustrasjoner til Per Egil Hegge, Aftenpostens språkspesialist.

Han sendte meg ganske umiddelbart en email som svar på spørsmålet;

"Det heter saklig, men hovedsakelig. Det skyldes noe som heter likevektsregelen, og den er så komplisert at jeg ennå ikke har funnet noen filolog som har maktet å forklare meg den – men det kan jo være min skyld. Det blir ekstra vanskelig (ikke vansklig) fordi det heter hovudsakleg på nynorsk. Skriftlig (ikke skriftelig) norsk er nesten like vanskelig som muntlig."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det måtte selvsagt finnes en grunn til denne rariteten, men det føles nå like fordømt feil likevel...

:roll:

Takk for oppklaring, Laban!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lita avsporing ja....

Selvsagt skrives det "hovedsaklig"' date= men det er ikke noe nytt at mange nordmenn har store problemer med eget språk. Folk går rundt og tror det heter "biblotek", "flippskjegg" eller "medesin". :roll:

Ja?? Flippskjegg? Eg er nok av dei som "går rundt og trur det heiter flippskjegg", eg...

What else? Flippeskjegg? Haha, det høyrest jo berre snålt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...