Gå til innhold

Er dette greit med tanke på sparing eller burde jeg skjerpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener 30 000 kr i måneden netto. Etter at boliglån og alle faste utgifter er betalt har jeg 15 000 kr å leve for. De 15 000 kr bruker jeg på omtrent det jeg vil: mat, shopping og kos. I slutten av måneden har jeg alt fra 2000 - 7000 kr igjen som blir overført til sparekontoen. Er dette greit? Eller burde jeg spare mer?

Slik det er nå har jeg ingen spareordninger som jeg følger, bortsett fra 1000 kr i måneden som overføres automatisk til sparekontoen. Burde jeg spare mer? Grunnen til at jeg ikke fokuserer på sparing er at jeg har kjøpt leilighet, har det jeg trenger av materielle ting. Har også en buffer på 3,5 ganger månedslønn. Er singel så jeg har ingen kjæreste eller barn å spare til. Min mor mener jeg sløser vekk mye av inntekten og at jeg burde spare mye mer enn nå. Hva mener dere ?

Hilsen

Kvinne i midten av 20 årene.

Anonymous poster hash: 3d41b...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

7000 er det meste jeg ville spart. Tror jeg hadde spart minst 5000kr. Så må du se om du vil bruke pengene på hytte, båt eller luksusferier :)

Skrevet

Synes det høres veldig bra ut :)

Skrevet

Burde? Med tanke på hva eller hvem da? Det finnes ingen fasit på hva man må eller burde spare, det kommer an på hva man selv ønsker for sin fremtid. Du eier leilighet og har en solid buffer, noe som er supert, og bestemmer helt selv hvor mye du føler det kan være greit å spare utover det.

Selv sparer jeg i første omgang til en solid buffer. Så sparer jeg til egen bolig. Etter det målet er nådd vil jeg forsøke å spare til å nå et punkt der jeg kan velge om jeg vil jobbe eller ikke, uten å måtte tenke på det økonomiske. Men det er meg.

Men det jeg vil anbefale er å spare til en pensjon du kan leve med, da de offentlige pensjonsordningene mest sannsynlig blir veldig dårlige om en del år. Spar i indeksfond, og utnytt rentesrente-effekten man får når man sparer over så mange år.

Anonymous poster hash: cb2d3...56f

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Jeg tjener 30 000 kr i måneden netto. Etter at boliglån og alle faste utgifter er betalt har jeg 15 000 kr å leve for. De 15 000 kr bruker jeg på omtrent det jeg vil: mat, shopping og kos. I slutten av måneden har jeg alt fra 2000 - 7000 kr igjen som blir overført til sparekontoen. Er dette greit? Eller burde jeg spare mer?

Slik det er nå har jeg ingen spareordninger som jeg følger, bortsett fra 1000 kr i måneden som overføres automatisk til sparekontoen. Burde jeg spare mer? Grunnen til at jeg ikke fokuserer på sparing er at jeg har kjøpt leilighet, har det jeg trenger av materielle ting. Har også en buffer på 3,5 ganger månedslønn. Er singel så jeg har ingen kjæreste eller barn å spare til. Min mor mener jeg sløser vekk mye av inntekten og at jeg burde spare mye mer enn nå. Hva mener dere ?

Hilsen

Kvinne i midten av 20 årene.

Med tanke på hva du sitter igjen med så ville jeg spart minimum 5.000 per måned, enten ved ekstra nedbetaling av boliglån eller sparing i fond. 10.000 burde være mer en levelig på en i midten av 20 årene. 

Skrevet

Med tanke på hva du sitter igjen med så ville jeg spart minimum 5.000 per måned, enten ved ekstra nedbetaling av boliglån eller sparing i fond. 10.000 burde være mer en levelig på en i midten av 20 årene.

Jeg betaler allerede ekstra på boliglånet, har 15 års nedbetalingstid istedenfor 25 år, som er det vanlige. Vet ikke nok om fond til spare i det.

TS

Skrevet

7000 er det meste jeg ville spart. Tror jeg hadde spart minst 5000kr. Så må du se om du vil bruke pengene på hytte, båt eller luksusferier :)

Jeg har aldri vært glad i friluftsliv, så hytte frister ikke. Har vannskrekk så båt er ikke aktuelt. Jeg er veldig glad i å reise, var i India nå i sommer, denne ferien kostet 25 000 - 30 000 kr. Men jeg trenger ikke å spare til ferie, da jeg får rundt 50 000 kr i feriepenger hvert pr. Dette holder i massevis. Har kun 5 uker ferie i året, så jeg har ikke muligheten til å reise oftere heller.

Skrevet

Har du ting du ønsker deg? Det går an å lage seg mange kontoer i nettbanken. Da kan du lage motorsykkelsparekonto, språk-og-vin-kurs-i-Italia-sparekonto, designerkåpesparekonto, overaske-mamma-med-spatur-sparekonto osv osv... Morsommere å spare når man ser at et mål nærmer seg syns jeg. Du kan jo fortsette med å ha en vanlig sparekonto med fast trekk i tillegg og så heller putte overskytende hver måned inn på diverse kontoer.

Skrevet

Burde? Med tanke på hva eller hvem da? Det finnes ingen fasit på hva man må eller burde spare, det kommer an på hva man selv ønsker for sin fremtid. Du eier leilighet og har en solid buffer, noe som er supert, og bestemmer helt selv hvor mye du føler det kan være greit å spare utover det.

Selv sparer jeg i første omgang til en solid buffer. Så sparer jeg til egen bolig. Etter det målet er nådd vil jeg forsøke å spare til å nå et punkt der jeg kan velge om jeg vil jobbe eller ikke, uten å måtte tenke på det økonomiske. Men det er meg.

Men det jeg vil anbefale er å spare til en pensjon du kan leve med, da de offentlige pensjonsordningene mest sannsynlig blir veldig dårlige om en del år. Spar i indeksfond, og utnytt rentesrente-effekten man får når man sparer over så mange år.

Anonymous poster hash: cb2d3...56f

Det er akkurat det som er problemet. Jeg er ganske fornøyd med inntekt og utgifter slik som nå, sparer litt hver måned, men velger å bruke penger på det jeg vil og prioriterer kos fremfor sparing. Men dessverre så har jeg en mor som mener at dette er sløsing med penger og ikke lurt. Jeg har også andre familiemedlemmer som mener at jeg burde spare mye mer nå som jeg har muligheten. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg må spare når jeg ikke har noe å spare til eller for ? Hadde jeg hatt barn og familie skjønner jeg at sparing er viktig. Men nå som jeg bare har meg selv å tenke på og jeg har alt det jeg trenger materielt sett velger jeg å kunne "sløse" litt hver måned.

Jeg forstår at pensjonsordningene ikke er de beste, men nå er det 42 år til jeg går av med pensjon. Synes det er litt tidlig å begynne å spare til pensjonsalderen i midten av 20 årene.

Skrevet

Men hvorfor diskuterer du økonomien din med andre? Du er voksen. Det er ingen som har noe med hva du sparer eller ikke sparer.

Anonymous poster hash: 3db16...fb0

• Liker 1
Skrevet

Tenk om du møter en mann, blir gravid, og dere vil kjøpe stort hus om fem år. Da vil ekstra sparepenger komme veldig godt med :)

Anonymous poster hash: 20d22...271

Skrevet

Du er kjempeflink!

Du betaler lån og regninger, du har 15 000 igjen og kan leve, kose deg, og samtidig spare om noe uforventet skal dukke opp.

Du har økonomisk sans og tenker fremover. Absolutt greie summer å sette over til sparing.

Fortsett slik :)

Anonymous poster hash: cc30e...2a2

• Liker 2
Skrevet

Hvis du uansett alltid har minst 2000 i "overskudd" hver måned ville jeg hatt det som fast trekk.

Pensjonssparing og livs-/uføreforsikring bør du også prioritere. Jo eldre du blir, jo dyrere vil det bli. Og risikoen for at du ikke får livs-/uføreforsikring øker med økende alder/sykdom.

Hvordan er boligen din? Har du bil? Om du ikke ønsker deg hytte har du kanskje lyst på ferieleilighet i Frankrike? Mulighet til å ta et år fri for å reise jorden rundt? Flytte til større/mer sentral bolig. En buffer på tre månedslønner er godt å ha i tilfelle noe uforutsett skjer. Med bolig og bil kommer det også en del mer eller mindre forutsigbare vedlikeholdsutgifter, de er det lurt å sette av penger til i tillegg til bufferen. Kanskje har du lyst til å pusse opp bad eller kjøkken etterhvert? Det kan fort bli dyrt.

Skrevet

Hvis du uansett alltid har minst 2000 i "overskudd" hver måned ville jeg hatt det som fast trekk.

Pensjonssparing og livs-/uføreforsikring bør du også prioritere. Jo eldre du blir, jo dyrere vil det bli. Og risikoen for at du ikke får livs-/uføreforsikring øker med økende alder/sykdom.

Hvordan er boligen din? Har du bil? Om du ikke ønsker deg hytte har du kanskje lyst på ferieleilighet i Frankrike? Mulighet til å ta et år fri for å reise jorden rundt? Flytte til større/mer sentral bolig. En buffer på tre månedslønner er godt å ha i tilfelle noe uforutsett skjer. Med bolig og bil kommer det også en del mer eller mindre forutsigbare vedlikeholdsutgifter, de er det lurt å sette av penger til i tillegg til bufferen. Kanskje har du lyst til å pusse opp bad eller kjøkken etterhvert? Det kan fort bli dyrt.

Boligen jeg eier er nyoppusset, (bad og kjøkken ble pusset opp i 2014), sentral i forhold til jobben og offentlig kommunikasjon. Det er en leilighet på 96 kvadratmeter, med to store soverom, kan med enkle grep gjøres om til en fire- roms. Det er mer enn nok for meg alene, selv hvis jeg skulle treffe noen å bli gravid er den stor nok.

Jeg har uføre og ulykkesforsikring,

Jeg skulle gjerne ha tatt fri fra jobben for å reise, men det lar seg ikke gjøre i mitt yrke.

Skrevet

Boligen jeg eier er nyoppusset, (bad og kjøkken ble pusset opp i 2014), sentral i forhold til jobben og offentlig kommunikasjon. Det er en leilighet på 96 kvadratmeter, med to store soverom, kan med enkle grep gjøres om til en fire- roms. Det er mer enn nok for meg alene, selv hvis jeg skulle treffe noen å bli gravid er den stor nok.

Jeg har uføre og ulykkesforsikring,

Jeg skulle gjerne ha tatt fri fra jobben for å reise, men det lar seg ikke gjøre i mitt yrke.

Da får du begynne å spare til drømmebryllupet, det koster visst fort noen hundre tusen. :ironi:

Pensjonssparing ville jeg begynt med i din situasjon. Ellers høres det jo ut som du har alt du trenger og mulighet til å bruke opp hele inntekten uten at det skaper noen problemer. Når du uansett har 2000 "til overs" hver måned ville jeg fordelt det mellom sparekonto og pensjonssparing. Og så gjort hva jeg ville med resten. (Og droppet å diskutere sparing med min mor, du er voksen nok til å ta dine egne avgjørelser, og du har neppe glede av hennes formaninger om sparing.)

• Liker 2
Skrevet

Hvis du sparer 1000 kr i mnd i 42 år til pensjon blir det en ganske stusselig sum å leve for når du pensjonerer deg. Ikke at 66 kommer til å bli pensjonsalder for oss uansett, vi kommer til å være spreke mye lenger enn det. Vi kommer til å få veldig lite fra staten, så om du vil pensjonere deg så tidlig som i 60-åra har du ikke noe annet valg enn å spare selv og da må du nesten begynne snart. 

Men det er jo så klart opp til deg hvor tidlig du vil pensjonere deg og hva slags økonomi du ønsker å ha da. 

Skrevet

Jeg betaler allerede ekstra på boliglånet, har 15 års nedbetalingstid istedenfor 25 år, som er det vanlige. Vet ikke nok om fond til spare i det.

TS

Du trenger ikke ha peiling på fond for å spare i det. Banken ordner det for deg.

Selv om du ikke ser poenget med å spare til noe spesielt, eller spare til pensjon, så kommer du til å se poenget med det etter hvert. Det er aldri bortkastet å ha sparepenger på konto selv om du ikke sparer til noe konkret. Jeg ville spart 5000,- fast hver måned hvis jeg var deg. Da kan du allikevel kose deg med det du har igjen, og ikke behøve å snu på krona.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg lurer på om du har oversikt over forbruket ditt? I følge hovedinnlegget bruker du 8000 - 13 000 kr på mat, shopping og kos. Hvor mye av dette går til mat? Og hvor mye til shopping? Og kos? 8000 - 13000 kr er mye penger, å bruke såpass på «kos» hver måned virker rett og slett ikke fornuftig i mine øyne. Jeg lurer på hva du bruker på de ulike postene hver måned? Er det virkelig verdt det? Dette utgjør 100 000  - 150 000 kr i året, er du sikker på at du trenger å bruke såpass på mat, shopping og «kos». 

Jeg er enig med flere her inne, jeg ville ha spart litt til pensjon, og kanskje til litt uforutsette utgifter som du kanskje ikke regner med i dag. Det er mye som kan skje i løpet av et liv, man kan miste jobben, renter kan stige, bilen kan ryke etc. 

Jeg ser at du har god oversikt, sparer litt hver måned og har buffer i orden. Men jeg må si meg enig med moren din her, bruke opp mot 13000 kr på «kos» hver måned virker ikke fornufting. 

Det er selvsagt opp til deg, du bestemmer selv hva du bruker pengene dine på. 

Skrevet

Sparekonto er et tapsprosjekt. Pengene dine taper seg i verdi hvert eneste år.

• Liker 1
Skrevet

Om du har såpass god råd at du kan bruke 8-13000 i måneden på mat og kos, så bør det være rom for at du kvitter deg med en stor del av boliglånet på kort tid! 

Selv om du har 15 års nedbetalingsplan, så er det helt greit å bli kvitt en del av gjelda!

Man vet aldri hva morgendagen bringer! 

Om du lager et fast trekk inn på en sparekonto som er øremerket huslån, så kan du tømme den regelmessig inn på lånet ditt når den er full nok. Videre kan du lage et annet fast trekk inn på en "kosekonto" som du kan overføre fra når det er noe du har lyst på. Resten går inn på en generell sparekonto som er for større innkjøp, møbler, ny bil, osv. Den kan selvsagt også slankes når den blir for full, og deler settes inn på huslånet. 

La det gå litt sport i det! Hvor mye ekstrainnbetalinger greier du på ett år? 50.000 eller 100.000? Det er lettere å betale ekstra nå som renta er lav! 

Om du blir kvitt store deler av boliglånet vil du oppleve en mye større frihet og større valgmuligheter senere.

Husk, du har fortsatt såpass god råd at du kan leve meget bra selv om du sparer! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...