AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #1 Skrevet 4. oktober 2015 Min mann kom hjem fra foreldremøte i bhg her en dag og fortalte at bhg hadde ytret ønske (egentlig lagt hanske sterke føringer ) om at jentene ikke skal ha på kjole der. Det ene argumentet -som jeg respekterer- er at det er upraktisk når ungene skal være ute og ha på ull og fleece over. Det har jeg ingen problemer med og tenker selvfølgelig på det når vi kler på. Det andre argumentet har jeg imidlertid større vansker med: Bhg mente nemlig at det førte til så mange kommentarer a la "å, så fin du er" og at det kan føre til misunnelse og for mye fokus på utseende. Jeg blir litt oppgitt, for det er ikke snakk om at noen av barna -såvidt jeg har sett- går med dyre eller voldsomt flotte klær, men enkle kjoler fra HM og Cubus, gjerne over ullklærne, og er det egentlig mulig og riktig å beskytte barn mot alt mulig? Kan man ikke heller lære dem at det er hver sin tur til å få komplimenter? Evt benytte muligheten til å snakke om at det er andre verdier som er viktigere? Og hva blir det neste -å nekte barna klær med fine farger? Å ikke ha fine fletter? Kjenner at jeg synes likhetstanken begynner å gå litt langt når det legges så mange føringer på antrekk, men er dette kanskje vanlig praksis i mange bhg rundt omkring?Anonymous poster hash: a0812...e10 23
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #2 Skrevet 4. oktober 2015 Det er fullstendig tullete. Man kan gi komplimenter på all slags bekledning. Jeg ville passet på å delta neste gang så du kan bli del av diskusjonen. Anonymous poster hash: b11b7...c89 13
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #3 Skrevet 4. oktober 2015 Det er fullstendig tullete. Man kan gi komplimenter på all slags bekledning. Jeg ville passet på å delta neste gang så du kan bli del av diskusjonen.Anonymous poster hash: b11b7...c89 Ja, neste gang blir det jeg som stiller! Anonymous poster hash: a0812...e10 3
Snabeltann Skrevet 4. oktober 2015 #4 Skrevet 4. oktober 2015 Men det første argumentet var jo bra da!?
Gjest Mythic Skrevet 4. oktober 2015 #5 Skrevet 4. oktober 2015 Som barnehageansatt er jeg helt enig med deg, TS, dette er tullete. Der hvor jeg jobber, er omtrent alle jentene kjolejenter, og de går i alt fra hverdagskjoler til Elsa-kjole eller tyllskjørt, og det er da helt ok. Jeg synes ikke barnehagen har noe som helst slags mandat for å legge føringer for påkledning (med mindre barna har dårlige/for små/for lite klær). Argumentet med at det er tungvint ved påkledning, er for tynt. Det er da bare å ta av kjolen før man har på yttertøy.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #6 Skrevet 4. oktober 2015 Min mann kom hjem fra foreldremøte i bhg her en dag og fortalte at bhg hadde ytret ønske (egentlig lagt hanske sterke føringer ) om at jentene ikke skal ha på kjole der. Det ene argumentet -som jeg respekterer- er at det er upraktisk når ungene skal være ute og ha på ull og fleece over. Det har jeg ingen problemer med og tenker selvfølgelig på det når vi kler på. Det andre argumentet har jeg imidlertid større vansker med: Bhg mente nemlig at det førte til så mange kommentarer a la "å, så fin du er" og at det kan føre til misunnelse og for mye fokus på utseende. Jeg blir litt oppgitt, for det er ikke snakk om at noen av barna -såvidt jeg har sett- går med dyre eller voldsomt flotte klær, men enkle kjoler fra HM og Cubus, gjerne over ullklærne, og er det egentlig mulig og riktig å beskytte barn mot alt mulig? Kan man ikke heller lære dem at det er hver sin tur til å få komplimenter? Evt benytte muligheten til å snakke om at det er andre verdier som er viktigere? Og hva blir det neste -å nekte barna klær med fine farger? Å ikke ha fine fletter? Kjenner at jeg synes likhetstanken begynner å gå litt langt når det legges så mange føringer på antrekk, men er dette kanskje vanlig praksis i mange bhg rundt i omkring? PS: Postet dette innlegget på gravid-forumet også ved en feiltagelse.Anonymous poster hash: a0812...e10
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #7 Skrevet 4. oktober 2015 Hadde fortsatt å kle ungene i kjole så lenge det er det dere og ungene vil. Hvis ungene vil pynte seg og føle seg fine må de vel få lov til det de også. Hvis det blir vanskelig å ta på fleece og ull over kjole er det jo bare til å ta den av før de begynner å kle på seg, enten gjør ungene det selv eller så bruker den vokse tre sekunder på å gjøre det. De lager et problem utav ingenting her. Anonymous poster hash: 54439...2ee 4
Gjest chiki Skrevet 4. oktober 2015 #8 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg ser helt ærlig ikke problemet, Jenta mi har ofte på kjole eller skjørt i barnehagen. På høsten og vinteren har hun det over ullklærne. Når de skal ut tar hun av kjolen/skjørtet og tar på ull/fleecedress utenpå. Da hun var mindre gjorde barnehagepersonellet det. Det er jo ikke noe særlig merarbeid.... De som jobber der sier ofte hun er fin når hun kommer. Hun ser av og til ut som hun skal på sirkus for tiden siden hun velger ut klærne selv ofte. Da føler hn seg utrolig fin, nåmens jeg er litt flau Det med komplimenter er jo helt tåpelig. Barn gir jo komplimenter for alt mulig. Jenta mi kan bli like misunnelig og føle seg mindre pen fordi venninnen har musefletter i dag mens hun selv har hestehale... Eller at ei har øredobber mens hun selv ikke får lov å ys hull i ørene. Kle jenta du opp i kjole om hun liker det!
Gjest chiki Skrevet 4. oktober 2015 #9 Skrevet 4. oktober 2015 Som barnehageansatt er jeg helt enig med deg, TS, dette er tullete. Der hvor jeg jobber, er omtrent alle jentene kjolejenter, og de går i alt fra hverdagskjoler til Elsa-kjole eller tyllskjørt, og det er da helt ok. Jeg synes ikke barnehagen har noe som helst slags mandat for å legge føringer for påkledning (med mindre barna har dårlige/for små/for lite klær). Argumentet med at det er tungvint ved påkledning, er for tynt. Det er da bare å ta av kjolen før man har på yttertøy. Helt enig! Syns kun det er tåpelig når foreldrene sier de må passe på å ikke grise på kjolen eller være forsiktig så den ikke blir ødelagt....
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 4. oktober 2015 #10 Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Første som slo meg er at det blir så mye fokus på at jentene er så fine og mye oppmerksomhet på jentene er så fine som kanskje kan føre til noe misunnelse fra noen av guttene?? Det er jo sjeldent man kommenterer hvor fine gutta er, men det blir mye oppmerksomhet på jentene sitt utseendet. Bare tanker. Kan du ikke spørre dem hva de mente? Endret 4. oktober 2015 av Steve Rogers
altflyter Skrevet 4. oktober 2015 #11 Skrevet 4. oktober 2015 Det er det latterligste jeg har hørt. Hvor mye skal barnehager og skole egentlig kontrollere og bestemme nå for tiden? En kjole/ et skjørt er kjapt å ta av, og er de i bommull kan du faktisk bare ta fleece/ullbuksen utenpå. Det der hadde jeg rett og slett ikke funnet meg i. Det er nesten så jeg hadde vurdert å sende ungen i kjole hver dag bare på trass. Hva er galt med at noen sier at ungen er fin? Det får da være grenser! De kan jo likegjerne ha på seg en fin bukse og få samme responsen. Nei... dette blir for dumt. Det der ville jeg ikke brydd meg om i det hele tatt 12
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 4. oktober 2015 #12 Skrevet 4. oktober 2015 Min mann kom hjem fra foreldremøte i bhg her en dag og fortalte at bhg hadde ytret ønske (egentlig lagt hanske sterke føringer ) om at jentene ikke skal ha på kjole der. Det ene argumentet -som jeg respekterer- er at det er upraktisk når ungene skal være ute og ha på ull og fleece over. Det har jeg ingen problemer med og tenker selvfølgelig på det når vi kler på. Det andre argumentet har jeg imidlertid større vansker med: Bhg mente nemlig at det førte til så mange kommentarer a la "å, så fin du er" og at det kan føre til misunnelse og for mye fokus på utseende. Jeg blir litt oppgitt, for det er ikke snakk om at noen av barna -såvidt jeg har sett- går med dyre eller voldsomt flotte klær, men enkle kjoler fra HM og Cubus, gjerne over ullklærne, og er det egentlig mulig og riktig å beskytte barn mot alt mulig? Kan man ikke heller lære dem at det er hver sin tur til å få komplimenter? Evt benytte muligheten til å snakke om at det er andre verdier som er viktigere? Og hva blir det neste -å nekte barna klær med fine farger? Å ikke ha fine fletter? Kjenner at jeg synes likhetstanken begynner å gå litt langt når det legges så mange føringer på antrekk, men er dette kanskje vanlig praksis i mange bhg rundt omkring?Anonymous poster hash: a0812...e10 Hvorfor har du lagt inn tråden her og?
Gjest Tekola Skrevet 4. oktober 2015 #13 Skrevet 4. oktober 2015 To like tråder er flettet. Tekola, admin.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #14 Skrevet 4. oktober 2015 Hvorfor har du lagt inn tråden her og? Postet den på feil forum først og kopierte den inn her etterpå med beskjed om at den første var feilpostet.Anonymous poster hash: a0812...e10
kissi Skrevet 4. oktober 2015 #15 Skrevet 4. oktober 2015 For noe tull! Jeg jobber i barnehage selv, og der har vi veldig mange kjolejenter. Ikke problematisk når vi skal kle på og gå ut heller, synes jeg. Når det gjelder kommentarer om hvor fine de er synes jeg barnehagen selv har en jobb å gjøre da, når det gjelder hvilke holdninger de har. Selv er jeg veldig bevisst hvordan jeg snakker til både gutter og jenter, og prøver å ikke gjøre forskjell, når det gjelder fin og tøff, for eksempel. Fortsett å kle jenta di i kjoler du :-) Jeg ville tatt en prat med barnehagen og fått dem til å utdype litt hva de mener her. 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #16 Skrevet 4. oktober 2015 Min mann kom hjem fra foreldremøte i bhg her en dag og fortalte at bhg hadde ytret ønske (egentlig lagt hanske sterke føringer ) om at jentene ikke skal ha på kjole der. Det ene argumentet -som jeg respekterer- er at det er upraktisk når ungene skal være ute og ha på ull og fleece over. Det har jeg ingen problemer med og tenker selvfølgelig på det når vi kler på. Det andre argumentet har jeg imidlertid større vansker med: Bhg mente nemlig at det førte til så mange kommentarer a la "å, så fin du er" og at det kan føre til misunnelse og for mye fokus på utseende. Jeg blir litt oppgitt, for det er ikke snakk om at noen av barna -såvidt jeg har sett- går med dyre eller voldsomt flotte klær, men enkle kjoler fra HM og Cubus, gjerne over ullklærne, og er det egentlig mulig og riktig å beskytte barn mot alt mulig? Kan man ikke heller lære dem at det er hver sin tur til å få komplimenter? Evt benytte muligheten til å snakke om at det er andre verdier som er viktigere? Og hva blir det neste -å nekte barna klær med fine farger? Å ikke ha fine fletter? Kjenner at jeg synes likhetstanken begynner å gå litt langt når det legges så mange føringer på antrekk, men er dette kanskje vanlig praksis i mange bhg rundt omkring?Anonymous poster hash: a0812...e10 Å herregud, jeg får fnatt av sånn.. ALT er ikke rettferdig, sånn kommer det til å være resten av livet. Noen drar på dyre ferier, andre blir hjemme. Noen bor med mamma og pappa, noen har skilte eller kun en forelder. Vi er ulike, og dersom vi skal drive å beskytte ungene og dekke over alle disse ulikhetene er det jo VI som lager fordommene. "Hysj, vi må ikke snakke til Ola om den fine ferien vår, han var nemlig bare på hytta". Hytta kan være kjempestas det, helt til de voksne snakker det ned. I barnehagen til jenta vår ønsker de heller ikke youghurt. Ikke fordi det er usunt, men fordi det er urettferdig når ikke ALLE har med. Ungene skal behandles som porselensdukker, og ikke kjenne på noen som helst følelser av misnøye, redsel, sjalusi osv. Helst smile hele veien. Kjempetrist, de blir ikke rustet overhodet til den voksenverdenen de vil møte. Ikke rart statistikkene er skyhøye på psykiske problemer når en aldri har lov til å være noe annet en glad. Anonymous poster hash: ebc66...b81 12
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #17 Skrevet 4. oktober 2015 Tusen takk for svar. Godt å høre at jeg ikke er helt på viddene. Jeg er helt enig i at det første argumentet er ok i de tilfellene hvor alle klærne må skiftes før de skal ut. Dersom det er snakk om at de har en enkel kjole utenpå ullklærne, synes jeg imidlertid ikke det argumentet holder heller, for de aller fleste barna klarer jo helt fint å ta av seg kjolen selv da! Det er igrunnen det andre argumentet som irriterer meg mest. Barn har da bare godt av å høre at andre kan få komplimenter, evt få komplimenter selv, og barnehagen kan snakke om viktigheten av å også fokusere på andre ting enn utseende. Med mindre man innfører uniform og forbud mot langt hår, fletter, hårpynt og øredobber, er det vanskelig å gardere seg mot komplimenter! Anonymous poster hash: a0812...e10
Eli0102 Skrevet 4. oktober 2015 #18 Skrevet 4. oktober 2015 Så tullete! Så mange rare regler som har kommet i barnehagene de siste årene.. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #19 Skrevet 4. oktober 2015 Ser ikke helt problemstillingen. Er det virkelig så viktig å få bruke kjoler og skjørt i bhg? Må da være bedre med "arbeidsklær" der, som man kan leke og utfolde seg i?Anonymous poster hash: 8808c...a08 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #20 Skrevet 4. oktober 2015 Ser ikke helt problemstillingen. Er det virkelig så viktig å få bruke kjoler og skjørt i bhg? Må da være bedre med "arbeidsklær" der, som man kan leke og utfolde seg i?Anonymous poster hash: 8808c...a08 Man kan vel leke og utfolde seg selv om man går med kjole eller skjørt vel? Anonymous poster hash: 54439...2ee 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå