Gå til innhold

4 åring og soving.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en snart fire år gammel 💙. Aldri vært noe problem med legging. Siste året har han våknet og kommet inn til meg på natta. Prater endel om spøkelser og monster nå, og vil ikke ligge inne på rommet sitt. Jeg var selv veldig redd når jeg var liten, og langt opp i alder, så jeg har forståelse for dette.

Jeg har latt han få ligge inne på rommet mitt, og da har han fint kunne ligge der inne alene mens jeg sitter i stua og ser tv.

De siste dagene har ikke det gått, da har jeg måttet være inne på rommer til han har sovnet.

Er dette i perioder, eller blir jeg muligens tvinnet litt rundt fingeren her?

Vi er jo alle forskjellige, og gutten min er ganske så sårbar og veldig var for stemninger, så tenker som så at har han behov for nærhet i perioder, får han det.

Noen erfaringer her?

Mvh

Førstegangs mamma ☺️

Anonymous poster hash: 79571...6b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg vil tro det er en mellomting. Prøv andre ting enn at du er der, nattlys, rolig musikk, lydbok. Han er nok kanskje litt engstelig noen ganger, men utnytter dette andre ganger. Det har iallefall guttungen her gjort. Hadde mareritt en tre, fire ganger og fikk sove hos oss, men plutselig kom marerittene hver natt og han ville sovne hos oss. Vi begynte m lydbok og vips ingen mareritt.

Anonymous poster hash: 1b079...227

Skrevet

Har en 3,5 åring som også er i en sånn periode. Skygger, spøkelser og monstre er skummelt å tenke på når han legger seg. Vi prøver å få han til å forklare nøyaktig hva han er redd for, også "løse" problemet. F.eks hvis han er redd for skyggene i taket, så viser vi at det bare kommer fra vinduet/lampa. Gjerne lar han prøve å lage en skygge selv. Hvis han er redd for spøkelser som skal komme gjennom vinduet, så lukker jeg gardinene ekstra godt og sier "Sånn! Nå er det et usynlig gjerde her som ingen klarer å komme gjennom!" Og sånn holder vi på ;) Som oftest er det greit.

Her hjelper det lite å si at det ikke finnes spøkelser. I hans hode er det virkelig, og det er bedre å finne løsninger sammen framfor å bagatellisere det. Ellers synes jeg absolutt at han skal få lov til å sove hos det hvis han er redd. Det går jo veldig i perioder alt sammen.

Skrevet

Akkurat ja, det høres fornuftig ut. Må ærlig innrømme at jeg har sagt at det ikke finnes spøkelser, så mye for problemløsning.

Skal teste lydbok og bedre forklaringer ☺️

Tusen takk, hilsen TS

Skrevet

Akkurat ja, det høres fornuftig ut. Må ærlig innrømme at jeg har sagt at det ikke finnes spøkelser, så mye for problemløsning.

Skal teste lydbok og bedre forklaringer ☺️

Tusen takk, hilsen TS

Jeg har også sagt at det ikke finnes. Men merket fort at det ikke hjalp. Men hvis han spør rett ut om monstre og spøkelser finnes, så sier jeg at de bare finnes på lat (Han er litt i den fasen, hvor det er viktig med hva som er på lat og ekte)

Håper iallefall at det bedrer seg for gutten din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...