Gå til innhold

Gode oppskrifter med løk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i løk, men synes det er vanskelig å finne oppskrifter på retter der der det er brukt mye løk. Er det noen som har tips (til noe annet enn løksuppe)?

Anonymous poster hash: 1fcfa...931
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løkpai med skinke

Løkpai med bacon

Løkpai med purre

Løkpai med ost

Ovnsbakt løk

Løkmos som tilbehør til kjøtt

Pastagrateng med løk

Anonymous poster hash: da21a...a3d
Skrevet

Ha løken i supper og gryter. Finhakk og ha i tomatsauser, potetmos, rotmos. Ha i wok. Ovnsbak alene eller med andre grønnsaker. Ha i paifyll. Ha i alle mulige ovnsretter og gratenger. Ha på pizza. Ha i taco. Ha i omelett. Stek og server til fisk, kjøttkaker eller biff. Hva kan du ikke bruke løk til?

Løken bør kuttes opp i fasonger som passer til retten. Små biter gir mer søtsmak enn større biter når det skal stekes. Det er ofte lurt å steke løken først for å bli kvitt litt løksmak og utvikle litt sødme.

Skrevet

Løkpai med skinke

Løkpai med bacon

Løkpai med purre

Løkpai med ost

Ovnsbakt løk

Løkmos som tilbehør til kjøtt

Pastagrateng med løk

Takk for tips! Har du link til gode oppskrifter på pastagrateng med løk og løkmos?

Ha løken i supper og gryter. Finhakk og ha i tomatsauser, potetmos, rotmos. Ha i wok. Ovnsbak alene eller med andre grønnsaker. Ha i paifyll. Ha i alle mulige ovnsretter og gratenger. Ha på pizza. Ha i taco. Ha i omelett. Stek og server til fisk, kjøttkaker eller biff. Hva kan du ikke bruke løk til?

Løken bør kuttes opp i fasonger som passer til retten. Små biter gir mer søtsmak enn større biter når det skal stekes. Det er ofte lurt å steke løken først for å bli kvitt litt løksmak og utvikle litt sødme.

Jeg bruker masse løk på den måten du skriver her, i gryter, sauer, taco etc. Er interessert i å finne oppskrifter der løken spiller en god rolle, da det både er veldig godt, sunt og billig :) 

Løkpizza:

http://arugulafiles.typepad.com/the_arugula_files/2011/01/pizza-cipolla-or-how-to-turn-a-few-onions-into-dinner.html

Variasjoner: Revet ost som gruyère kan blandes inn i løkmiksen, og bacon kan has på toppen. Veldig enkelt, og veldig godt.

Anonymous poster hash: e811d...744

Takk for tips!

Skrevet

Jeg bruker masse løk på den måten du skriver her, i gryter, sauer, taco etc. Er interessert i å finne oppskrifter der løken spiller en god rolle, da det både er veldig godt, sunt og billig :)

Uffda, da kan jeg ikke hjelpe deg så mye. Min kjære liker nemlig ikke løk så godt, så jeg er blitt ekspert på å blande løken i alt mulig uten at det smaker så voldsomt løk. Det er nemlig veldig veldig sunt og billig :fnise:

Skrevet

Takk for tips! Har du link til gode oppskrifter på pastagrateng med løk og løkmos?

Takk for tips!

Løkmos.

4 løk, finhakket
2 ss smør
2 ts hvetemel
1 ½ dl matfløte
Salt og pepper

Ha smør i en stekepanne med løken. La det surre på lav varme inntil 10 minutter. La løken bli blank og fin uten mye farge. Dryss over melet og rør inn. Bruk deretter fløten til å spe mens du rører. La blandingen koke opp og la det hele trekke noen minutter. Smak til med salt og pepper. Bruk stavmikser eller foodprocessor og kjør til en jevn og glatt mos.

Pastagrateng med løk:

Jeg er veldig gald i denne,men jeg bruker pastaskruer og ikke spagetti :)

Skrevet

Rødløk med vanilje! Det er helt fantastisk godt som tilbehør til både hvit fisk og kjøtt. 

Jeg deler rødløkene i to og så i skiver så jeg får "halvmåner". Det er ikke noe poeng i å si antall rødløk, de varierer jo enormt i størrelse. Men husk på at ferdig mengde er mindre enn halvparten av rå mengde, fordi det synker sammen under steking, når du beregner hvor mye du skal lage.

Smelt en klatt smør i panna og ha rødløken oppi. Dryss med sukker, vaniljepulver (laget av hele, knuste vaniljestenger), og litt salt. La rødløken surre lenge på svak/middels varme til den er helt myk og karamellisert.  

Skrevet

Lungemos med masse stekt løk, servert med kokte poteter, kålrot og gulrøtter

Seibiff med løk og poteter, og evt andre grønnsaker

Torsk og stekt løk blandet med dijonsennep, servert med blomkålmos, poteter og grønnsaker (rosenkål, brokkoli og gulrot f.eks.)

Baccalao med masse løk

Anonymous poster hash: 27299...fc3
Skrevet

Karamellisert rødløk er en ny favoritt hos meg! Bruker det som tilbehør til alt mulig rart :)

Er også kjempeglad i klassikeren seibiff med løk!

Skrevet

Jeg står og lager middag nå, har hakket opp 5 charlottløk og 3 hvitløksfedd.

Jeg lager spinat/løk/brokkoli pai :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...