Gå til innhold

Arhg! Katten klorer opp teppet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

:frustrert: Det dorske, late kattedyret mitt har fått seg ny hobby; klore på vårt nye teppe. Og teppet tåler ikke katteklørne i det hele tatt, det ser rett og slett sørgelig ut der pus har herjet.

Pus har mange andre steder hun kan klore alt hun lyster, men altså ikke på mitt nye teppe!!

Tips? Jeg kan jo ikke sitte vakt 24 t i døgnet for å si NEI med streng stemme....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte sitron som jeg kutta opp i skiver å la i blomster pottene for å få kattene til å slutte leke der.

Husker ikke hvor lang tid det tok, men de holder seg unna blomstene nå.

Så legg noen skåler med sitron skiver rundt om kring på teppe.

Skrevet

Har du prøvd klorebrett fra dyrebutikken?

De er innsatt med en lukt som skal virke tiltrekkende på katter. Min katt sliter ut 2-3 i året, så teppene mine er fortsatt like fine. Prøv et sånt brett, koster under 150,-

Skrevet
Har du prøvd klorebrett fra dyrebutikken?

De er innsatt med en lukt som skal virke tiltrekkende på katter. Min katt sliter ut 2-3 i året, så teppene mine er fortsatt like fine. Prøv et sånt brett, koster under 150,-

Det hjalp i hvertfall hos svigers. Katten deres var ekstrem til å klore på møbler, tepper o.l. De ble tipset om å kjøpe klorebrett og han er blitt mye bedre, selv om det hender at fristelsen til å klore litt på sofaen blir for stor...

Skrevet

Pus har klorebrett som jevnlig sprayes med lukt som pus liker og tiltrekkes av. Klorebrettet brukes flittig, og jeg er egentlig ikke plaget av at pus klorer på ting til vanlig. Jeg opplever at kloringen er helst på nye ting, og tenker at det er en form for markering.

Sitronskiver er jeg skeptisk til - teppet er helt lyst så de vil nok sette merker.

Takk for svar :P Jeg omøblerte litt i går, og har flyttet teppet vekk fra der pus vanligvis holder seg, så får vi se om det hjelper.

Skrevet
Pus har klorebrett som jevnlig sprayes med lukt som pus liker og tiltrekkes av. Klorebrettet brukes flittig, og jeg er egentlig ikke plaget av at pus klorer på ting til vanlig. Jeg opplever at kloringen er helst på nye ting, og tenker at det er en form for markering.

Sitronskiver er jeg skeptisk til - teppet er helt lyst så de vil nok sette merker.

Takk for svar :P Jeg omøblerte litt i går, og har flyttet teppet vekk fra der pus vanligvis holder seg, så får vi se om det hjelper.

får håpe det hjelper :)

mente ikke du skulle legge sitronen direkte på teppe

Skrevet

Vi har også klorebrett og et teppe som flittig blir klort i... :roll:

Men hva er det du spraier med da...?

Mayamor

Gjest Anonymous
Skrevet

Tamkattene har ulive, utspekulerte måter å hevde retten til et revir på, selv når de ikke er personlig tilstedet. Akkurat som ute i naturen oppnås dette ved en kombinasjon av lukt og smakspåvirkninger, som oppfattes av kattene i nabolaget. Hver katt bestemmer deretter om den har lyst til å fremkalle en mulig konfrontasjon ved å krysse grensene.

Katter har gjerne et yndlingssted (teppet ditt virker da yppelig :ler: (ok, fra spøk til alvor)) hvor de hvesser klørne sine - og kanskje et tre eller en gjerdestolpe. Det utvalgte stedet har som oftest en iøynefallende beliggenhet og blir jevnlig besøkt. Når katten hvesser klørne her, kan den se nesten sint ut, med flate ører. Hvessingen tjener jo to hensikter. For det første holder katten klørne sine skarpe, noe som er viktig fordi stadig gåing og klatring sliter på spissene, selv når de holdes inntrukket. Men enda viktere er likevel - i revirsammenheng, at det tydelige mønsteret som hvessingen etterlater, forteller andre katter at dette reviret allerede er opptatt, og at uvedkommende bør holde seg unna.

Katten vil også ha etterlatt seg duftspor under hvessingen, som stammer fra svette- og duftkjertler mellom tærne. Regelmessig hvessing vil tjene til å forsterke duften og sørge for at den ikke forsvinner. For katter som lever i et hjem, er en hvessestokk (eller et klorebredd) meget viktig, da de dermed får anledning til å etterlikne sin naturlige atferd innendørs. Det minsker også risikoen for at de skal bruke møblene til å hvesse klørne på. Katter kan også bruke urin som en ytterligere duftmarkering. Særlig hvis det dreier seg om hannkatter, er denne lukten sterk nok til at selv mennesker kan kjenne den. Lukten er særdeles plagsom og holder seg i lange tider. Den er også spesiell for hvert enkelt individ, og andre katter gjenkjenner den. Hannkatter markerer mer enn hunnkatter, da de av natur er mer revirbevviste. Beliggenheten av kattens penis - bakerst på kroppen mer enn på undersiden - hjelper til ved duftmarkeringene. Fordi markeringen skjer bakover, kan hannkatten velge seg ut målområder som porter og gjerder, hvor andre katter kan tenkes å gå forbi, og i nesehøyde slik at lukten lett oppdages. Omfanget av utendørsmarkering bestemmes av en rekke faktorer. Er det en fremmed katt i området, vil hyppigheten øke. På samme måte vil kraftig regnvær, som til sist vasker vekk lukten, fremkalle mer markering, fortrinnsvis på et tørrere sted, for eksempel en inngangsdør.

Det handler om å markere reviret, ikke for å være jævlig mot deg som katteeier.

Skrevet

Hvor lang tid tar det før katten skjønner at den skal bruke klorebrettet da?

Har en katt som klorer på det meste - den har et klorebrett, men går aldri dit på eget initiativ. Bærer den dit hver gang den klorer på noe - vil den til slutt gå dit sjøl?

K

Skrevet

Jeg sprayer med noe jeg har kjøpt i dyrebutikken, en lukt som katten liker, og som inneholder noen stoffer som virker lett rusende på katten, men som skal være helt ufarlig. Når den flasken er tom skal jeg forsøke noe som dyrlegen anbefalte; en spray det også, men den sprayen inneholder et spesielt stoff som aktiviserer et senter i hjernen på katten, og katten føler velvære. Dyrlegen anbefalte dette f.eks hvis katten skal være på steder den ikke er kjent, eller for å få katten til å bruke katteseng o.l. Tror en slik flaske kostet ca 200 kr, og skulle være drøy i bruk. Kanskje det kunne vært noe for pusen din, Kverula - for å se om pusen trekkes mot klorebrettet?

Takk for et informativt innlegg, Gjest. :) Jeg vet at kloring er en form for markering, og når valget står mellom nytt teppe og pus er valget heldigvis enkelt! (selv om jeg spøkte med mannen i går og sa; ta med kvitteringen for teppet og gå tilbake i butikken og lever inn katten... Ble bare litt frustrert.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...