Gå til innhold

Hvor mye betaler du på boliglånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg leier en bolig på 11500,- har jobb og alt er i orden. Jeg har tenkt å kjøpe bolig. Men vil gjerne høre fra deg som bor i Oslo og har kjøpt bolig. Om hvor mye du betaler på boliglånet både renter, avdrag også felleskostnader?

Jeg er 20 år.

Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: 9253f...807
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud..Tenkte jeg nå. Så mye for å leie.

Har betalt ned en del på lånet.

Står igjen kr.1.590.000

Betaler renter/avdrag kr. 7900.

Ingen fellesutgifter,siden det er vårt eget hus. Vi har da en del vedlikehold som beising..hage. ganske nytt hus. Vi har kommunale avgifter på ca 4000 i kvartalet .det er med eiendomsskatt. Utenfor Oslo.

Anonymous poster hash: 0b21d...cbf

Skrevet

Betaler 1800 kr (700kr renter + 1100kr avdrag)

Fellesutgifter 1450 som dekker (kabeltv, intenettt + borettslag utg)

Totalt 3250kr :)

Ganske greit å eie leilighet.. tenker jeg måtte ha betalt 7000-8000 kr for å leie og da går alt rett ut vinduet.

Anonymous poster hash: a3784...ac6
Skrevet

Fy fader så. Betaler jeg så mye! Bedre å kjøpe tenker jeg. Tenkte å kjøpe en rekkehus jeg. Og da må jeg opp i 3,5 m. 11000,- vil da betale renter og avdrag?

Skrevet

Fy fader så. Betaler jeg så mye! Bedre å kjøpe tenker jeg. Tenkte å kjøpe en rekkehus jeg. Og da må jeg opp i 3,5 m. 11000,- vil da betale renter og avdrag?

Evt hvor lenge tid trenger man for å kjøpe fra A til Å?

Skrevet

Har ca 900.000 igjen på lånet. Betaler 5550 i mnd inkludert renter. Fellesutgiftene ligger vel på rundt 2000 tror jeg. 

Anonymous poster hash: 13906...781
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Nærmere 10.000 kroner betaler jeg, hver måned. Bor på et lite bøttekott i Oslo. 

Endret av Steve Rogers
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg betaler 10 800 kr, har 1630000 kr i boliglån og en nedbetalingstid på 20 år. Bor ikke i Oslo.

Skrevet

TS, bruk en lånekalkulator på bankenes nettsider, så kan du leke deg litt og se hvor stort lån som gir hvilke beløp i renter og avdrag pr måned.

(Og husk at du ofte også må betale månedlige felleskostnader i tillegg, de varierer mye fra kåk til kåk, samt at bankene må ved vurdering av din lånesøknad beregne at du også skal kunne tåle en renteøkning på 5-6%.. Gjør også den øvelsen når du bruker lånekalkulatorene. Kanskje er da ikke lån på 3,5 mill særlig realistisk likevel)

Anonymous poster hash: 7b279...64e

Skrevet

Jeg betaler fast 7000, mannen betaler 4000. Dette er renter og avdrag. I tillegg kommer kommunale avg. og sånn. (I tillegg betaler vi det som er til overs når lønna kommer, det kan være 0 eller opp mot 25 000, men det er kanskje ikke denne typen info du er ute etter?)

Vi har et lån på ca 2,5 mill, og deler av det er avdragsfritt. 

Anonymous poster hash: fdb23...670
Skrevet

Gjeld + renter: 6000
felleutgifter: 3000

Leier ut leiligheten til 12500 i mnd, og betaler rundt 3500 totalt der jeg bor nå. Rundt 400 000 igjen på boliglån.

Anonymous poster hash: 5eb26...2fa
Skrevet

Hei jeg leier en bolig på 11500,- har jobb og alt er i orden. Jeg har tenkt å kjøpe bolig. Men vil gjerne høre fra deg som bor i Oslo og har kjøpt bolig. Om hvor mye du betaler på boliglånet både renter, avdrag også felleskostnader?

Jeg er 20 år.

Takk på forhånd :)

Alt det du spør om avhenger av hvor mye du er nødt til å låne, og hva slags lånebetingelser du får. Du må stille med 15% av egenkapitalen selv, så da kan du fort regne ut hvor mye du kan låne for. Det finnes mange lånekalkulatorer på nett som kan hjelpe deg med å se hvor mye du må betale i måneden hvis du kjøper for x antall kroner. Felleskostnader og fellesgjeld varierer fra bolig til bolig.

Ta hensyn til eierform. Jeg har kjøpt andelsleilighet, og må derfor betale en "husleie" (felleskostnader) på rett under 3000 kr/mnd. Så på en selveierleilighet der jeg måtte betale nesten like mye i kommunale avgifter.

Jeg har fått flere forslag til type lån hos samme bank, der de tok høyde for ulike faktorer- nedbetaling over 20 eller 30 år, serielån eller annuitetslån, etc, binde renta eller ei, muligheter for avdragsfritt lån i en korttidsperiode (der man bare betaler renta - altså får banken det de faktisk tjener penger på, men man betaler ikke ned på sitt eget lån). 

Det er med andre ord mye å undersøke, jeg syntes dette var helt fremmed da jeg begynte å lete, men så blir man litt klokere på egne behov etterhvert. Da jeg prata med banken sa jeg at det viktigste for meg var hvor mye jeg betalte i måneden, og at jeg ikke ville låne så mye at jeg endte opp med å betale mer enn det jeg ville ha gjort for å leie. 

Skrevet

Ca. 10000 kroner i måneden. Fellesutgifter ca. 2500. Lånet er like under 1,5 mill.kroner, og vi har noe sånt som 13 år igjen på nedbetalingen.

Nedbetalingstid og evt. avdragsfrihet har mye å si for hvor mye man betaler på lånet hver måned.

Anonymous poster hash: 07128...826

Skrevet

Jeg har 1,250 mill i lån, betaler ca 7800kr i mnd i avdrag/renter, og da har jeg avdragsfrihet på deler av lånet mitt. Lånet mitt er delt i 2, og det lånet som er for 75-85% av boligens verdi betaler jeg avdrag på, mens det som er for 0-74% av boligens verdi betaler jeg kun renter på. 

Anonymous poster hash: 7be68...108
Skrevet

Min samboer og jeg betaler 3680 kr på boliglånet hver måned, fellesutgiftene er på 5287 kr per måned.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...