AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #1 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg har blitt uføre og er gift. Jeg bor på Sørlandet og min mann bor i Oslo. Leier et hus der. Vi begge har adresse i huset i Oslo pga vi har fritidsbolig på Sørlandet der jeg er hele tiden. Siden vi bor fra hverandre stort sett hele tiden så lurte jeg på om jeg får høyere utbetaling om jeg ber om flytting til Sørlandet, eller er det slikt at det er samme hvor du bor? Så lenge man er gift så har man samme økonomi fra nav sin side.Anonymous poster hash: 6057c...87c
drikkerbrushverdag Skrevet 4. oktober 2015 #2 Skrevet 4. oktober 2015 Det er ikke sikkert at du kan melde flytting til fritidsbolig uansett, da ikke alle kommuner godkjenner dette som fast bolig - selv om du faktisk bor der fast. Sjekk reglene i den aktuelle kommunen. Kjenner ikke til regelverket, men jeg vil ikke tro at det påvirker utbetalingen siden dere er gift.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #3 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg har blitt uføre og er gift. Jeg bor på Sørlandet og min mann bor i Oslo. Leier et hus der. Vi begge har adresse i huset i Oslo pga vi har fritidsbolig på Sørlandet der jeg er hele tiden. Siden vi bor fra hverandre stort sett hele tiden så lurte jeg på om jeg får høyere utbetaling om jeg ber om flytting til Sørlandet, eller er det slikt at det er samme hvor du bor? Så lenge man er gift så har man samme økonomi fra nav sin side.Anonymous poster hash: 6057c...87c Dere er gift. Ergo, utbetalingen blir som den blir. Anonymous poster hash: 49223...75e 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #4 Skrevet 4. oktober 2015 Det er ikke sikkert at du kan melde flytting til fritidsbolig uansett, da ikke alle kommuner godkjenner dette som fast bolig - selv om du faktisk bor der fast. Sjekk reglene i den aktuelle kommunen. Kjenner ikke til regelverket, men jeg vil ikke tro at det påvirker utbetalingen siden dere er gift. Oki. Kanskje jeg kan ringe til nav og høre, selv om jeg føler spørsmålet ble litt dumt. Men skal sjekke ut. Takk.Anonymous poster hash: 6057c...87c
drikkerbrushverdag Skrevet 4. oktober 2015 #5 Skrevet 4. oktober 2015 Oki. Kanskje jeg kan ringe til nav og høre, selv om jeg føler spørsmålet ble litt dumt. Men skal sjekke ut. Takk.Anonymous poster hash: 6057c...87c Tror det er lurt å sjekke med kommunen først, det er ikke sikkert at nav vil være behjelpelige i og med at du ønsker å få mer penger fra dem
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #6 Skrevet 4. oktober 2015 Hvis du har dårlig råd og vil ha mer skattepenger fra nav kan du vel selge en av husene?! Anonymous poster hash: 61ddd...f04 3
Rotemor Skrevet 4. oktober 2015 #7 Skrevet 4. oktober 2015 Oki. Kanskje jeg kan ringe til nav og høre, selv om jeg føler spørsmålet ble litt dumt. Men skal sjekke ut. Takk.Anonymous poster hash: 6057c...87c Å trikse og mikse med adresser for å f mer penger heter trygdebedrageri. Ergo ulovlig. Jeg synes ikke folk skal gi råd her. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #8 Skrevet 5. oktober 2015 Gift er gift. Dere har da forsørgeransvar overfor hverandre, og du får naturligvis (og heldigvis) ikke mer utbetalt om du melder flytting til hytta. Anonymous poster hash: 60e52...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #9 Skrevet 5. oktober 2015 Må du slutte da. Det er et spørsmål og det er det samme som om du hadde vært uføre å flyttet til syden fordi kanskje helsen din er bedre der. Noe mange gjør.. Da har dere ikke felles økonomi lengre som man gjør om man bor sammen slm gift. Ser ikke at spørsmålet mitt blir tatt om svindel. Er det ikke lov så er det ikke lov, men jeg føler vi ikke har noe felles økonomi når vi bor så lenge fra hverAndre, så det er jo hele poenget mitt. Anonymous poster hash: 6057c...87c 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #10 Skrevet 5. oktober 2015 Tror det er lurt å sjekke med kommunen først, det er ikke sikkert at nav vil være behjelpelige i og med at du ønsker å få mer penger fra dem Skal gjøre det idag. Takk for tilbakemelding.Anonymous poster hash: 6057c...87c
Rotemor Skrevet 5. oktober 2015 #11 Skrevet 5. oktober 2015 Må du slutte da. Det er et spørsmål og det er det samme som om du hadde vært uføre å flyttet til syden fordi kanskje helsen din er bedre der. Noe mange gjør.. Da har dere ikke felles økonomi lengre som man gjør om man bor sammen slm gift. Ser ikke at spørsmålet mitt blir tatt om svindel. Er det ikke lov så er det ikke lov, men jeg føler vi ikke har noe felles økonomi når vi bor så lenge fra hverAndre, så det er jo hele poenget mitt. Anonymous poster hash: 6057c...87c Følelser har lite med lovligheten å gjøre. Enten er man gift, eller separert osv. Kommunen har i n g e n t i n g med dette å gjøre. Det vil anses som trygdemisbruk å jukse med adresser. Det er ikke en følelse jeg har.
SiMa Skrevet 5. oktober 2015 #12 Skrevet 5. oktober 2015 Å trikse og mikse med adresser for å f mer penger heter trygdebedrageri. Ergo ulovlig. Jeg synes ikke folk skal gi råd her. Strengt tatt er det ulovlig å være registrert i folkeregisteret på en annen adresse enn der man faktisk bor. Så hvis ts skal følge loven må hun enten melde flytting til ferieboligen (hvis kommunen godtar det), eller tilbringe mer tid i leiligheten i Oslo. 1
Rotemor Skrevet 5. oktober 2015 #13 Skrevet 5. oktober 2015 Strengt tatt er det ulovlig å være registrert i folkeregisteret på en annen adresse enn der man faktisk bor. Så hvis ts skal følge loven må hun enten melde flytting til ferieboligen (hvis kommunen godtar det), eller tilbringe mer tid i leiligheten i Oslo. Hun bor jo sammen med mannen sin, men oppholder seg på hytta. Det er ikke det samme. De er jo ikke separert. Uansett så blir det jo svært spekulativt når motivet - ike er å gjøre det rette - men å få mer penger pga valgt situasjon. Dersom hun og mannen virkelig ikke bor sammen, så får de ta ut separasjon da.
SiMa Skrevet 5. oktober 2015 #14 Skrevet 5. oktober 2015 Hun bor jo sammen med mannen sin, men oppholder seg på hytta. Det er ikke det samme. De er jo ikke separert. Uansett så blir det jo svært spekulativt når motivet - ike er å gjøre det rette - men å få mer penger pga valgt situasjon. Dersom hun og mannen virkelig ikke bor sammen, så får de ta ut separasjon da. Det er fullt lovlig for ektefeller å bo på hvert sitt sted. Ts sier jo også i hi at hun er i ferieboligen på sørlandet "hele tiden", jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli til at hun bor i Oslo. Begrunnelse for redusert ytelse når du er gift er at det er billigere å dele husholdning enn å bo hver for seg. Så lenge ts og mannen faktisk bor på hvert sitt sted (som ts sier er tilfelle) slår ikke dette argumentet inn. Ts: Hvor stor er uføretrygden din? Har du minsteytelse går det frem av folketrygdoven § 12-13 at uføretrygden reduseres hvis du lever sammen med ektefelle. En rask sjekk ga ikke noe svar på om det samme gjelder ved vanlig beregnet uføretrygd, men du kan fort se på vedtaket ditt om det er gjort reduksjon fordi du er gift. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-8#KAPITTEL_5-8 § 12-13.Uføretrygdens størrelse Uføretrygd ytes med 66 prosent av grunnlaget etter § 12-11. Minste årlige ytelse er 2,28 ganger grunnbeløpet (ordinær sats) for personer som lever sammen med en ektefelle (se § 1-5) eller med en samboer i et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene. For andre utgjør minste årlige ytelse 2,48 ganger grunnbeløpet (høy sats).
Rotemor Skrevet 5. oktober 2015 #15 Skrevet 5. oktober 2015 Da må hun ta ut separasjon. De er fortsatt å regne som hverandres medforsørgere. Ingen andre skal ta regningen for deres livsvalg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå