Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ålreit, jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem med dette. Skal nevne at jeg elsker julen, med tanke på mat og det å være sammen med folk man er glad i, men...

Hver eneste jul får jeg 99% ræl som jeg ikke trenger/ikke vil ha. Det meste blir resirkulert eller stuet bort i et skap. Jeg er i midten av tjueårene, og kan stort sett kjøpe meg selv det jeg ønsker meg. Min samboer og jeg pleier ikke å kjøpe julegave til hverandre, men heller bruke pengene på ferie sammen, eller å finne på noe annet. Det fungerer utmerket, synes jeg.

Nå er det sånn at jeg fortsatt reiser til foreldrene mine i jula. Har søsken, hvorav en av de også er med på tanken om å ikke gi julegaver lenger (vedkommende har ytret forslag om å heller gi penger til veldedighet, noe jeg er 100% enig i). Dog har vedkommende ikke 100% klart å sette seg bak dette forslaget, da et forsøk fra h*ns side i fjor var å gi 1) penger til veldeldighet (supert!) og 2) noe ræl fordi "du må jo få noe" -- som var da altså helt mot sin hensikt vil jeg si da. Får også gaver fra enkelte tanter og onkler.

Uansett. Jeg har ikke lyst å gi julegaver lenger, det er sløseri og skikkelig bortkastet. Jeg vil heller gjøre en større donasjon, si til f.eks røde kors eller noe lignende. Hvordan skal jeg si dette til familien, uten å virke lumpen? Pr. SMS til de som sees lite i løpet av året? F.eks tanter og onkler som kun sees til jul når vi utveksler gaver. De aner jo ikke hva jeg driver med resten av året. Hva med venninner? Jeg har noen venninner som gir meg gave (og jeg de, fordi de gir meg), men man må jo gjerne si fra til de også på forhånd?

Åpen for forslag/erfaringer!

Anonymous poster hash: bd613...725
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vel egentlig enig med deg. Jeg er også i midten av 20 årene og har de siste årene tenkt at det med julegaver egentlig bare er stress. Jeg har vanskeligheter med å finne på ting å ønske meg selv, og jeg har problemer med å finne på ting å kjøpe til andre. Jeg er student og har ikke muligheten til å kjøpe gaver før jeg drar hjem til julen både pga. plass i kofferten når jeg flyr hjem (trenger de 20 kiloene når jeg skal være vekke i 2 uker, både på fjellet og i byen), men også fordi jeg ikke har tid til å begynne med julegaveshopping midt i eksamenslesingen. Dermed har jeg nå i 4 år på rad stresset ut på butikkene 21. eller 22. desmeber og kjøpt gaver i en fei, med en innstilling om å bare bli ferdig med det sånn at kosen kan starte. Jeg hadde ikke hatt noe imot å ikke få noe gaver spesesielt om jeg slapp å kjøpe til noen også. 

Likevel så syns jeg barna fortsatt må få gaver. Det kan helt klart gies mindre, men det er nå en del av barndommen at når man har lyst på noe, så ønsker man seg det til bursdag eller jul. Så jeg er for at julen kan være barna sin og at vi voksne ikke trenger gaver. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt imot å kjøpe gaver som er helt uten mål og mening

Da foretrekker jeg heller å ikke få en gave

Jeg gjør det enkelt. Siden mine tantebarn får så utrolig mye, så kjøper jeg noe jeg vet de får bruk for. Om det så er en ullbukse eller om det er pengebidrag til noe de virkelig ønsker seg

Til de voksne så blir det gjerne noe hjemmelaget (jeg lager mye forskjellig av snop, hekletøy, kremer osv til vanlig). Da blir det en liten ting til dem hver som jeg vet de bruker

Jeg liker i gi bort gaver, jeg bare liker det ikke om det blir en tankeløs mening bak det (eller om det går sport i å gi de dyreste gavene)

• Liker 3
Skrevet

Reis bort i jula da, for å makrere at det nå er en endring i juletradisjoner og alt rundt.

Gi beskjed på forhånd at du i år ikke kjøper julegaver til de du ikke ønsker å få eller gi noe til.

Anonymous poster hash: 8d608...f8f

• Liker 1
Skrevet

Forbruksvarer man vet blir satt pris på er en god gave. Til min venninne som har dårlig plass og som elsker appelsinmarmelade laget jeg mandarinmarmelade, kjekt å ha noe å pakke opp men som ikke skaper rot og ekstraarbeid. 

Mht gave til veldedighet kan man slå to fluer  en smekk. F.eks fra shooshoos' nettside:

Shooshoos™ are designed and 100% manufactured in Cape Town, South Africa. Our employees have been part of the happy Shooshoos™ team for over 15 years and take great pride in the beautiful baby and toddler shoes we produce. Founded in Cape Town in 1996 with the objective of uplifting disadvantaged communities

Kan du kanskje sette opp en ønskeliste med varer du trenger, fra organisasjoner/produsenter som arbeider etter dette prinsippet?

En annen nettside jeg liker veldig godt er denne.

http://greatergood.com/

Her velger du hvilken sak du vil støtte øverst, og ved hver gjenstand står det hvor mye kjøp av gjenstanden vil gjøre for saken du støtter. F.eks velger du å støtte en dyrevernsorganisasjon ved å kjøpe en gjensand, står det "ved kjøp av denne gjenstanden finansierer du 17 skåler med kattemat til hjemløse dyr.

Anonymous poster hash: d9f61...112
Skrevet

Kirkens nødhjelp og Fremtiden i våre hender har sånn at du kan gi en donasjon, og så får du et valg om å kjøpe et kort og f.eks en liten eske konfekt sånn at du har en liten dings å gi også. Jeg hadde personlig syntes det var litt rart å ikke gi *noe*, men i likhet med poster ovenfor liker jeg godt å gi forbruksvarer til de som har alt. Fikenmarmelade og kanskje noe god ost er en slager, eller julekaker eller lefser. Så voksne folk som har det de trenger og har lyst på får gjerne det, eller så velger jeg ut noe jeg tror de vil like - en voksen bonde kan f.eks få gi bort jordbruksutstyr i et annet land. Sjekk ut gaversomforandrerverden.no. 

Jeg har ofte spandert julebord på venner i stedet for å gi gave. Det trenger ikke være så komplisert, men det er sjelden vi møtes, hele gjengen. 

Jeg skjønner godt hvor du vil, men det er sjelden folk opprettholder det å ikke gi gave, og da blir det rart å komme helt tomhendt. 

Skrevet

Kanskje en fb-status for å markere beslutningen?

Kjære venner og familie. Heretter ønsker jeg meg ingen julegaver, og kommer selv til å heller donere en sum til en veldedighet jeg støtter. Jeg, som de fleste voksne, har nok av ting, og jeg vil heller kose meg enn å løpe rundt i butikker for å kjøpe ting jeg ikke egentlig tror dere har bruk for. Og jeg vil ikke at dere skal trenge å gjøre det for meg heller. La oss heller kose oss med avslapping og hygge, det er det jeg ønsker meg til jul :)

Anonymous poster hash: 6462e...efe
  • Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Selv har jeg oppfordret alle jeg kjenner til å skrive ønskelister nettopp av denne grunn. Aldri opplevd at noen har tatt det negativt. Jeg gjør dette selv, og passer på at min ønskeliste inneholder ting som er veldig rimelig i tilfelle noen har dårlig råd, som ny dusjsåpe, deo e.l. Det er jo ting som blir brukt opp og som jeg setter pris på. Det er jo mye bedre å gi noe sånt fremfor nips og annet ræl som bare blir liggende å ta opp plass.

Husker jeg fikk et juleservise i 19-årsgave, da hadde jeg akkurat hadde startet på en 6 årig utdannelse og derav kom til å bo på en pitteliten hybel de neste årene. Hadde jo ingen bruk for det eller noe sted å gjøre av det. Fint servise for all del, men ikke så veldig gjennomtenkt. Så om jeg skal gi gave til noen jeg ikke kjenner så godt eller som jeg ikke vet hva ønsker seg, så kjøper jeg ALLTID forbruksvarer. Men det må jo også være gjennomtenkt. Å kjøpe en skikkelig parfymert bodylotion til noen med sensitiv hud er jo ikke akkurat gunstig.

Anonymous poster hash: 6ebb3...81f
  • Liker 1
Skrevet

Kirkens nødhjelp og Fremtiden i våre hender har sånn at du kan gi en donasjon, og så får du et valg om å kjøpe et kort og f.eks en liten eske konfekt sånn at du har en liten dings å gi også. 

Det er sikkert en ordning som passer for mange, men jeg finner ikke link til dette. Hvor står dette?

Skrevet

Det er allerede en tråd her inne om akkurat det samme.

Anonymous poster hash: 1e94e...5e2

Skrevet

Det er sikkert en ordning som passer for mange, men jeg finner ikke link til dette. Hvor står dette?

Kirkens nødhjelp er den "klassiske", der du f.eks kjøper ei geit: https://gaversomforandrerverden.no/

Det er den jeg pleier å bruke. Her finner du en liste over andre hvis du har et formål du har mer lyst til å støtte: http://www.startsiden.no/nettguide/nettbutikker/alternative_julegaver/

Skrevet

Ønsk deg selv at de som gir deg gaver gir til en tilfeldig veldedig organisasjon eller en du velger. 
Om du skal gi gaver til noen så kan du si "Fra i år av har jeg tenkt å avslutte med vanlige gaver. Jeg har tenkt å fokusere på veldedige organisasjoner. Og derfor tenker jeg du/dere kan ønske hvilken organisasjon jeg skal gi penger til eller gi beskjed dersom dere synes det er ok at vi slutter med gaver". 
Fra noen organisasjoner får man med en liten gave eller kan kjøpe hvor pengene går til organisasjonen. Da kan jo mottakeren få en liten oppmerksomhet på den måten. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor dette skal være så vanskelig. Hva med å labbli å kjøpe seg alt mulig hele tiden, og heller lære seg å vente på ting ? Poenget med julegaver er ikke at man skal få ting for å fylle opp skap og skuffer, poenget er at en der ute som er glad i deg tenker på deg og kjøper noe til deg for at du skal bli glad. Jeg elsker julegaver, jeg elsker å gi dem, elsker å få dem, elsker å pakke opp en gave fra en person jeg er glad i på julaften, tenke på den personen og lure på hva de har tenkt når de har handlet til meg. Og så motsatt, jeg tenker på hva de tenker om sin gave fra meg, og håper at de blir glade og sender meg en tanke. Ikke ta fra oss julegavene. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg gir ønskeliste til alle som jeg får julegaver av  og ber dem gjerne gå sammen om å kjøpe noe "dyrt" til meg, ifjor ønsket jeg meg ny dundyne sa str og merket jeg ville ha og de fleste gikk sammen og ga meg den, og fikk kun ting fra ønskelisten jeg hadde levert ut. Og jeg fikk ønskeliste fra de jeg ga til og ga dem det de ønsket seg.

Hadde blitt snyt fornærmet om noen hadde gitt til noe til  veldedighet, i mitt navn..

Anonymous poster hash: b5ab5...771
  • Liker 4
Skrevet

Jeg gir ønskeliste til alle som jeg får julegaver av  og ber dem gjerne gå sammen om å kjøpe noe "dyrt" til meg, ifjor ønsket jeg meg ny dundyne sa str og merket jeg ville ha og de fleste gikk sammen og ga meg den, og fikk kun ting fra ønskelisten jeg hadde levert ut. Og jeg fikk ønskeliste fra de jeg ga til og ga dem det de ønsket seg.

Hadde blitt snyt fornærmet om noen hadde gitt til noe til  veldedighet, i mitt navn..

Jeg er enig. Jeg hadde kanskje ikke forventet at folk gikk sammen, men er det fex søsken og foreldre og man ønsker seg noe skikkelig, er det helt sikkert mulig å hinte om det tilstrekkelig. Vi gikk sammen og kjøpte fullt klatreutstyr og årskort på et klatresenter til en svoger av meg en gang, kostet noen tusen tilsammen men vi var flere som gikk sammen. Det er det jeg mener, hvis man prøver å legge litt sjel i julegavetankene alle sammen der ute kan julegaver bli det de var ment å være. 

Skrevet

Jeg er enig. Jeg hadde kanskje ikke forventet at folk gikk sammen, men er det fex søsken og foreldre og man ønsker seg noe skikkelig, er det helt sikkert mulig å hinte om det tilstrekkelig. Vi gikk sammen og kjøpte fullt klatreutstyr og årskort på et klatresenter til en svoger av meg en gang, kostet noen tusen tilsammen men vi var flere som gikk sammen. Det er det jeg mener, hvis man prøver å legge litt sjel i julegavetankene alle sammen der ute kan julegaver bli det de var ment å være. 

Nei jeg forventa det ikke,men siden jeg ønska meg en "dyr" dundyne så sa jeg siden jeg ønsket meg det mest av alt så sa jeg gå gjerne sammen om den :)   

• Liker 1
Skrevet

Reis bort i jula da, for å makrere at det nå er en endring i juletradisjoner og alt rundt.

Gi beskjed på forhånd at du i år ikke kjøper julegaver til de du ikke ønsker å få eller gi noe til.

Anonymous poster hash: 8d608...f8f

Elsker andre ting med julen, som familiesamvær og mat. Vil derfor ikke reise bort, men vet også av erfaring at dette ikke stanser julegavene. :)

Forbruksvarer man vet blir satt pris på er en god gave. Til min venninne som har dårlig plass og som elsker appelsinmarmelade laget jeg mandarinmarmelade, kjekt å ha noe å pakke opp men som ikke skaper rot og ekstraarbeid. 

Mht gave til veldedighet kan man slå to fluer  en smekk. F.eks fra shooshoos' nettside:

Kan du kanskje sette opp en ønskeliste med varer du trenger, fra organisasjoner/produsenter som arbeider etter dette prinsippet?

En annen nettside jeg liker veldig godt er denne.

http://greatergood.com/

Her velger du hvilken sak du vil støtte øverst, og ved hver gjenstand står det hvor mye kjøp av gjenstanden vil gjøre for saken du støtter. F.eks velger du å støtte en dyrevernsorganisasjon ved å kjøpe en gjensand, står det "ved kjøp av denne gjenstanden finansierer du 17 skåler med kattemat til hjemløse dyr.

Til voksne jeg ikke omgås særlig med til hverdagslig har jeg begynt å gi hjemmelaget digg (cookies/konfekt) og vin. Har funket greit, folk virker som å like det veldig godt. Liker veldig godt idéen din om shooshoos' (jeg har ikke barn, men flott å gi til søsken som har). Veldig godt forslag med greatergood også.

Jeg skjønner hva du mener. Selv har jeg oppfordret alle jeg kjenner til å skrive ønskelister nettopp av denne grunn. Aldri opplevd at noen har tatt det negativt. Jeg gjør dette selv, og passer på at min ønskeliste inneholder ting som er veldig rimelig i tilfelle noen har dårlig råd, som ny dusjsåpe, deo e.l. Det er jo ting som blir brukt opp og som jeg setter pris på. Det er jo mye bedre å gi noe sånt fremfor nips og annet ræl som bare blir liggende å ta opp plass.

Husker jeg fikk et juleservise i 19-årsgave, da hadde jeg akkurat hadde startet på en 6 årig utdannelse og derav kom til å bo på en pitteliten hybel de neste årene. Hadde jo ingen bruk for det eller noe sted å gjøre av det. Fint servise for all del, men ikke så veldig gjennomtenkt. Så om jeg skal gi gave til noen jeg ikke kjenner så godt eller som jeg ikke vet hva ønsker seg, så kjøper jeg ALLTID forbruksvarer. Men det må jo også være gjennomtenkt. Å kjøpe en skikkelig parfymert bodylotion til noen med sensitiv hud er jo ikke akkurat gunstig.

Anonymous poster hash: 6ebb3...81f

Må innrømme jeg ikke er glad i ønskelister. Helt greit at andre har de, men jeg lager meg ikke min egen. Årsaken til det henger nok sammen med at jeg kjøper meg ting jeg trenger selv. Av og til spør folk meg om hva jeg ønsker meg, og da ser jeg an hvem som spør, og gir et forslag som passer etter forhold/økonomisk evne. Men stort sett avblåses forslaget, og da blir det litt useless.

Haha, kjenner igjen den servise-historien. Om det hjelper fikk jeg anti-rynkekrem som tenåring. Jeg hadde definitivt ikke rynker. Takk, tante 40+.

Det er allerede en tråd her inne om akkurat det samme.

Anonymous poster hash: 1e94e...5e2

I motsetning til de trådene jeg så, er det ikke økonomiske årsaker til at jeg ikke lenger ønsker å utveksle julegaver. Er mer basert på gavepress og det vanvittige overforbruket man ser hver jul, hvor man bryter rekord på rekord i forhold til hvor mye man kjøper i gaver. Om det finnes flere tråder om akkurat dette post den gjerne, så kan de vel kanskje flettes? :)

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor dette skal være så vanskelig. Hva med å labbli å kjøpe seg alt mulig hele tiden, og heller lære seg å vente på ting ? Poenget med julegaver er ikke at man skal få ting for å fylle opp skap og skuffer, poenget er at en der ute som er glad i deg tenker på deg og kjøper noe til deg for at du skal bli glad. Jeg elsker julegaver, jeg elsker å gi dem, elsker å få dem, elsker å pakke opp en gave fra en person jeg er glad i på julaften, tenke på den personen og lure på hva de har tenkt når de har handlet til meg. Og så motsatt, jeg tenker på hva de tenker om sin gave fra meg, og håper at de blir glade og sender meg en tanke. Ikke ta fra oss julegavene. 

Jeg er et uavhengig menneske som ikke ønsker å sitte og vente på noe jeg trenger nå. Jeg vil ikke ønske meg ræl, og ting jeg ikke trenger. Jeg samler ikke på asjetter. Jeg bruker ikke hudpleieprodukter med parabener. Jeg er rett og slett for vanskelig til at folk klarer å kjøpe gave til meg.

"Jeg ønsker meg oppbevaringskasser!" sier jeg. "Nei, det ekke morsomt nok," sier tante Audhild, "her har du en snowglobe med glitter i stedet!". Ender meg at jeg uansett må kjøpe meg oppbevaringskasser, men i stedet for å gjøre det når jeg i utgangspunktet trengte de i november må jeg nå gjøre det i slutten av desember/januar.

"Jeg er opptatt av nettsikkerhet og ønsker unngå at min informasjon blir sendt og solgt ut i det vide og brede." sier jeg. "Da trenger du definitivt et aktivietsarmbånd fra et stort selskap!" sier onkel Truls og gir meg, sammen med resten av slekta jeg ikke ser til daglig, en FitBit. For det første en langt dyrere gave enn jeg ønsker å være utakknemmelig for, men jeg kommer ikke til å bruke den. Den vil bli gitt videre. Ulikt andre liker jeg heller ikke å regifte, ikke fordi det ikke skulle bli brukt (det er jo bra at det blir brukt), men regifting vitner om at det i utgangspunktet var en dårlig (les: ikke gjennomtenkt) gave.

Jeg liker gjennomtenkte gaver, slik som alle andre. Problemet er at alle av en eller annen grunn skal bli kreative selv etter de spør. Jeg trenger ikke nips, jeg liker ikke ræl og hvorfor kjøpe noe helt annet enn hva man fikk som forslag i utgangspunktet? Jeg ELSKER å gi gaver, og det aller kjekkeste jeg vet er når folk blir skikkelig glad for gjennomtenkte gaver -- altså gaver som treffer. Men vet du... folk har bursdag en gang i året. Hva med å bare gi en skikkelig bra og gjennomtenkt bursdagsgave i stedet? :)

Bra at folk gikk sammen om det, og du fikk noe du ønsket deg.

Men å levere ut ønskeliste. Altså, jeg vet ikke. Når jeg får tilsendt en ønskeliste av noen andre enn nevøen (som selvsagt skal få gjennomtenkt og ønsket gave, det er ikke hans feil at folk er handlegale i jula), så synes jeg det er sikkelig pinlig. Jeg vet ikke, men det gjør meg litt ille berørt når voksne mennesker sender ut ønskelister. Det er litt sånn "Om du ønsker det dette, gå og kjøp det selv", tenker jeg, og om du ikke kjøper det selv, så trenger du det egentlig ikke.

Nei. I år sender jeg ut en hyggelig melding som vil lyde omtrent som (formulert selvsagt, og ikke punktvis).

- takk for tidligere gaver

- blir ikke flere gaver fremover

- ønsker ikke bidra til gavepress

- om noe, bidra med donasjon til xxxx, det skal jeg gjøre.

- jeg foreslår at vi heller gjør noe gøy, som å dra på kino, kafe eller fylla, eller kanskje baker, etc. etc.

Tror det blir flott.

Gleder meg til jul!

Anonymous poster hash: bd613...725

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...