Gå til innhold

FORLOVELSE?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og faktisk så syns jeg det også er litt snodig om en er enige om at en skal gifte seg, begynner så smått å planlegge bryllup. Og så skal mannen likevel fri på gammeldags vis?!!?? Et frieri er vel ment å komme litt overraskende, ikke etter at en allerede har bestemt seg. Jeg bare skjønner ikke logikken.

Det bra det ikke bare er jeg som ikke forstår logikken,....

(I år ble jeg invitert (muntlig) til bryllup FØR forlovelse fant sted,...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, dere får mene hva dere vil, men jeg er nå en gang forlovet, med ring og greier. INGEN får komme til meg å si at jeg ikke er det. Folk som mener det kan gå og vugge, spør du meg. Vilken ett har de til å skulle kontrollere mitt liv og mine følelser. Så lenge jeg føler meg forlovet, så er jeg forlovet. Så enkelt er det.

Skrevet

Vi har planlagt at vi forlover oss den dagen vi bestiller kirke. Ideelt har jeg sett at vi forlover oss en sommer, gifter oss neste. Vil gjerne gifte meg innen ett år etter forlovelsen.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg fridde til min kjære for 5 år siden, og vi har vært forlovet i 6 1/2 år når vielsen finner sted. Og ja, vi har vært forlovet, og er det fortsatt. :wink:

Skrevet

Har alltid ment at en forlovelse er ikke noe man gjør for å forlove seg, men er noe som kommer automatisk ved et frieri (eller evnt når man er enige om å gifte seg).

Sjekket ordboken;

1 refl: f- seg avtale ekteskap / de har vært f-t / adj i pf pt: et f-t par /

2 refl: love for mye nå har jeg nok f-t meg .

...så de som forlover seg bare for forlovelsens del, har vel forlovet seg, da - i betydning nr 2... :ler:

Skrevet
Har alltid ment at en forlovelse er ikke noe man gjør for å forlove seg, men er noe som kommer automatisk ved et frieri (eller evnt når man er enige om å gifte seg).

Sjekket ordboken;  

1 refl: f- seg avtale ekteskap / de har vært f-t / adj i pf pt: et f-t par /  

2 refl: love for mye nå har jeg nok f-t meg .  

...så de som forlover seg bare for forlovelsens del, har vel forlovet seg, da - i betydning nr 2...  :ler:

:ler: Nettopp!!

Dersom man "forlover seg" bare for å være "forlovet", så er man faktisk pr definisjon ikke forlovet..

Det å være forlovet har ingenting med det å ha ringer på seg osv, men kun med det at man har lovet å inngå ekteskap.

Skrevet

Man har da lovet å gifte seg selv om man ikke har satt en eksakt dato. Jeg forlover meg ikke for ringene eller forlovelsens skyld, men som et løfte om at vi skal gifte oss. Det er nettopp det en forlovelse er, fastsatt dato eller ikke.

Skrevet

Nettopp. Jeg skal jo gifte meg, etter hvert... Det er bare en del andre ting i livet som må på plass først. Som f. eks. å bli ferdig utdannet og sånn. For oss er det ikke aktuelt å gifte oss før om 2-3 år, og da vil vi ha væært forlovet rundt 8-9 år. Det spiller da ingen rolle HVOR lenge man er forlovet. Forlovet er man da okke som!

Skrevet
Man har da lovet å gifte seg selv om man ikke har satt en eksakt dato. Jeg forlover meg ikke for ringene eller forlovelsens skyld' date= men som et løfte om at vi skal gifte oss. Det er nettopp det en forlovelse er, fastsatt dato eller ikke.

Godt poeng!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...