Gå til innhold

FORLOVELSE?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det helt ut med lange forlovelser om dagen?

Bør man ha fastsatt dato før man kan forlove seg?

Bare undrer litt, for husker at for en god tid tilbake var det liksom "in" å forlove seg. Nå er det få jeg kjenner som "forlover seg" med ring og alt, før de gifter seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva man bør og ikke bør er opp til hver enkelt. Det er ingen regel som sier at dato skal være satt, selv om enkelte påstår man ikke er ordentlig forlovet før datoen er satt (som om de bestemmer... :roll:). Selv har vi vært forlovet 2½ år, og det blir enda noen år før vi gifter oss.

Skrevet

Ja jeg også mener at det er opp til hver enkelt. Bare lurer på hva som er mest vanlig..

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er mest vanlig, og det bryr meg egentlig midt i r*va. Selv har vi vært forlovet i 6 år og har fortsatt ikke fastsatt endelig dato. Regner med at vi gifter oss om 2-3 år eller deromkring.

Rettet skrivefeil.

Skrevet

Når vi gifter oss har vi vært forlovet i over 5 1/2 år.

Jeg synes det er en fin romantisk skikk før man skal gifte seg og dermed helt "nødvendig" for mitt vedkommende.

Skrevet

Nå klarer jeg ikke å holde meg lenger :sjarmor: . Leonard og jeg (Som begge er økonomer) inngikk ganske enkelt en opsjonsavtale. Det innebærer jo at muligheten for å kjøpe er der på et nærmere angitt og avtalt tidspunkt. Vi gjorde f.eks. en avtale om at hvis jeg skulle gifte meg igjen (Hadde vært gift før) innen ti år skulle han (Leonard, red. anm.) orienteres. Vi byttet ringer som et tegn på at avtalen var trådt i kraft.

Ingen av oss husker eksakt hvilken dato avtalen ble inngått (Avtalen er arkivert hos Notarius Publicus i Oslo hvis vi skulle få lyst til å sjekke :tunge1:), men vi giftet oss i hvert fall før de ti årene var gått.

På mandag feirer vi to års bryllupsdag og i des./jan./feb. har vi levd sammen i åtte :sjarmor:

Skrevet

Ja, for 10 år siden var det in" og forlove seg og mange som var i 18-20 års alderen visste jo ikke at en forlovet seg for at en da sier ja til ekteskap.

Nå er det somregel korte folovelser etterfulgt av brullup innen kort tid (år og ikke 10 år)

Skrevet

Hei.

Min kjære, fridde til meg i fjor på "gammeldags vis" (ned på knærne og med diamantring til meg), og vi satte datoen med en gang for juni i år. Vi hadde da vært forlovet i 11 mnd når vi giftet oss. Jeg synes en forlovelse skal munne ut i et giftemål, og likte veldig godt at mannen ikke fridde til meg, før vi var klare for å gifte oss innen nokså kort tid, og jeg vet jeg kommer til å huske og tenke tilbake på forlovelses tiden (og planleggingen av bryllupet) som en god og fin tid.

blyg :)

Skrevet
Hei.

Min kjære, fridde til meg i fjor på "gammeldags vis" (ned på knærne og med diamantring til meg), og vi satte datoen med en gang for juni i år. Vi hadde da vært forlovet i 11 mnd når vi giftet oss. Jeg synes en forlovelse skal munne ut i et giftemål, og likte veldig godt at mannen ikke fridde til meg, før vi var klare for å gifte oss innen nokså kort tid, og jeg vet jeg kommer til å huske og tenke tilbake på forlovelses tiden (og planleggingen av bryllupet) som en god og fin tid.

blyg :)

Helt enig!

Jeg har alltid tenkt på forlovelsestiden som perioden med planlegging frem til bryllupet. Han fridde ikke før vi var klare for ekteskap begge to (han visste vel på forhånd hva jeg ville svare :ler: ). For meg er et frieri starten på en forlovelse.

Hilsen Lullu

Skrevet

Vi forlovet oss i april 2002, satt datoen i mai 2003 og gifter oss på nyttårsaften som kommer nå. Synes det er lenge nok å være forlovet for min del...

Skrevet

Hva som er "vanlig" brydde vi oss virkelig ikke om i vårt valg.. :) Dato ble satt i januar, foreldre ble informert i mai, venner ble informert i perioden juli-september. Bryllupet foregår i november. Da kommer ringene på.

En lang periode som "offesielt forlovet" er noe jeg ikke ville finne på å ha. Det ville for meg bare føles patetisk etter en stund. For meg er det litt sånn at enten gifter man seg eller så lar man være. Og tenker man at man (av en eller annen grunn?) vil gifte seg om 3-4 år ol, så synes jeg ikke at man skal henge på seg ringer og kalle seg "forlovet" alt nå.. Men det er bare min mening.. :)

Skrevet

Jeg vet at min kjære ikke vil være forlovet mer enn ett år (og jeg er helt enig), så jeg vet at når han frir, blir det bryllup sommeren etter! ;)

Men vi snakker jo mye om å gifte oss da, så han har sånn ca. oversikt over når jeg kunne tenke meg å bli fridd til. :ler:

Gjest apriljente:
Skrevet

Min kjære fridde ganske så uventet en kald januardag i år med en flott ring med diamanter og hvitt gull. :-) Men siden han også hadde lyst til å ha ring, bestilte vi forlovelsesringer sammen rett etter. Jeg bruker den opprinnelige forlovelsesringen i finere sammenhenger og synes det er ekstra stas.

Kan tipse om Nittedal gullsmie. Der kan man forresten designe sine egne ringer.

Gjest apriljente:
Skrevet

Glemte å si at vi var da forlovet i 7 måneder før vi giftet oss, og synes det var kjempekoslig å ha en gylden ring før bryllupet også :-)

Skrevet

Forlovet uten planer om ekteskap i relativt nær fremtid, er i mine øyne ikke forlovet. Jeg ville aldri ha sagt ja til ekteskap og sette ring på fingeren uten at vi satt en dato samtidig. Min kjære fridde julaften 2002, halvannen time senere satte vi dato, 29.mai i år giftet vi oss. Rent og ryddig syns jeg :)

Skrevet
Forlovet uten planer om ekteskap i relativt nær fremtid, er i mine øyne ikke forlovet.

Neivel, men det er det i mine øyne. Jeg er da ikke noe mindre forlovet selv om jeg har ting i livet mitt som må på plass før vi får satt dato.

I Oslo kan man uansett ikke bestille vielse før 4 måneder før, tidligst, ved borgerlig vielse.

Skrevet

Da vi flyttet sammen sa jeg at jeg ikke kunne tenke meg å være samboere i mange år. Derfor forlovet vi oss omtrent med det sammen, det var ikke noe frieri av noe slag, vi ble rett og slett bare enige.

Jeg ville heller ikke være forlovet i en halv evighet, derfor satte vi datoen med en gang, og vi giftet oss ett år senere.

Jeg syns det virker litt snodig at en forlover seg, men ikke har noen som planer å gifte seg. At en vet at det vil passe om noen år, at begge eller den ene ønsker å studere ferdig først, det skjønner jeg godt. Eller at en vil spare seg opp nok penger.

Men når ikke dette er noe problem, og en fortsatt går i årevis med en forlovelsesring, da synes jeg personlig at det blir litt latterlig.

Og faktisk så syns jeg det også er litt snodig om en er enige om at en skal gifte seg, begynner så smått å planlegge bryllup. Og så skal mannen likevel fri på gammeldags vis?!!?? Et frieri er vel ment å komme litt overraskende, ikke etter at en allerede har bestemt seg. Jeg bare skjønner ikke logikken.

Skrevet
Forlovet uten planer om ekteskap i relativt nær fremtid, er i mine øyne ikke forlovet.

Helt enig!! :)

I Oslo kan man uansett ikke bestille vielse før 4 måneder før, tidligst, ved borgerlig vielse.

Det betyr jo ikke at man ikke kan bestemme seg for et ca tidspunkt tidligere. Jeg mener ikke at man må sette en nøyaktig dato med en gang for å kalle seg forlovet, men det er en stor forskjell på "neste sommer" og "en eller annen gang". Eller?

[Neivel, men det er det i mine øyne. Jeg er da ikke noe mindre forlovet selv om jeg har ting i livet mitt som må på plass før vi får satt dato.

Det er som sagt ikke den nøyaktige datoen som er poenget, men intensjonen om at ekteskap skal inngås "snarest".. og at man har en ca ide om når det blir (og at dette ikke er en dato som er mer enn ca to år fram i tid..)

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med Tex. :-)

Jeg skjønner ikke vitsen med å kalle seg forlovet hvis man ikke har noen planer om å gifte seg i overskuelig fremtid. I mine øyne betyr en forlovelse at man er enige om at man skal gifte seg.

Skrevet

For min egen del blir det feil å være forlovet i mange år før man gifter seg, men så er jeg og kjæresten litt treige så det kan hende vi allikevel ender opp med en lang forlovelsestid... Har nå vært forlovet i litt over et år, vi ønsker å gifte oss til sommeren, men har ennå ikke funnet noen dato..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...