Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og kjæresten skal til Rio en mnd i desember og begynner å bli litt stressa over dette med den høye kriminaliteten. Begynner derfor å tenke på å kanskje dra til andre steder i nærheten i stedenfor (billettene er allerede bestilt) og lurte på om noen her kanskje hadde reist litt rundt i området og kunne gitt noen tips?
Har sett litt på både Vitoria og Macae, noen som har vært der? Må være i bussavstand fra Rio. På forhånd takk hvis noen gidder å svare :)

Anonymous poster hash: a7f0f...b73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så på kartet -fra Vitoria vil det ta dere en hel dag/natt i reising, fra Macae minst en halv dag (5-6 timer) -så da må dere jo nesten bo i Rio mens dere besøker Rio og da faller argumentet for forslaget litt bort? Men, dere får jo evt. sett mer av Brazil på denne måten da.

Hvordan skal dere bo? Ryggsekk eller koffert? Dyre vesker, solbriller og klær, eller avslappa og "reisende"? Buss eller leie bil? 

Kriminalitet handler ofte mye om hvordan en reiser -bor du på hotell er det større sjanse for at arbeiderne vil stjele fra deg, på hosteller er det evt. andre gjester -men det skjer betydelig mindre kriminalitet der enn på hotell.

I gatene:

Dyre/"ordentlige" klær= turist med penger, -kle deg mer avslappa og du vises mindre. 

Synlig kamerabag (speilrefleks) er fy-fy om du ikke er fotograf med vest, da finner du heller en måte å pakke selve kameraet på og bruker en vanlig veske som går tversover for å ha den med deg. 

Ha øynene åpne i store folkemengder (eller unngå dem helt) og i tomme smågater. Ikke ta større sjanser enn nødvendig etter mørket har lagt seg og det er kveld/natt. Ikke bruk papirkart/turistkart åpenlyst. 

Du er generelt sett ikke i større fare enn det du utsetter deg selv for, uansett kriminalstatistikk. Folk som vil deg vel liker å bli sett i øynene akkurat som du/oss, og om du er usikker på noen så anbefaler jeg også dem i øynene med selvsikkert og avslappa blikk. Det betyr ikke at du bør holde blikket til en som du får litt frysninger av, men mange kriminelle (ranere/overgripere) ser ekstra etter folk som enten er uoppmerksomme, overlegne (stuck-up og ignorante turister) eller virker redde (ser seg over skuldra, holder hardt på veska men slipper den ett glemsomt sekund.)

Veldig mye lettere å gi tips om vi får vite hvordan dere reiser -store forskjeller på tips og råd.

Anonymous poster hash: 602ea...68f
  • Liker 1
Skrevet

Hva med Buzios eller Ihla Grande?

Rio by er fantastisk, men ja er mye kriminalitet, men dere bør ta iallfall noen dager der!

Anonymous poster hash: 4695d...b10

• Liker 1
Skrevet

Ilha Grande skal vi til ja, det gleder jeg meg veldig til!

Vi har leid en leilighet gjennom airbnb, tar buss/bane/taxi, legger smykker og solbriller igjen hjemme og er ikke noe spesielt pyntete av oss. På dagtid regner jeg det blir bikini med en lett sommerkjole/shorts over og slippers, det er jo ganske varmt der når vi skal dit. Eneste er dette med kamera, jeg er fotograf og vil jo slevfølgelig fotografere mest mulig, men jeg skjønner jo selv at jeg ikke kan gå rundt med en speilrefleks rundt halsen.

Det med blikkontakt hadde jeg ikke tenkt over, det ar et godt tips, takk!

Kjæresten min er chilener, jeg håper vi kan dra noe nytte av at han kan se ut som en innfødt, selv om han ikke snakker portugisisk. Selv er jeg blond og blåøyd, det skal godt gjøres å skjule at jeg er turist.

Vi har lest masse om dette med raning i Rio, men samtidig ligger det jo masse videoer på youtube av turister som går rundt og filmer med selfiesticks og gopro kameraer. Altså hvis DET er greit å gjøre, så kan det da ikke være så ille der nede? 

Skrevet

Har vært i Rio 3 ganger, bodde i nærheten av Ipanema / Leblon.

Hva gjelder kriminalitet - du må være street smart, så går det som regel bra. Ikke ta med dere dyre smykker / klokker i det hele tatt. Skjønner at du vil ta bilder, men ikke flash kameraet mer enn du må. Får du en telefon når du går på gata, gå inn i en butikk mens du snakker, hvis du kan. Hvis noen prøver å rappe mobilen eller kameraet ditt ut av hånden din, la de ta det, det er ikke verdt det. Ha nok cash i lomma til en hver tid slik st hvis noen vil rane deg er de "fornøyd". Ikke gå ned på stranden etter at det er blitt mørkt. Og spør der du bor hva som er de "dårlige områdene" i nærheten, og ikke gå dit.

Ipanema og Leblon går vel for å være litt "fine" strøk i byen.

Selv opplevde jeg aldri å bli ranet eller noe, men som sagt, vær street smart. God tur - elsker byen.

På Ihla Grande, dra til Lopez Mendez - amazing :)

Og i Rio, se solnedgangen fra stranden ved Arpoador, og spis på churrasceria (eller hvordan det nå skrives) - husk at det beste kjøttet kommer sent.

Og jo: som vinterblek nordmann lyser det turist av deg, får du gjort noe med det, er du litt mindre blikkfang de første dagene

Åh kjenner jeg blir supermisunnelig. Nyttårsaften i Rio er også helt vanvittig, hvis dere skal være der da..

Anonymous poster hash: 8fb2e...32b

Skrevet

Tusen takk for svar!
Vi skal være der både jul og nyttår, så det blir sikkert gøy ja :) Leier en leilighet i lagoa området, har forstått at det skal være roligere der? 

Vi overlever sikkert, men vi har lyst til å bli kjent med folk og unngå de værste turistfellene og jeg forstår jo at det er vanskelig å vite hvem som vil deg vel og hvem som bare snakker med deg for å lure/rane/kidnappe deg :/ 

Er veldig ambivalent til hele turen egentlig, på den ene siden gleder jeg meg veldig og på den andre siden er jeg dritnervøs fordi folk sier så mye forskjellig. Får bare være smarte og håpe det går bra!

Skrevet

Rio er fantastisk! Backpacket en måned rundt i Brasil, følte meg tryggere i Rio enn på noen andre steder (fordi jeg så mer politi der, ikke fordi jeg følte meg spesielt utrygg andre steder :P ). Bodde i nærheten av Ipanema, og hostellet fikset guidede turer etter ønske. Var også innom en favela, men heller ikke der var det noe kriminalitet å se. Mulig vi var veldig heldige, men jeg satt igjen med et veldig positivt inntrykk av byen :) 

Du har jo alt fått gode tips her, ta dem til deg og tenk deg om litt før du går ut om dagen, så går det fint. Du har jo og en fordel med kjæresten, her var vi bare blonde og blåøyde jenter på tur, men selv det gikk fint :P 

Ihla Grande er fantastisk, på alle måter. Jeg falt fullstendig for øya, og skulle gjerne tilbragt noen uker der igjen :) Brasil er et flott land, maten, menneskene, naturen.. Alt er bare fantastisk :D

Skrevet

Ikke noe å bekymre seg for, det går nok bra, bare vær litt "street smart" som jeg sa:)

Hvis det fortsatt er "white party" på Copacabana på nyttårsaften, vil jeg absolutt anbefale deg å dra dit.. Å være på stranden ved midnatt, sammen med et par millioner andre, alle kledd i hvitt, og se rakettene bli skutt opp fra båter i vannet var også ganske amazing :) men beregn god tid og ha tålmodighet når/hvis dere drar dit, det er mange da som skal dit samtidig.

Å ta en tur på sambaskolene i favelaen hvis det er "fæst" der anbefales også, men der skal du ikke dra på egenhånd men med guide/kjentfolk. Å se 5åringene, sambadronningene og oldemor på 90 sammen, ta av til sambarytmene er ganske stilig! Det nærmer seg jo også karnevalstid når du er der.

Kjenner ikke Lagoa dessverre, utover at juletreet virkelig er et syn. :)

PS ikke kast bort energi på å grue deg, det går stort sett bra, og Rio er en fantastisk by som skal nytes. Politiet har "ryddet opp" mye ifbm OL og fotball-VM. Kjenner en familie som bodde der i 3 år for noen år siden, før politiet ryddet opp. I løpet av de årene ble de verken ranet eller kidnappet, men det var 6 "telefon-nappinger" på fortauet, som beskrevet over. Alt i alt ikke så mye egentlig ;)

Anonymous poster hash: 8fb2e...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...