AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #1 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg er arbeidsledig og eier leiligheten min. Vil kjøpe en leilighet som er større men koster ca det samme som min. Jeg har ca 40000 igjen på bolig lånet mitt. Hvordan går man egentlig fram når man vil selge boligen sin og kjøpe ny? Kan dere fortelle meg om prosessen?Anonymous poster hash: e9c56...fcf
-Jiinxs- Skrevet 4. oktober 2015 #2 Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Selge bolig med megler. Så tar man kontakt med de som holder til og spør hvor mye hver av de skal ha betalt for jobben, evt sjekke hjemmesiden deres. Lånet du har igjen blir innbetalt/innfridd når du selger bolig. Endret 4. oktober 2015 av -Leon-
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #3 Skrevet 4. oktober 2015 Først bestemmer du deg for om du vil bruke en eiendomsmegler eller om du vil håndtere det arbeidet selv med hjelp av en advokat. Så må du bestemme deg for om du vil vente med å inngå kontrakt på ny leilighet før du har inngått en salgskontakt med noen som vil kjøpe din nåværende leilighet. Så snakker du med banken din. Avhengig av hvor i landet du bor så tar det faktisk litt tid å selge en leilighet, alt fra noen uker til noen måneder. Har du muligheter til å få en mellomfinansiering? Det trenger du dersom du kjøper før du har fått solgt. Du trenger et sted å ha tingene dine dersom du avtaler overtagelse av din nåværende leilighet før du selv har overtagelse på den nye leiligheten. Snakk med banken din og snakk med bekjente som har solgt og kjøpt bosted nylig.Anonymous poster hash: 1695d...b08
-Jiinxs- Skrevet 4. oktober 2015 #4 Skrevet 4. oktober 2015 Vet ikke om det er mulig når du ikke har jobb. Men mellomfinansiering er vel slik at du tar sikkerhet i bolig du eier, så kjøper du og selger den gamle. Risky.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #5 Skrevet 4. oktober 2015 Det anbefales vel å selge før man kjøper, dumt å bli sittende med utgifter på 2 leiligheter om du ikke for solgt den gamle innen rimelig tid. Kontakt megler, få prisantydning, få boligen ut på markedet, og selg. Megler skal ha en viss prosent, jeg solgte min leilighet nylig, og megler kostet meg 84 000. Finner du så ny leilighet, trenger du mellomfinansiering om du kjøper den før du får pengene for den du solgte. Min mellomfinansiering på 2 mill på 30 dager kostet meg 11 000. Du får eventuelt overskytende etter kreditorer har fått sitt fra salget inn på konto ca 10 dager etter overtakelse, hvis du solgte med gevinst da. Anonymous poster hash: 976b5...3cd
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #6 Skrevet 4. oktober 2015 Den som har muligheter bør jo selvsagt selge før man kjøper noe nytt. Av og til kan det være slik at oppstart i en ny jobb faktisk betyr at man må ha et nytt sted å bo før man har fått solgt det man eier i dag. - spesielt dersom det å leie på det nye stedet er problematisk eller veldig dyrt (man må også ta inn midlertidig lagerleie for møbler o.l.) Bankene er restriktive med mellomfinansiering mange steder, så den løsningen må man diskutere grundig med banken før man går inn på den. - dersom alternativet til mellomfinansiering er å måtte si fra seg den nye jobben, så er alikevel mellomfinansiering et alternativ. Litt greit å ha det i hodet. Om man bare tenker bytte bosted i samme geografiske område så er det bedre for nattesøvnen å heller sette overtagelse av leilighet man selger til et tidspunkt som passer godt med overtagelse av ny leilighet. Man må selvsagt bo et sted og ha møbler og utstyr et sted, enten slekt og venner (ofte gratis), eller leie. Dette er det greit å ha på det rene før man starter prosessen.Anonymous poster hash: 1695d...b08
Gjest Skrevet 5. oktober 2015 #7 Skrevet 5. oktober 2015 Du bør først sjekke med banken din om du får nytt lån! Siden du er arbeidsledig, så er du dessverre ikke høyt på lista som ønsket kunde. Dumt om du selger leiligheten din og ikke får lån til en ny! Hvordan er utsiktene dine for ny jobb? Alt ville blitt enklere om du hadde en jobb igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå