Gå til innhold

Innleid konsulent innfridde ikke - heller ikke kursholderen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi leide inn en konsulent med lang erfaring fra kommunikasjonsbransjen og han fakturerer timer hele tiden. Synes vi får lite for pengene. Han skal bistå men leverer dårlig og lite kreativt. Hvordan sier man opp forholdet på en positiv måte?

Vi leide også inn et kurs - kursholderen gjorde jobben sin (!) men vi hadde sett for oss flere eksempler som angikk akkurat oss og noe mer inspirerende. Tør vi prøve på oppfølging fra samme person (så han før prøvd seg to ganger før vi dømmer) eller bør det satses på å finne ennå en ny?

Anonymous poster hash: 3c58a...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje noen arbeidsgivere i privat sektor her?

👍☕️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide inn en konsulent med lang erfaring fra kommunikasjonsbransjen og han fakturerer timer hele tiden. Synes vi får lite for pengene. Han skal bistå men leverer dårlig og lite kreativt. Hvordan sier man opp forholdet på en positiv måte?

Vi leide også inn et kurs - kursholderen gjorde jobben sin (!) men vi hadde sett for oss flere eksempler som angikk akkurat oss og noe mer inspirerende. Tør vi prøve på oppfølging fra samme person (så han før prøvd seg to ganger før vi dømmer) eller bør det satses på å finne ennå en ny?

Hadde dere ikke en samtale om forventning før kursene ble holdt? Dere må uttrykke hva dere ønsker, hvis ikke kan opplegget være veldig generellt og ikke treffe publikum. I tillegg ville jeg forhørt meg hos andre som har brukt kursholder om hva de føler de satt igjen med. Man har vel referanser i den bransjen også?

Jeg ville ikke brukt samme kursholder på nytt om første gangen var en skuffelse. Om kursholder kommer tilbake til samme publikum sitter de allerede med en negativ forventning, som etter runde to sprer seg til negativ holdning til ledelse/de som har hentet inn kursholder enda en gang, når første gangen var unyttig.

Anonymous poster hash: 22915...be4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere ikke en samtale om forventning før kursene ble holdt? Dere må uttrykke hva dere ønsker, hvis ikke kan opplegget være veldig generellt og ikke treffe publikum. I tillegg ville jeg forhørt meg hos andre som har brukt kursholder om hva de føler de satt igjen med. Man har vel referanser i den bransjen også?

Jeg ville ikke brukt samme kursholder på nytt om første gangen var en skuffelse. Om kursholder kommer tilbake til samme publikum sitter de allerede med en negativ forventning, som etter runde to sprer seg til negativ holdning til ledelse/de som har hentet inn kursholder enda en gang, når første gangen var unyttig.

Vi er mest skuffet over konsulenten. Han er inne kommunikasjon og fakturerer mye. Han leverer men skuffende sakte og med alt for mange møter.

Kusholder (en annen) leverte og gjorde jobben sin. Vi hadde snakket på forhånd og det ble levert. Men...det ble ingen "hallelujah-stemning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mest skuffet over konsulenten. Han er inne kommunikasjon og fakturerer mye. Han leverer men skuffende sakte og med alt for mange møter.

Kusholder (en annen) leverte og gjorde jobben sin. Vi hadde snakket på forhånd og det ble levert. Men...det ble ingen "hallelujah-stemning".

Jeg har ikke peiling på dette, så blir litt synsing og spørsmål her.. Men, har dere ikke en kontrakt med konsulenten om hva som skal leveres og til hvilken pris? (Kan høres ut som det er timespris og ikke noe tak på antall timer som skal brukes for å levere ønsket produkt..?) jeg antar dere hadde et mål med å leie inn konsulenten og om vedkommede ikke leverer ville jeg vurdert å bryte kontrakten. Dvs, for meg høres det ut som kontrakten ikke er spesifikk nok når det gjelder måloppnåelse. Har konsulenten solgt seg inn på noe hen ikke har levert? Har hen ikke laget noe tidsoverslag over forventet oppnåelse/tidsbruk? Dere bør gå gjennom kontrakten og se om dere får det som er lovet, og evt hva som skal til for å avslutte forholdet.

Hallelujastemning er det nok vanskelig å love når man skal holde kurs. Var kurset nyttig? Fikk man det som var lovet? Hva er det generelle inntrykket blandt de som tok kurset? Er det en likegyldig holdning som er rådende, sier det seg selv at det fort blir bortkastede penger (og tid) å fortsette i samme sporet. Er det små justeringer som skal til for å heve kurset kan man se på om det er verdt forsøket.

Der jeg jobber er det en generell negativ stemning når ordet kurs kommer opp. Nettopp pga dårlige kursholdere, temaet treffer ikke, eller ting ser ut til å være dårlig planlagt. Altså har man en høy forventning til at det skal skje noe ekstra som er verdt umaken med reisetid, kanskje overnatting osv. Har dere mulighet så se kursholderen før dere selv leier inn. Det er vanskelig å treffe alle i publikum, men om det store flertallet er misfornøyd har man gjort for dårlig research på kursholder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående oppsigelse av konsulent, avhenger det av kontrakten som er inngått. Om man holder seg til de termer som er oppgitt i kontrakten, er det ikke noe problem å avslutte samarbeidet.

For øvrig vil det være fornuftig å se på hvilke rutiner dere har for krav og tilbakemelding til konsulenter. Om vedkommende i lengre tid har levert arbeid av dårligere kvalitet enn avtalt, hvilke grep har blitt gjort, og har konsulenten forsøkt å tilpasse seg? Uten tilbakemelding er det vanskelig å vite hva som forventes. Dersom krav og forventninger ikke har blitt kommunisert tydelig, må arbeidsgiver ta litt av ansvaret.

Vedrørende kursholdere vil jeg anbefale å ikke bruke samme kursholder dersom utfallet ikke ble som ønsket. Man bør også her ta en evaluering og finne ut hvorfor ikke kurset fungerte som antatt.

Generelt sett kan det fremstå som om bedriftens forberedelser og planer muligens kan forbedres, spesielt med tanke på tydeliggjøring av krav og forventninger til eksterne og/eller innleide krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg jobber er det en generell negativ stemning når ordet kurs kommer opp. Nettopp pga dårlige kursholdere, temaet treffer ikke, eller ting ser ut til å være dårlig planlagt. Altså har man en høy forventning til at det skal skje noe ekstra som er verdt umaken med reisetid, kanskje overnatting osv. Har dere mulighet så se kursholderen før dere selv leier inn. Det er vanskelig å treffe alle i publikum, men om det store flertallet er misfornøyd har man gjort for dårlig research på kursholder.

Sånn er det til tider hos oss også. I mange tilfeller har jeg kunnet mer enn kursholder, i andre tilfeller er det så generelt og lite spesifikt at det er bortkastet tid og er materiale som man kan lese igjennom på 30 minutter. 

I en bransje der man har ekstreme arbeidsmengder i lange perioder, så må man veie tidsbruk minutt for minutt opp mot kurs for å se om man får mer effektivitet igjen for det. I 95% av tilfellene får man det ikke. 

Anonymous poster hash: e6229...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det til tider hos oss også. I mange tilfeller har jeg kunnet mer enn kursholder, i andre tilfeller er det så generelt og lite spesifikt at det er bortkastet tid og er materiale som man kan lese igjennom på 30 minutter.

I en bransje der man har ekstreme arbeidsmengder i lange perioder, så må man veie tidsbruk minutt for minutt opp mot kurs for å se om man får mer effektivitet igjen for det. I 95% av tilfellene får man det ikke.

Anonymous poster hash: e6229...107

Samtidig ser jeg også som bestiller at det kan være utfordrende for eksterne konsulenter og / eller kursholdere å sette seg inn i alle de ulike bransjene de møter på - i detalj.

Selv om man gjør research og setterxseg inn i hva bedriften jobber med blir det utfordrende å kunne DERES jobb bedre enn de selv, er jo ikke mulig.

Derfor kan selvsagt budskapet bli generelt og at det dermed er opp til de ansatte å få det generelle "oversatt" til SIN jobbhverdag.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En konsulent er en person som du låner bort  armbåndsuret ditt til, og så holder konsulenten deg oppdatert på hvor mye klokken er.

Anonymous poster hash: b7e0e...e33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En konsulent er en person som du låner bort armbåndsuret ditt til, og så holder konsulenten deg oppdatert på hvor mye klokken er.

Anonymous poster hash: b7e0e...e33

Haha...og en kursholder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...